تبیان، دستیار زندگی
معمولا واکس ماده ای کرم مانند است است که برای براق کردن سطح مواد مختلف استفاده می شود...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایده ی برگزیده شیمی نهمین
دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان

نهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده اند. همچون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: تهیه واکس

نام ارایه دهندگان: مبینا جبلی، مینو وزیرزاده، پانید معینی

زمینه و نوع پروژه: شیمی - عملی

درجه سختی: دشوار

واکس به صورت عمومی به ماده ای گفته می شود که بر روی جسمی مالیده شود به طور مثال واکس کفش ماده ای است که روی کفش برای ایجاد لایه ای شفاف و محافظت از نخ های آن مالیده می شود. انواع مختلفی از واکس برای مصارف مختلف وجود دارد: واکس چرم برای براق کردن سطوح چرمی، واکس بدنه خوردرو برای براق کردن بدنه خودرو، واکس مو برای حالت دادن و براق کردن موی سر و ...

معمولا واکس ماده ای کرم مانند است است که برای براق کردن سطح مواد مختلف استفاده می شود. امروزه جهت ایجاد رفاه دستگاه هایی جهت واکس کفش ایجاد شده است و به آن دستگاه براق کننده کفش می گویند که به وسیله یک یا دو برس که به صورت افقی قرار دارند رویه و کناره های کفش را تمیز می نماید.

ایده برگزیده شیمی نهمین جشنواره

مواد براق کننده کفش: برای تهیه واکس کفش ابتدا باید حلال مناسب انتخاب شود. سابقا از حلال نیتروبنزن برای این منظور استفاده می شد. اما به علت تاثیر نامطلوبی که بر روی چرم به جا می گذارد استعمال آن بعدها مترود گردید. امروزه از روغن تربانتین به عنوان حلال استفاده می شود. اما در مواردی به خاطر گرانی از پارافین یا نفت استفاده می کنند.

اجزای تشکیل دهنده واکس صنعتی

واکس ها ترکیبات سنگین هیدروکربنی هستند که به طور عمده از پارافین های نرمال که محدوده عدد کربنی آن ها از 15 تا 75 متغیر است، تشکیل شده اند. البته واکس ها دارای ترکیبات شاخه دار پارافینی، ترکیبات نفتی و گاهی به مقدار کم ترکیبات آروماتیکی نیز هستند. با توجه به این توضیحات، واکس ها را می توان به دو گروه عمده واکس های Macrocrystalline و واکس های Microcrystalline تقسیم نمود.

گروه اول به طور عمده از ترکیبات پارافینی با شاخه های مستقیم تشکیل شده اند که به آن ها واکس های پارافینی گفته می شود. گروه دوم از ترکیباتی که دارای پارافین های شاخه دار و هم چنین نفتن ها هستند، تشکیل شده اند و به آن ها واکس های نفتنی گفته می شود. واکس های گروه اول ارزش بیش تری نسبت به واکس های گروه دوم دارند.

پارافین های نرمال، اولین اجزایی هستند که در شرایط مناسب رسوب می کنند. ولی رسوب پارافین های شاخه دار با تاخیر همراه است.

دانش پژوهان مدرسه راهنمایی حضرت معصومه با تربانتین، موم زرد، صابون، آب و رنگ صنعتی طبق فرمول ساخت واکس، واکس درست کردند، شما هم می توانید واکس دیگری درست کنید؟

شاید با کمی فکر درباره ی ایده ی این پروژه بتوانید واکس مو یا واکس براق کننده ماشین درست کنید.

مطالب مرتبط:

ایده برگزیده شیمی نهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی

ایده برگزیده زیست نهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی

ایده برگزیده فیتوشیمی نهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی

فعالیت های دانش آموزان

مهارت های پژوهش

مهارت های فنی

ویترین وسایل مورد نیاز

پروژه های دانش آموزی

انتخاب موضوع

برترین های مسابقات نهمین جشنواره

برترین های سمینارهای علمی نهمین جشنواره

برترین های غرفه های نهمین جشنواره

تقدیر از مسابقات نهمین جشنواره

تقدیر از غرفه های نهمین جشنواره

بخش پروژه های دانش آموزی تبیان

تهیه و تنظیم: فاطمه گودرزی