تبیان، دستیار زندگی
- نمایندگان مرجعیت دینی درعراق درخطبه های نماز جمعه که معمولا به نظرات آیت الله سیستانی وسایر مراجع منتسب می شود، دولت عراق را به هوشیاری درمقابل اهداف ونیات ائتلاف آمریکایی ضد داعش فراخواندند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

واکنش آیت الله سیستانی به ائتلاف ضد داعش


نمایندگان مرجعیت دینی درعراق درخطبه های نماز جمعه که معمولا به نظرات آیت الله سیستانی وسایر مراجع منتسب می شود، دولت عراق را به هوشیاری درمقابل اهداف ونیات ائتلاف آمریکایی ضد داعش فراخواندند.

سیستانی

'شیخ مهدی کربلایی' نماینده آیت الله سیستانی مرجع عالی شیعه درعراق، امروز جمعه درصحن حسینی، به دولت عراق هشدار داد مبادا عملیات ائتلاف بین المللی ضد داعش به تضعیف استقلال عراق وتصمیم گیری های سیاسی ونظامی کشور منجر شود.

وی گفت: ما درنبرد علیه تروریسم به کمک نیاز داریم، اما استقلال ما در تصمیم گیری ها، بویژه تصمیمات نظامی وامنیتی باید حفظ شود.

نخبگان ومردم عراق با توجه به عدم تحرک بین المللی، بویژه از سوی آمریکا و همپیمانانش درآغاز حملات داعش درخرداد ماه گذشته وتکاپوی آنان در شرایطی که عراق ازوضعیت ویژه تا حدود زیادی خارج شده، نسبت به این ائتلاف بین المللی تردیدهایی دارند.

شیخ مهدی کربلایی، با اشاره به فتوای مرجعیت دینی درهمان روزهای آغازین حمله داعش که به بسیج عمومی درعراق تبدیل شد، گفت: نیاز ما به همکاری بین المللی درجنگ علیه داعش به معنای ناتوانی ملت عراق و نیروهای مسلح کشور نیست.

کربلایی به عزیمت هزاران نفری مردم عراق به صحنه های نبرد در سه ماه گذشته اشاره ای کرد ونتیجه آن را رشادت های فرزندان عراق دانست وتاکید کرد که فرزندان عراق قادرند این جنگ را اداره کنند، حتی اگر برای یک دوره طولانی باشد.

حفظ وتقویت روحیه نیروهای داوطلب مردمی ونیروهای مسلح عراق از دیگر تاکیدات نماینده آیت الله سیستانی بود که خواستار رسیدگی به مشکلات و نیازهای این نیروها شد.

خطیب نماز جمعه کاظمین درشمال بغداد نیزبطور مفصل به اهداف ونیات آمریکایی ها وهمپیمانان این کشور درائتلاف ضد داعش پرداخت و خواستار هوشیاری سیاستمداران عراقی در این خصوص شد.

'شیخ جلال الدین صغیر'، گفت می دانیم که مساله ائتلاف ضد تروریسم رضای خدا نیست واگر چه می توانیم ازفرصت ایجاد استفاده کنیم اما مخاطرات آن نیز برای ما ساده نخواهد بود.

وی درابراز تردید نسبت به نیات آمریکایی ها گفت :تصمیمات آمریکایی ها حاکی از بازگشت فصل هفتم منشور ملل متحد برای عراق است وشاهدیم که اوباما وقتی صحبت می کند، درمی یابیم منظور همان فصل هفتم است.

نیاز ما به همکاری بین المللی درجنگ علیه داعش به معنای ناتوانی ملت عراق و نیروهای مسلح کشور نیست

امام جمعه کاظمین همچنین یکی دیگر ازتردیدهایش نسبت به اهداف ائتلاف آمریکایی را نبود ایران دراین ائتلاف، به عنوان کشوری که عملا وبصورت جدی در جنگ با تروریسم است، توصیف کرد وآن راسوالی جدی از این ائتلاف دانست که باید چرایی آن را توضیح دهند.

ازدیگر محورهای امروزخطبه های جمعه نمایندگان مرجعیت درعراق، مربوط به تکریم ورسیدگی به وضعیت نیروهای مردمی درجنگ علیه تروریسم و نیز تقویت روحیه نیروهای در خط مقدم نبرد بود.

شیخ احمد الصافی با اشاره به برخی ناکامی های نیروهای ارتش وامنیتی در الانبار طی روزهای گذشته ، برضرورت حفظ آرامش وصبر در مقابل شکست ها تاکید کرده ودرعین حال خواستار مقاومت نیروها شده وازآنان خواسته است، صحنه نبرد را تحت هیچ شرایطی ترک نکنند.

تاکید به عمل آمده درخطبه های این هفته جمعه درعراق، درخصوص حفظ آرامش و مقاومت، به دنبال حوادث هفته گذشته دراستان الانبار و در شهرهای الصقلاویه و السجر صورت می گیرد که گفته می شود تعدادی ازنیروهای یک گردان عراقی دراین منطقه توسط داعش محاصره وکشته شده اند.

پرداخت به موقع حقوق نیروهای داوطلب مردمی نیز ازدیگر تاکیدات ائمه جمعه در نماز این هفته بود. گفته می شود که عدم پرداخت حقوق این نیروها طی سه ماه گذشته به اعتراضاتی منجر شده است.

سید رشید الحسینی یک استاد حوزه علمیه نجف امروزجمعه دراظهاراتی که سایت های عراقی منتشر کردند، درهمین خصوص گفت 'سهل انگاری درمبارزه با تروریسم پذیرفته نیست.

وی این اظهارات را درصدمین روز فتوای تاریخی آیت الله سیستانی که به بسیج میلیون ها عراقی منجر شد، بیان کرده وهرگونه سهل انگاری دررسیدگی به وضعیت نیروها ازجمله حقوق آنان راخیانت توصیف کرده است.

بخش سیاست تبیان

منبع : تابناک