تبیان، دستیار زندگی
خرید کردن هم مثل هر کار دیگری، آداب خود را دارد و اگر آن را رعایت نکنیم، ممکن است برای خود و دیگران، دردسر فراهم کنیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شکنجه‌ای به نام خرید! (1)

آداب و اصول خرید همراه با خانواده


خرید کردن هم مثل هر کار دیگری، آداب خود را دارد و اگر آن را رعایت نکنیم، ممکن است برای خود و دیگران، دردسر فراهم کنیم.


خرید

دیگر تحملش به سر آمده بود، بچه گریه می‌کرد و خسته شده بود. در ترافیک قدم می‌زد، اما خودش هم نمی‌دانست چه می‌خواهد بخرد! همسرش یکسره غر می‌زد و از بی‌برنامگی او انتقاد می‌کرد. سرانجام کار به‌جایی که نباید، رسید و آنچه نباید، شد.

شاید همه ما چنین وضعی را هنگام خرید دیده باشیم یا خودمان هم مبتلای آن باشیم. کلافه و سردرگم، مغازه‌های شهر را زیر پا می‌گذاریم و سرانجام با خریدی انبوه به خانه برمی‌گردیم. اول سرشار از اشتیاق خرید هستیم، اما کمی بعد، تحت تأثیر حرف دیگران، آشفته می‌شویم و می‌بینیم جای مناسب برای چیدمان وسایلش نداریم، لباسی که خریده‌ایم مناسب نیست و کفشی که پایمان را می‌زند...

به هر حال، سرانجام از خرید خود پشیمان می‌شویم و خود را سرزنش می‌کنیم که چرا بودجه خود و خانواده را این‌چنین هدر داده‌ایم. شاید برایمان عجیب باشد که علاوه بر احساس نیاز به کالا، احساسات افراد و ظهور و بروز آن در مواقع مختلف، یکی دیگر از مواردی است که موجب ترغیب به خرید می‌شود؛ حتی احساساتی مانند شاد بودن، غمگینی و بی‌حوصلگی می‌تواند افراد را وادار به خرید کردن کند.

عده‌ای خرید را نوعی تفریح و سرگرمی می‌دانند و برای عوض‌کردن حال و هوای خود به خرید می‌روند و بسیاری هم بر اساس نیاز، اقدام به خرید می‌کنند. در هر صورت، خرید کردن هم مثل هر کار دیگری، آداب خود را دارد و اگر آن را رعایت نکنیم، ممکن است برای خود و دیگران، دردسر فراهم کنیم.

توجه داشته باشید کالای مورد نظر شما ضمانت و خدمات پس از فروش داشته باشد. درعین‌حال برای خرید خود زمان بگذارید و برنامه‌ریزی کنید. خرید در ساعات شلوغی و در میان جمعیت انبوه، کاری مشکل است و انتخاب را سخت می‌کند؛ بنابر این می‌توانید خرید خود را به‌روزهای غیر تعطیل واگذار کنید تا در آرامش بازار، خرید راحت‌تری داشته باشید.

خرید بدون برنامه

اگر می‌خواهید خرید خوبی داشته باشید، مراقب سوءاستفاده برخی فعالان بازار باشید، چرا که هر صنفی، بد و خوب دارد و برخی با استفاده از بی‌اطلاعی خریداران از قیمت واقعی کالا، ضمانت معتبر و... از شرایط بازار، سوءاستفاده می‌کنند. برای جلوگیری از چنین چیزی، اولین گام این است که قبل از خرید، به بررسی قیمت و قابلیت کالا بپردازید و سپس اقدام به خرید کنید. همچنین هنگام خرید، تحت تأثیر گفته‌های فروشنده و تبلیغات قرار نگیرید.

توجه داشته باشید کالای مورد نظر شما ضمانت و خدمات پس از فروش داشته باشد. درعین‌حال برای خرید خود زمان بگذارید و برنامه‌ریزی کنید. خرید در ساعات شلوغی و در میان جمعیت انبوه، کاری مشکل است و انتخاب را سخت می‌کند؛ بنابر این می‌توانید خرید خود را به‌روزهای غیر تعطیل واگذار کنید تا در آرامش بازار، خرید راحت‌تری داشته باشید.

سبد خرید

هزینه خرید خود را برآورد و برای خرید، هدف‌گذاری کنید. اگر هر چه را که در بازار می‌بینید، همان لحظه خریداری کنید، ممکن است از خرید آنچه لازم داشتید و برای آن اقدام به خروج از منزل کرده‌اید، بازبمانید. وقتی برای خرید مایحتاج زندگی به بازار می‌روید، یک وعده غذایی ساده تناول کنید. گرسنگی و خرید، ترکیب ناخوشایندی است که پشیمانی به بار می‌آورد و ممکن است باعث شود چندین برابر نیازتان خوراکی بخرید.

توجه داشته باشید بعضی کالاها مصرف مداوم دارند؛ مثلاً دستمال کاغذی و لوازم شوینده. از این نوع کالاها که تاریخ مصرف طولانی‌مدتی دارند، در بسته‌های بزرگ‌تر و چند لیتری بخرید تا هزینه‌هایتان کاهش یابد. درعین‌حال فراموش نکنید خرید از عمده‌فروشی‌ها به‌صرفه‌تر است.

مارک‌ها را فراموش کنید، چرا که برخی برندهای مشهور، برای حفظ ظاهر کاری، اقدام به فروش کالا با قیمت‌های بالا می‌کنند. این در حالی است که می‌توانید خیلی از کالاهای باکیفیت را با قیمتی کمتر تهیه کنید. پس قید مارک‌های پوشالی را بزنید.

اگر می‌توانید، خارج از فصل خرید کنید، چرا که به‌عنوان مثال، پالتو و بارانی در فصل تابستان خریدار ندارد و برای فصل آینده نیز ممکن است از مد بیفتد. پس فروشنده تخفیف خوبی برای فروش آن می‌دهد. درعین‌حال، حراجی فصلی که اتحادیه صنوف بر آن نظارت دارد، می‌تواند راهکار خوبی برای کاهش هزینه باشد. اگر اهل زندگی مدرن و اینترنت هستید، به برخی فروشگاه‌های آنلاین سری بزنید. این فروشگاه‌ها برای جلب مشتری، تخفیف‌های خوبی می‌دهند.

پیشنهاد آخر را فقط کمی به‌کارگیرید و آن این‌که برای خرید مناسب، در مورد قیمت کالا چانه بزنید. هیچ‌کس از چانه‌زدن ضرر نکرده. شاید تخفیف خوبی گرفتید، اما افراط نکنید!

مارک‌ها را فراموش کنید، چرا که برخی برندهای مشهور، برای حفظ ظاهر کاری، اقدام به فروش کالا با قیمت‌های بالا می‌کنند. این در حالی است که می‌توانید خیلی از کالاهای باکیفیت را با قیمتی کمتر تهیه کنید. پس قید مارک‌های پوشالی را بزنید.

مشکل خرید با کودک

امروز مریم کوچولو همراه مامان به خرید آمده و بازار آن‌چنان شلوغ و دلرباست که تمام حواس مامان به زیرورو کردن اجناس است و دیگر توجهی به مریم کوچولو ندارد، اما مریم کوچولو یک ساعتی این شرایط را تحمل کرده و دیگر نمی‌تواند این بی‌توجهی را تحمل کند. او خسته شده و می‌خواهد با لباس راحتی در خانه با عروسک‌هایش بازی کند؛ بنابر این شروع به بهانه‌جویی می‌کند، یکسره چادر مادر را می‌کشد و ابراز گرسنگی و تشنگی می‌کند. بعد از مدتی نیز می‌گوید خسته شدم و گریه آغاز می‌شود. پدر که تحمل این شرایط را ندارد، برایش ذرت بو داده می‌خرد، اما او ذرت‌ها را پرت می‌کند و اینجاست که دعوا شروع می‌شود.

بسیاری از کودکان مانند مریم، هنگام خرید بی‌قراری می‌کنند و به همه‌چیز دست می‌زنند، به این‌سو و آن‌سو می‌روند و بی‌حوصله برای جلب توجه، هر کاری می‌کنند و سرانجام خرید را برای والدین خود جهنم می‌سازند.

وقتی چنین شرایطی را می‌بینیم؛ شاید از خود سوال کنیم که اصلاً چرا بچه به این کوچکی را که طاقت اندکی دارد، والدین به خرید می‌برند؟

خرید کردن با بچه ها

به نظر می‌رسد کسی نیست که او را نگه دارد، گاهی هم خرید به خود بچه اختصاص دارد، اما به هر حال برای بچه‌ها فرقی ندارد. آن‌ها برنامه خود را دارند و آن این‌که محور توجه باشند و شیطنت کنند، اما در چنین شرایطی چه باید کرد؟ یکی از خصوصیاتی که کودکان دارند این است که نمی‌توانند بیکار بمانند. پس بهتر است کمی مشغول شوند و مثلاً بخشی از وظایف خرید را به عهده بگیرند یا در تهیه فهرست خرید کمک کنند و حتی اگرچه نوشتن نمی‌دانند، خریدهای مورد نیاز خود را نقاشی کنند. بعد به او بگویید چه چیزهایی از فهرستش حذف شود و از او بخواهید به این فهرست پایبند باشد و بگویید فقط برای خرید این اقلام، پول به همراه می‌برید.

وقتی کودک خود را در خرید سهیم می‌کنید، خرید برایش هیجان‌انگیز و جذاب می‌شود و به دنبال آنچه خواسته می‌گردد و حوصله‌اش سر نمی‌رود. حتی برای این‌که او را بیشتر مشغول کنید، به او بگویید هنگام خرید یادش باشد چه چیزهایی در فهرست بوده و باید خریداری شود. با این کار او این لیست را به ذهن می‌سپارد و هنگام خرید دیگر اذیتتان نمی‌کند، بلکه ذهنش مشغول این است که چه چیزی خریده و چه چیزی خریده نشده است.

گاهی اوقات بچه‌ها خیلی کوچک هستند، آن وقت است که می‌توانید از ترفندهای دیگری استفاده کنید، مثلاً به او پول بدهید و بگویید حساب کند؛ یا از او کمک بخواهید و به او بگویید در حمل وسایل سبک به شما کمک کند؛ یا وقتی داخل فروشگاه هستید، اجناس را به سبد بیندازد، یا اجناس را به فروشنده برای حساب‌کردن تحویل دهد و... با این کار، اعتماد به نفس پیدا می‌کند و مسوولیت‌پذیر می‌شود و خرید برایش سرگرم‌کننده خواهد بود.

اگر کودکتان خیلی کوچک است و نمی‌تواند حرف بزند و مسوولیتی به عهده بگیرد، اسباب بازی مورد علاقه‌اش را همراه ببرید و هنگام خرید او را سرگرم و مشغول بازی کنید. توجه داشته باشید قبل از این‌که کودک بی‌تاب شود و شیطنت را آغاز کند، برایش خرید کنید؛ مثلاً خوراکی، اسباب بازی، کتاب یا هر چیز دیگر که قرار بوده بخرید.

به کودک حق بدهید که خرید وسایل روزمره منزل یا خرید کفش پاشنه بلند و مانتو، برای او جذابیتی نداشته باشد؛ بنابر این سعی کنید از جایی خرید کنید که تنوع داشته باشد و هر نیم ساعت یک‌بار در فروشگاه به غرفه‌های مورد علاقه فرزندتان سر بزنید. خرید از فروشگاه‌های بزرگ این حسن را دارد که بخش‌هایی برای بازی کودکان در نظر گرفته شده است.

درعین‌حال به کودک حق بدهید که خرید وسایل روزمره منزل یا خرید کفش پاشنه بلند و مانتو، برای او جذابیتی نداشته باشد؛ بنابر این سعی کنید از جایی خرید کنید که تنوع داشته باشد و هر نیم ساعت یک‌بار در فروشگاه به غرفه‌های مورد علاقه فرزندتان سر بزنید. خرید از فروشگاه‌های بزرگ این حسن را دارد که بخش‌هایی برای بازی کودکان در نظر گرفته شده و می‌توانید به فرزندتان وعده دهید در صورت داشتن یک خرید خوب و توأم با آرامش، بتواند در بخش بازی کودکان برای مدت معینی بازی کند.

شاید لازم باشد برای مدت کوتاهی خرید را متوقف کنید. با او حرف بزنید و برایش توضیح دهید که در مدت کوتاهی خرید تمام می‌شود و او را به خانه برمی‌گردانید و زمان خاصی برایش مشخص کنید. بعد که آرام گرفت، بقیه خریدتان را انجام دهید.

یک امکان دیگر فروشگاه بزرگ این است که می‌توانید کودک خسته‌تان را در سبد چرخ‌دار خرید بگذارید و کمی او را بچرخانید و هر وقت بهانه‌جویی کرد، چیزی برای او بگیرید، البته به شرطی که شبیه باج‌خواهی نشود. اگر وعده‌ای به او می‌دهید، به آن عمل کنید وگرنه این ابزار نیز دیگر کارساز نخواهد بود.

اگر به خرید خانوادگی رفته‌اید، یک نفر مسئول نگهداری کوچک‌ترین بچه باشد. به‌این‌ترتیب شما بدون این‌که از هم جدا بیفتید، می‌توانید خرید خوبی داشته باشید. هر وقت خرید یکی تمام شد، دیگری کودک را به‌جاهایی ببرد که دوست دارد برود یا او را روی نیمکت‌ها و صندلی‌هایی که معمولاً در فروشگاه‌ها یافت می‌شود، بنشانید تا خستگی‌اش گرفته شود.

ادامه دارد...

جام جم


باشگاه کاربران تبیان - ارسالی از: sztohidi

برگرفته از گروه: خانواده

مطالب مرتبط:

بخرید، اما حرص نزنید (1)

بخرید، اما حرص نزنید (2)