تبیان، دستیار زندگی
آزادسازی خرمشهر یکی از نقاط عطف غرور انگیز تاریخ ما است. این واقعه چظور باید در سینما بازتاب داشته باشد؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

با افسوس و آه به موفقیت نمی رسیم!


آزادسازی خرمشهر یکی از نقاط عطف غرور انگیز تاریخ ما است. این واقعه چظور باید در سینما بازتاب داشته باشد؟

آزادسازی خرمشهر

در این گزارش دیدگاه چند سینماگر درباره باید و نباید های سینمای دفاع مقدس و واقعه فتح خرمشهر را مرور کرده ایم:

محمدرضا شرف الدین،مدیر انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس: فتح خرمشهر تاریخ معاصر ملت قهرمان ما است و به یک روز یا یک هفته خلاصه نمی شود.نگاه مقطعی ما به این دست از حوادث باعث محدود شدن فعالیت سینماگران و هنرمندان در ساخت آثار ارزشی شده است. ضمن این که با افسوس و آه به موفقیت نمی رسیم! باید از نیروهای تازه نفس حاضر در سینمای کشورمان حمایت کنیم و با در اختیار قرار دادن امکانات به آنها شاهد شکوفایی مجدد سینمای دفاع مقدس خود باشیم. وقتی پای صحبت این جوانان می نشینیم متوجه می شویم که دغدغه پرداختن به موضوعات مورد غفلت قرار گرفته در عرصه سینمای دفاع مقدس مانند حماسه فتح خرمشهر، در وجود آنها حضور دارد اما وقتی میدان به آنها داده نشود نمی توان انتظار خاصی داشت. با انتقاد کردن چیزی به دست نمی آوریم اما با یک عزم ملی و برنامه ریزی منسجم و خواست قلبی می توانیم از تک تک روزهای طلایی دفاع مقدس و لحظه لحظه آزاد سازی خرمشهر فیلم های متعدی در سطح جهانی بسازیم.غربی ها اگر دروغ پردازی های جنگ ویتنام را برای معرفی قهرمان های پوشالی خود دارند ما داستان حقیقی خرمشهر را با فرماندهان و رزمندگان حقیقی و واقعی داریم. مخاطب کدام را می پذیرد، قهرمان های خیالی را یا اسطوره های حقیقی را؟

شرط اول؛فیلمنامه قوی

عبدالله اسفندیاری، نویسنده و تهیه كننده: فتح خرمشهر یكی از قله های رفیع در جنگ تحمیلی است و باید چنین واقعه ای در یك اثر هنری آنچنان كه حق آن است انعكاس یابد؛ البته نه به صورت ضعیف و فرمایشی.مبنای پرداختن به چنین موضوعی فیلمنامه ای بسیار قوی است ؛ به طوری كه فیلم تولید شده برای بینندگان عام در همه جای دنیا جذاب باشد. این روند باعث می شود یكی از افتخارات بزرگ و ماندگار ملی و اسلامی ما ثبت هنری شود تا از یادها نرود و نسل های بعد هم با این وقایع آشنا شوند.رسیدن به چنین هدفی، با شتاب و بودجه اندک به نتیجه نخواهد رسید. جنگ های جهانی، چین، ویتنام و... وقایع و رویدادهایی با ابعاد مختلف بودند كه فیلم های بزرگی هم برای آنها ساخته شد. این فیلم ها وقتی در تاریخ سینما ماندگار شدند كه صرفا از تصاویر مستند بهره نبردند و از یك درام محكم استفاده كردند.اگر ما فیلمی مناسب برای زمان و نسل های متفاوت تولید کنیم ، این خودش سینمای ملی خواهد شد؛ سینمایی كه انعكاس دهنده پیروزی ها، غم ها، شادی ها و همه تعلقات یك ملت باشد. آزادسازی خرمشهر یك حماسه بزرگ ملی، میهنی و اسلامی است و اگر بتوانیم این واقعه را به خوبی تصویر كنیم، قطعا محصول سینمای ملی خواهد بود.

محمدرضا شرف الدین،مدیر انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس: فتح خرمشهر تاریخ معاصر ملت قهرمان ما است و به یک روز یا یک هفته خلاصه نمی شود.نگاه مقطعی ما به این دست از حوادث باعث محدود شدن فعالیت سینماگران و هنرمندان در ساخت آثار ارزشی شده است. ضمن این که با افسوس و آه به موفقیت نمی رسیم!

مفاهیم امروزی بیان شود

عباس رافعی، تهیه کننده و کارگردان : امروز نگاه ها با سال های ابتدایی پایان جنگ تفاوت کرده و لازم است ، به مسائل روز نیز توجه ویژه ای داشته باشیم.وقتی می گویم مفاهیم باید امروزی بیان شود منظورم این نیست که خاطرات دفاع مقدس قدیمی شده اند،به هیچ وجه! اتفاقا داستان های نابی از آن دوران به خصوص در زمینه آزادسازی خرمشهر وجود دارندکه تا دهه های بعد هم طراوت و شادابی خود را حفظ خواهند کرد،منظورم این است که نگاه سینماگر امروز به روایت خرمشهر باید همراه با تحلیل توجه به فرامتن های وقوع آن حماسه باشد.ما در سینمای دفاع مقدس می خواهیم اثبات کنیم که چرا جنگیدیم، چرا باید از کیان خود دفاع می کردیم ؟ آیا به این پرسش ها پاسخ داده ایم؟تلاش های خوبی در این زمینه صورت گرفته اما واقعیت این است که هنوز نتوانسته ایم به این سوالات پاسخی شایسته دهیم، چرا که نگاه مان در ارائه تصویری از حوادث دوران دفاع مقدس، مانند فتح خرمشهر هنوز خبری و شهودی است، در حالی که امروز لازم است توضیح دهیم که چگونه فتح خرمشهر رقم خورد و چرا امام راحل فرمودند "خرمشهر را خدا آزاد کرد." ما هنوز در تبیین دقیق این نکته موفق نبوده ایم و علت و علل آ ن نیز به بحث های هدفمند کارشناسی نیاز دارد.

چشم ها را باید شست

محمد آفریده،تهیه‌كننده متأسفانه برخی مسوولان ما در حوزه دفاع مقدس، فرهنگ و هنر دچار روزمرگی و حب و بغض‌هایی اند كه باعث شده به عمق عظمت جبهه و جنگ نزدیك نشوند.آن ها تنها به مسائل روزمره اكتفا می‌كنند و از آن چشم‌اندازها و همكاری و همیاری همگانی كه ذات انقلاب است بی‌بهره می‌مانند. متأسفانه به غیر از فتح خرمشهر سینمای ایران درخیلی از عرصه‌ها فضا برای بالندگی ندارد و البته همین حب و بغض‌هاست كه باعث شده به خرمشهر و دیگر عرصه‌های فرهنگی نزدیك نشویم. فتح خرمشهر و حتی تمام مسائل فرهنگی متعلق به مردم ماست. آزادسازی خرمشهر مثل همه افتخارات تاریخی مان، بخشی از تاریخ  ما به حساب می‌آید.آیندگان نیز چون ما به این مقطع تاریخی با افتخار یاد می کنند. بنابراین باید همه افراد جامعه از این سرچشمه‌های افتخار برداشت كنند و هر كسی به میزان سلیقه خود با آن همراه شود و دریافت خود را از این حقایق هستی بروز دهد. باید كاروانی از تولیدات با موضوع خرمشهر چه در بخشی مستند، كوتاه، انیمیشن و بلند سینمایی تولید كنیم و این كار ساده‌ای هم هست ؛ تنها حب و بغض‌های موجود است كه مانع و حجابی است كه نتوانیم از این فضاهای خدایی منحصر به فرد بهره درست ببریم. چشم ها را باید شست ....

فرآوری: منیژه خسروی

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منابع: نشریه دیدار ماه / فارس