تبیان، دستیار زندگی
اساس یک پدر و مادر خوب بودن این است که واقعاً اخلاق کودک خود را بشناسند و شیوه پدر و مادر بودن خود را با آن سازگار کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کودک بازیگوش در حد تیم ملی!


اساس یک پدر و مادر خوب بودن این است که واقعاً اخلاق کودک خود را بشناسند و شیوه پدر و مادر بودن خود را با آن سازگار کند.

کودک بازیگوش

پدر و مادر امروزی با گذشته خیلی فرق کرده اند، آنها والدین بودن را در چیزهای دیگری می بیند و انتظاراتش هم از بچه ها چیز دیگری است، در گذشته تعدد بچه ها زیاد بود و آنها از صبح تا شب در حیاط خانه و کوچه در حال دویدن و بازی بودند، اما امروزه در قوطی کبریت هایی که خانه نام دارد، آنها حق دویدن و بازیگوشی ندارند، فقط باید بنشینند و تلویزیون نگاه کنند و با اسباب بازی های تکراری ، هر روز بازی کنند.شاید برای کودکانی که آرام هستند و اصطلاحا شیطان نیستند، این اتفاق هر روزه خیلی هم خوب باشد، اما کودکانی که کنجکاو و بازیگوش هستند چه؟ آنها را نمی توان آرام و ساکت در کنجی نگه داشت، با آنها چه کار کنیم؟

اساس یک پدر و مادر خوب بودن این است که واقعاً اخلاق کودک خود را بشناسند و شیوه پدر و مادر بودن خود را با آن سازگار کنید. هر کودک حتی در یک خانواده، متفاوت است، اگر شخصیت هر کودک را مستقلاً بفهمید و با آن کودک به روشی که مناسب است رفتار کنید، جنگ و دعواها را به حداقل می رسانید. اگر بچه خیلی فعالی دارید، باید در هنگام شب از انجام بازی های شلوغ همراه او خودداری کنید، زیرا این کار خوابیدن او را مشکل می سازد. به جای آن، او را وادار کنید که فعالیت آرامی انجام دهد که به او کمک کند آرام شود. اگر کودک شما در ترک کردن جاهای مورد علاقه اش مشکل دارد ، شما نیاز دارید قبل از اینکه زمین بازی را ترک کنید، او را آگاه سازید تا ترک کردن آنجا را برایش آسان تر سازید. هر چه بهتر با شرایط کودک خود سازگار شوید دعوا و درگیری کمتری وجود خواهد داشت.

بپذیرید که کودکتان بازیگوش است و این هم از هوش سرشار خود اوست، می توانید با این تصور خود را آرام کنید که خوب بود که فرزندم پایی برای دویدن نداشت؟ خوب بود که عقب مانده بود و اصلا کنجکاوی نمی کرد؟ خدا را از سلامت فرزندتان شکر کنید و پدر و مادر خوبی باشید.

او را به بررسی و اکتشاف کردن تشویق کنید

کودکان عاشق بررسی و اکتشاف هستند و این نکته، بخشی ضروری از چگونگی یادگیری آنهاست. وقتی والدین دائما می گویند: «آن کار را نکن» یا «از آنجا دور شو!» بچه ها یاد می گیرند که درباره مسایل ناشناخته، ترسو و بزدل باشند. در کنارش بنشینید و با هم، چوب را داخل لونه مورچه ها کنید، با او دولا شوید و ببینید که زیر تخت چه خبر است، حتی وقتی جعبه ابزار پدرش را باز می کند، اجازه دهید کنجکاویش فرو بنشیند.

کودکان هنگامی که چیزهای جدیدی را کشف می کنند واکنش های مثبت زیادی از والدین شان می گیرند. زندگی را با قدرت و اعتماد به نفس بیشتری به پیش می برند. برای اینکه مطمئن شوید کودک شما بررسی و اکتشاف می کند، اول محیط خانه را ایمن سازید، برای کلید های برق محافظ بگذارید، در کابینت های خطرناک آشپزخانه را سفت ببندید، بنابراین او می تواند بدون آسیب دیدن در آنجا پرسه بزند. سپس به او اجازه بدهید تا با ظرف ها و قاشق ها در آشپزخانه بازی کند.به او انواع مختلفی از غذاها را معرفی کنید. او را به مهمانی، پارک ،کتابخانه ها، پارک ها، باغ وحش ها و موزه های هنری ببرید.

کودکان در خانه ای که ساختار، حــــدود و قوانین دارد شکوفا شده و رشد می کنند. اما خیلی از والدین مرتکب این اشتباه می شوند که احساس خود درباره قوانین را به کودکان منتقل می کنند

محدودیت های شخصی وضع کنید

کودکان در خانه ای که ساختار، حــــدود و قوانین دارد شکوفا شده و رشد می کنند. اما خیلی از والدین مرتکب این اشتباه می شوند که احساس خود درباره قوانین را به کودکان منتقل می کنند. به عنوان افراد بزرگسال ما دوست نداریم که مردم به ما بگویند چه کاری را انجام دهیم و ما فکر می کنیم کودکان ما به طور منفی به قوانین واکنش نشان می دهند. اما کودکان به والدینی نیاز دارند که می توانند محدودیت هایی برقرار کنند و نسبت به آنها عقب نشینی انجام نمی دهند. فقط برای اینکه ثابت کنی رئیس هستید قوانینی وضع کنید، مهم است که محدودیت هایی به دلایل منطقی وضع کنید و آنها را به روشی دوستانه و با اهمیت به کودکان خود توضیح دهید.مثلا این که بچه ها حق ندارند که در صندلی جلوی ماشین بنشینند، چون خطرناک است و آقای پلیس هم ما را جریمه می کند.

یا بدون کلاه ایمنی اجازه دوچرخه سواری نداری، چون ممکن است که بیفتی و زخمی بشوی! و یا قبل از غذا خوردن همه اعضای خانواده باید دستان خود را بشویند، این یک قانون است، به هیچ عنوان نه خودتان و نه همسرتان قانون را نشکنید، وگرنه دیگر قانون ارزشش را از دست می دهد، حتی اگر خود و کودکتان از گرسنگی در حال مرگ باشید، اول دستها را بشویید و بعد غذا!

مادری را می شناسم که این قانون را در زندگی پیاده کرده است، همه اعضای خانواده قبل از خواب، وسایلشان را از جمله لباس، اسباب بازی، دفتر نقاشی و ... جمع می کنند و بعد مسواک و بعد هم خواب، در صورت عدم جمع آوری وسایل توسط بچه ها ، متاسفانه پیشی آنها را می برد و آنها تا یک هفته از بازی با آن وسیله محروم هستند، سختی پیاده شدن هر قانون در خانواده ، فقط چند روز و یا چند هفته اول است، بعد بچه ها عادت کرده و سپس شما یک عمر آرام هستید.

مطالعات نشان می دهند که داشتن قوانین و ساختار باعث می شوند که کودکان احساس ایمنی کنند و به آنها خویشتن داری و اتکا به نفس را آموزش می دهد.

فرآوری: زینب عشقی

بخش خانواده ایرانی تبیان


با نگاهی به کتاب خانواده بالنده

مطالب مرتبط:

من به کمکت نیاز دارم

فرزندتان سرکش است؟

آموزش گام به گام صبر

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.