تبیان، دستیار زندگی
بودنشان دردسر است، هم سوهان روح و روان شده اند و هم زخم عمیقی بر سلامت شهر. کنار شهروندان زندگی می کنند و نفس می کشند، اما خیلی راحت حق و حقوق همسایگی را زیر پا می گذارند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مشاغلی که باید تهران را ترک کنند!

بودنشان دردسر است، هم سوهان روح و روان شده اند و هم زخم عمیقی بر سلامت شهر. کنار شهروندان زندگی می کنند و نفس می کشند، اما خیلی راحت حق و حقوق همسایگی را زیر پا می گذارند.

فرآوری: طاهره رشیدی - بخش اجتماعی تبیان
الودگی هوا

می گویند جای آنها در شهر نیست و باید دردسرهای شان را از سر اهالی شهر کم کنند، بار سفر ببندند و به محل جدیدی نقل مکان کنند که کمی دورتر از محل خانه و زندگی شهروندان باشد. مسئولان می گویند دیر و زود دارد، اما سوخت و سوز ندارد. رفتنی شدن شان قطعی است، اما کی؟ این سوالی است که نه شهروندان جوابش را می دانند و نه سازمان های متولی و مسئول زمان دقیق آن را اعلام می کنند.

چه مشاغلی مزاحم هستند؟

اما چه مشاغلی مزاحم هستند و باید از شهر کوچ کنند؟ احمد حسن‌پور، معاون هماهنگی و امور مناطق و محیط زیست، در تعریفی از مشاغل مزاحم برای شهر تهران می‌گوید: مشاغلی که آلودگی صوتی، بصری و یا آلودگی‌های شیمیایی دربر داشته باشد و درنهایت زمینه مزاحمت را فراهم کند، از مشاغل مزاحم هستند که در مواجهه با چنین صنایع و مشاغلی، یا با ایجاد ضوابط آن‌ها را اصلاح و سازگار با محیط شهری کرده و درصورتی‌که زمینه هیچ تغییر و اصلاحی با محیط شهری وجود نداشته باشد، اجازه ادامه فعالیت را از آن‌ها می‌گیریم. او ادامه می‌دهد: ترجیح شرکت ساماندهی مشاغل و صنایع مزاحم شهر تهران بر این است که این صنایع شرایط خود را اصلاح کرده و یا تغییر کاربری بدهند و در فاصله صدور رأی بدوی، این اصلاح صورت گیرد، درغیراین‌صورت رأی نهایی صادر شده و شهرداری اقدام به تعطیلی می‌کند. اما در عمده موارد امکان هماهنگی و اصلاح وجود نداشته و مجبور به اقدام سلبی با این صنایع و مشاغل مزاحم می‌شویم.

وصله های ناجور شهر

مشاغل مزاحم، مشاغل غیرمجاز نیستند، اما عمدتا به دلیل نداشتن موقعیت مکانی مناسب، استقرار نامناسب و ناسازگار بودن با دیگر مشاغل علاوه بر ایجاد مزاحمت های فیزیکی و اختلال در عبور و مرور برای شهروندان، مانند نقطه های سیاهی شده اند که سیمای شهرها را نیز خدشه دار کرده اند و به نوعی عاملی برای آلودگی بصری شده اند.

در کنار کارگاه ها و مغازه های کوچک و بزرگ مزاحم نباید از غول های مزاحم و آلاینده شهر هم غافل شد. کارخانه های بزرگ از تولید روغن نباتی و تولید سوسیس و کالباس و شیر گرفته تا کارخانه های صنعتی مانند تولید سیمان، پالایشگاه ها، کارخانه های تولید اسید، کارخانه های تولید ماسه و سیمان در منطقه 18 و... سهم چند برابری در آلودگی زیست محیطی شهرها دارند

اوراقی های خودرو، آهنگری ها، جوشکاری ها، صافکاری ها، تراشکاری ها، جلوبندی ها و تعویض روغنی ها، مکانیکی های انواع خودرو های بنزینی و گازوئیلی، تعمیرگاه های انواع موتورسیکلت و موتور چاه و سمپاش، نجاری ها، آلومینیم سازی ها، آپاراتی ها، سنگفروشی ها، رنگ فروشی ها، مصالح فروشی ها، آهن فروشی ها، باربری های حمل اثاثیه و بار، کارواش ها، پمپ بنزین ها، چوب بری ها، خرید و فروش ضایعات، صنف آبکاران، شیمیایی فروش ها و... فهرست بلند بالایی از مشاغل مزاحمی هستند که بنا به ضرورت زندگی شهری، خود را مانند وصله های ناجوری به شهر چسبانده اند و شهروندان نیز چاره ای ندارند جز این که اثرات نامطلوب زیست محیطی این همزیستی نامسالمت آمیز را بپذیرند.

غول های کثیف شهر

در کنار کارگاه ها و مغازه های کوچک و بزرگ مزاحم نباید از غول های مزاحم و آلاینده شهر هم غافل شد. کارخانه های بزرگ از تولید روغن نباتی و تولید سوسیس و کالباس و شیر گرفته تا کارخانه های صنعتی مانند تولید سیمان، پالایشگاه ها، کارخانه های تولید اسید، کارخانه های تولید ماسه و سیمان در منطقه 18 و... سهم چند برابری در آلودگی زیست محیطی شهرها دارند.

ساکنان اطراف این کارخانه ها همواره از بوی نامطبوع و آلودگی هوای ناشی از فعالیت این کارخانه ها گلایه دارند و تاکنون بارها اعتراضشان را نسبت به این وضع به هر جا هم که دستشان رسیده مطرح کرده اند، اما متاسفانه موضوع صرفا به ارائه تذکری کوتاه به کارخانه متخلف یا متوقف کردن موقت فعالیت آنها به صورت دوره ای ختم شده است.

یک دست صدا ندارد

فعالیت مشاغل مزاحم و آلاینده در کنار کارخانه ها و صنایع آلاینده که با توجه به جدی شدن بحران آلودگی هوا در کلانشهرها در سال های اخیر جدی تر خودنمایی کرده است، مسئولیت ها را تا حدی متوجه شهرداری ها به عنوان اصلی ترین عامل اجرایی برای خروج صنایع، صنف ها و مشاغل مزاحم و آلاینده از شهر می کند.

مهم ترین قانونی که در این زمینه وجود دارد بند 20 ماده 55 قانون شهرداری هاست. در متن این قانون آمده: «جلوگیری از ایجاد و تاسیس تمامی اماکنی که به نحوی موجب بروز مزاحمت برای ساکنان یا مخالف اصول بهداشت در شهرها محسوب می شوند، وظیفه شهرداری هاست. شهرداری مکلف است از تاسیس کارخانه ها، کارگاه ها، گاراژهای عمومی و تعمیرگاه ها و دکان ها و همچنین مراکزی که مواد محترقه می سازند و اصطبل چارپایان و مراکز دامداری و به طور کلی تمام مشاغل و کسب هایی که ایجاد مزاحمت و سروصدا کرده یا باعث تولید دود یا عفونت یا تجمع حشرات و جانوران شود، جلوگیری کند.»

فعالیت مشاغل مزاحم و آلاینده در کنار کارخانه ها و صنایع آلاینده که با توجه به جدی شدن بحران آلودگی هوا در کلانشهرها در سال های اخیر جدی تر خودنمایی کرده است، مسئولیت ها را تا حدی متوجه شهرداری ها به عنوان اصلی ترین عامل اجرایی برای خروج صنایع، صنف ها و مشاغل مزاحم و آلاینده از شهر می کند

در این میان هرچند به طور نمونه شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران تاکنون اقدامات دست و پا شکسته ای را برای انتقال صنوف مزاحم از شهر انجام داده که انتقال صنف شیمیایی فروش ها، پرنده فروش ها و ایجاد مراکز خرید و فروش خودرو در خارج از شهر، ایجاد بازارهای روز و بازارهای هفتگی برای رفع مزاحمت های دستفروش ها و سدمعبرکنندگان ازجمله این اقدامات بوده است، اما واقعیت این است که به گفته مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران، این مجموعه صرفا عملیات اجرایی انتقال واحدهای آلاینده به خارج از شهر را بر عهده دارد و انتقال هر کدام از این صنف ها با توجه به نیازی که برای هماهنگی های مختلف بین دستگاه های متولی و مسئول وجود دارد، شاید سال ها زمان ببرد بخصوص وقتی پای کارخانه های بزرگ صنعتی به میان می آید و آن وقت است که مقاومت هایی نیز در این زمینه به وجود می آید که پیشرفت کار را کند کرده یا حتی متوقف می کند.

نمونه این مورد را در موضوع اخیر یکی از کارخانه های تولید روغن نباتی در محدوده جنوب شهر تهران می توان دید که با وجود اخطارهای قانونی و اعتراضات پی در پی مردمی، هنوز به دلیل مقاومت هایی که وجود دارد اقدام خاصی برای انتقال این مشاغل به خارج از شهر صورت نگرفته است.


منابع: ابتکار / روزنامه جام جم

شهر را از خفگی نجات دهید

به کودکان خیابانی صدقه ندهید

افتی به نام مشاغل شیک