تبیان، دستیار زندگی
مهم ترین عامل رشد، چه در مورد مو و چه پوست و ناخن، تغذیه مناسب است. هر چه سالم تر غذا بخورید، موها و سلول ها محکم تر و به طور کلی بدن قوی تر می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جلوگیری از ریزش و سفیدی مو با این خوراکی‌ها


مهم‌ترین عامل رشد، چه در مورد مو و چه پوست و ناخن، تغذیه مناسب است. هر چه سالم‌تر غذا بخورید، موها و سلول‌ها محکم‌تر و به طور کلی بدن قوی‌تر می‌شود.

مو

آنچه باعث سلامتی پوست سر و موی انسان می‌شود در مواد غذایی وجود دارد و استفاده از این مواد فرد را از مواد شیمیایی بی‌نیاز می‌کند.

گلزار مولایی، مشاور تغذیه سلامتی و رشد موها را منوط به دریافت انواع مختلف ویتامین‌ها و مواد معدنی دانست و اظهار کرد: ویتامین A آنتی‌اکسیدانی است که به تولید چربی سالم در پوست سر کمک می‌کند. این ویتامین در روغن کبد ماهی، گوشت، شیر، پنیر، تخم‌مرغ، اسفناج، کلم بروکلی، هویج و هلو یافت می‌شود.

مشاور تغذیه بیمارستان آیت‌الله طالقانی استان ایلام ضمن اشاره به نقش ویتامین C در تامین سلامت مو، منابع غذایی حاوی این ویتامین را شامل خانواده مرکبات، کیوی، آناناس، توت‌فرنگی، گوجه‌فرنگی، فلفل سبز، سبزیجات دارای برگ سبز عنوان کرد و گفت: ویتامین E نیز آنتی‌اکسیدانی است که گردش خون در پوست سر را تقویت می‌کند. منابع حاوی این ویتامین شامل دانه‌های سویا، دانه‌های خام و دانه‌های روغنی، حبوبات خشک و سبزیجات برگ‌پهن است. «بیوتین» نیز تولید کراتین را افزایش می‌دهد و از ریزش مو جلوگیری می‌کند. این ماده در منابعی چون زرده تخم‌مرغ، انواع غلات، جگر، برنج و شیر به وفور یافت می‌شود. ویتامین نیاسین(B٣) عاملی برای تقویت گردش خون در پوست سر است و ماهی، مرغ، بوقلمون، گوشت، پوست گندم منابعی هستند که حاوی این ویتامین هستند. همچنین اینوزیتول که باعث سالم ماندن فولیکول‌های مو در سطح سلولی می‌شود در تمام غلات، جگر و مرکبات یافت می‌شود.

مولایی تصریح کرد: اسید پانتوتنیک(B٥) مانع از سفیدی و ریزش موها می‌شود که تمام دانه‌های غلات، گوشت و زرده تخم‌مرغ منبع این ویتامین هستند. از طرف دیگر آنچه مانع ریزش مو و تأمین‌کننده رنگدانه‌ها می‌شود ویتامین B6 است که در تمام غلات، سبزیجات، گوشت و زرده تخم‌مرغ یافت می‌شود. ویتامین B12 نیز مانع ریزش مو می‌شود که با مصرف مرغ، ماهی، تخم‌مرغ و شیر تامین خواهد شد.

بادام

این آجیل از سفید شدن موها جلوگیری می‌کند

در گذشته ظاهر شدن اولین موهای سفید به معنی ورود آدمی به میانسالی و پختگی تعبیر می‌شد. چنانچه موی سفید احترام داشت و آن را نشانه بزرگی و باتجربگی معنی می‌کردند؛ اما امروزه در جامعه ما تعداد جوانانی که موهایشان زودتر از زمان طبیعی‌اش رو به سفیدی گذاشته در حال افزایش است که برخی آن را از عوارض زندگی پراسترس و صنعتی معاصر می‌دانند که آثار خود را در سفیدی زودرس موی سر نمایان  می‌کند.

برخی از گیاهان و ویتامین‌ها و خوراکی‌ها می‌توانند از سفید شدن سریع مو جلوگیری کند که از جمله آن‌ها بادام است: در میان آجیل‌ها همیشه خوردن بادام از همه ساده‌تر است زیرا پوستی ندارد. از آنجایی که این آجیل خوش‌خوراک مقدار قابل‌توجهی مس، منیزیم، آهن و کلسیم دارد می‌تواند جلوی سفید شدن موها را گرفته و روند آن را آهسته کند برای آن‌هایی که در حال پیر شدن هستند بسیار مفید است. بادام را می‌توانید به صورت تنقلات یا به صورت خلال شده در غذاها استفاده کنید.

غذاهایی که برای سلامت مو مفیدند

شاید شست‌وشو، خشک کردن، استفاده از شامپوها و نرم‌کننده‌ها برای سلامت مو ضروری باشند، اما این عوامل به تنهایی نمی‌توانند سلامت موها را تضمین کنند. موهای شما هر ماه حدود 4/1 اینچ رشد می‌کنند و مهم‌ترین عامل رشد، چه در مورد مو و چه پوست و ناخن، تغذیه مناسب است. هر چه سالم‌تر غذا بخورید، موها و سلول‌ها محکم‌تر و به طور کلی بدن قوی‌تر می‌شود.

سالمون

سالمون سرشار از امگا 3 و منبع خوب پروتئین و ویتامین B12 و آهن است.

اسیدهای چرب امگا 3 برای سلامت پوست سر ضروری هستند. گیاه‌خواران نیز باید روزانه 1-2 قاشق غذاخوری بذر کتان بخورند تا چربی‌های امگا 3 مورد نیاز بدنشان تامین شود.

سبزیجات سبز تیره

اسفناج، بروکلی و انواع کلم سرشار از ویتامین A و C هستند که برای تولید سبسیوم ضروری است. سبسیوم یک نوع ماده چرب است که از طریق غده‌های مو ترشح می‌شود و در واقع نوعی نرم‌کننده طبیعی موی سر می‌باشد.

لوبیاها

لوبیا برای موها مفیدند. بنشن‌ها، مثل عدس نیز برای موها ضروری هستند و حتماً باید در برنامه غذایی گنجانده شوند؛ زیرا نه تنها به رشد بیشتر موها کمک می‌کنند، بلکه سرشار از آهن، روی و بیوتین می‌باشند. کمبود بیوتین در بدن باعث شکنندگی موها می‌شود.

محصولات لبنی را به هر شکلی که می‌توانید (ماست، پنیر، شیر و ...) مصرف کنید. برای گرفتن نتیجه بهتر می‌توانید چند قاشق بذر کتان و گردو هم اضافه نمایید تا اسیدهای چرب امگا 3 و روی نیز به خواص آن‌ها اضافه شود

آجیل

آجیل باعث درخشندگی و ضخامت بیشتر موها می‌شود و سرشار از سلنیوم هستند. (سلنیوم نوعی ماده معدنی مهم برای سلامت پوست سر است). گردو حاوی آلفالینولینک می‌باشد و به خاطر داشتن اسیدهای چرب امگا 3، موجب نرمی موها می‌شود.

ماکیان (مرغ و بوقلمون)

مرغ و بوقلمون پروتئین بسیار زیادی دارند. کمبود پروتئین موجب شکنندگی و از دست رفتن رنگ موها می‌شود. مرغ حاوی آهن می‌باشد و بدن ما قادر است خیلی سریع خواص خوب و مزایای آن را جذب کند.

تخم‌مرغ

وقتی سخن از تخم‌مرغ به میان می‌آید، شکل مصرف (آب‌پز، نیمرو، عسلی یا املت) آن اهمیت چندانی ندارد. تخم‌مرغ حاوی پروتئین زیادی است و علاوه بر آن بیوتین و ویتامین B12 نیز دارد که هر دو از مواد غذایی بسیار مغذی محسوب می‌شوند.

حبوبات

ما توصیه می‌کنیم از حبوبات حتی برای صبحانه هم استفاده کنید؛ زیرا سرشار از آهن، روی و ویتامین‌های B هستند و برای سلامت موها بسیار مفیدند. خوردن حبوبات به عنوان میان‌وعده نیز بسیار مناسب است.

محصولات لبنی کم‌چرب

محصولات لبنی را به هر شکلی که می‌توانید (ماست، پنیر، شیر و ...) مصرف کنید. برای گرفتن نتیجه بهتر می‌توانید چند قاشق بذر کتان و گردو هم اضافه نمایید تا اسیدهای چرب امگا 3 و روی نیز به خواص آن‌ها اضافه شود.

فرآوری: مریم مرادیان نیری

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منابع:

ایسنا

جام نیوز

دنیای تغذیه

مطالب مرتبط:

از جوانه‌ی گندم تا شکلات سیاه برای سلامت موها

پیشگیری از موخوره با تغذیه درست

6 توصیه برای اینکه موهایتان سفید نشود

برای تقویت موهایمان چه بخوریم؟

نباید یه مو از سرتون کم بشه

تغذیه و سلامت مو: از گفته‌ها تا واقعیت

زیبایی موهایتان را در آشپزخانه بجویید

9 غـذای مـو

نسخه تغذیه‌ای برای پیشگیری از سفیدی مو

موهایی زیبا با 4 ماده‌ی مغذی

نقش تغذیه در پیشگیری از ریزش مو

8 نکته ی تغذیه ای برای رشد موها

اگر موهای تان نازک شده...

برای جلوگیری از ریزش مو چه باید خورد؟

مواد لازم برای سلامت موها

حفظ سلامت موها

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.