تبیان، دستیار زندگی
مسلما خانه ای که من می پسندم با خانه ای که شما می پسندید تفاوت های بسیاری دارد اما بی شک شباهتشان بیش از تفاوت هایشان خواهد بود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مونا توسلی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چه قدر خوب است...


مسلما خانه ای که من می پسندم با خانه ای که شما می پسندید تفاوت های بسیاری دارد اما بی شک شباهتشان بیش از تفاوت هایشان خواهد بود.

خانه

هر کدام از ما بارها این تجربه را داشته ایم که وارد خانه ای شده ایم مملو از وسایل لوکس و زینتی ، از گل های مصنوعی؛ فرش های نفیس؛ مجسمه های گچی طلایی گرفته، تا انواع نقاشی های مناظر طبیعی اروپایی، ظروف میناکاری، ویترین هایی پر از کریستال ، لوستر هایی با گوی های رنگی ، تابلو فرشهایی مزین به آیات قرآن کریم در کنار تندیس هایی از بودا یا صورتک ها و مجسمه های چوبی افریقایی وخیلی از چیز های دیگر که آش شله قلمکاری شده از چند سبک دکوراسیون و چند نماد از فرهنگ و هنر ایرانی و غیر ایرانی . با اینکه ممکن است همه ی وسایل سرجای خودش باشد و به تنهایی زیبا باشند اما وقتی به صورت کلی به این خانه نگاه می کنیم دچار نوعی بی نظمی و سردرگمی می شویم و این خانه تبدیل شده به یک موزه که گویی برای بازدید لوازم خانه دعوت شده ایم خانه ای که درعین حال هم سنتی است و هم مدرن است! هم ایرانی هست وهم نیست! هم اسلامی هست و هم نیست!

و اگر برای اولین بار وارد این خانه شویم و آشنایی چندانی با اعضای خانواده نداشته باشیم با نگاه کلی به نحوه چیدمان و نوع وسایل خانه و اشیاء زینتی آن نمی توانیم به روحیات و فرهنگ آن خانواده پی ببریم در حالی که متخصصین روانشناسی محل سكونت معتقدند خانه یا محل زندگی انسان ها نشانه هایی از شخصیت ساكنین آن را نمایان می كند . و دكوراسیون محل مسكونی، آئینه ای از شخصیت ساكنین آن می باشد.

این را باید بپذیریم که خواسته یا ناخواسته دکوراسیون منازل ما معرف بخش اعظمی از سبک زندگی ماست. و انتخاب ناآگاهانه وسایل و اشیاء تزیینی؛ فرم و رنگ و نحوه ی چیدمان آن ها می تواند به خودی خود اثرات روانی مخرب بر اعضای خانواده داشته باشد! و بیگانگی با وسایل خانه که برگرفته از فرهنگ خودمان نباشد به مرور زمان آرامش و راحتی خانه را از ما سلب می کند و گاهی این جمله را به زبان می آوریم که "از خونمون خسته شدم یه ذره تو این خونه راحت نیستم."

این را باید بپذیریم که خواسته یا ناخواسته دکوراسیون منازل ما معرف بخش اعظمی از سبک زندگی ماست. و انتخاب ناآگاهانه وسایل و اشیاء تزیینی؛ فرم و رنگ و نحوه ی چیدمان آن ها می تواند به خودی خود اثرات روانی مخرب بر اعضای خانواده داشته باشد.

بخش محیط زندگی تبیان که تازه شروع به کار کرده دوست داشت بداند که شما چه قدر با چیدمان خانه هایتان احساس راحتی می کنید و چه قدر برایتان مهم است که حتما از نماد های فرهنگی و هنری سرزمین خودمان در زیبایی خانه هایتان استفاده کنید و در یک کلام این که چه قدر خانه ی شما ایرانی است؟!

برای همین  در نظر سنجی از شما پرسیدیم که چه قدر چیدمان خانه های ما ایرانی است؟

- کاملا

- اصلا

-  تا حدودی

شما این طوری به ما پاسخ دادید:

11درصد کاملا

17 درصد اصلا

72 درصد تا حدودی

اکثر شرکت کنندگان در این نظر سنجی گزینه تا حدودی  را انتخاب کرده اند. این یعنی این که همیشه برای زیبا سازی خانه هایمان از المان های فرهنگی خودمان استفاده نمی کنیم . گاهی دوست داریم بخشی از خانه مان چیدمانی داشته باشد که از فرهنگ خودمان گرفته شده و از طرف دیگر سبک های امروزی و مدل های این روز ها را نیز دوست داریم ولی همه ما می توانیم با سلیقه خودمان و همه اعضای خانواده ،خانه ای را طراحی کنیم که  وقتی وارد آن می شویم اولین چیزی را که می بینیم نام خدا باشد تابلویی مزین به اسماء الهی یا آیه الکرسی یا وان یکاد....فرشی داشته باشیم با نقش و نگارهای ایرانی که وقتی از مبل و صندلی خسته می شویم روی زمین بنشینیم و به پشتی تکیه  دهیم و گاهی سفره را روی زمین پهن  کنیم و غذا بخوریم. رومیزی خانه هایمان یا ترمه یزد باشد  و یا هنر دست خانم خانه، روی آن یه گلدان باشد با گل های نرگس ، مریم ، رز .... که به خانه طراوت و تازگی ببخشد. اهل هر شهر و دیاری که هستیم صنایع دستی شهرمان زینت بخش خانه مان باشد. خانه ی ما هم ساده است، هم زیباست، هم امروزی است و هم آرامش بخش است برای تمامی افراد خانواده .

مسلما خانه ای که من می پسندم با خانه ای که شما می پسندید تفاوت های بسیاری دارد اما بی شک شباهتشان بیش از تفاوت هایشان خواهد بود من و شما هر دو خانه ای را می پسندیم که ایرانی باشد و در آن احساس آرامش کنیم.

مونا توسلی

بخش محیط خانه تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.