تبیان، دستیار زندگی

10 توصیه برای تازه خوری و خوب خوری

یکی از لذت های دنیا که خداوند در وجود انسان نهادینه کرده است خوردن مواد غذایی تازه و خوشمزه است. هر ماده ی غذایی که مصرف می کنید هر چه تازه تر باشد ویتامین و مواد مغذی آن بیشتر و البته خوش طعم تر خواهد بود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تغذیه سالم ، تازه خوری ، توصیه های تغذیه ای ،

لازم است در حین خرید با دقت بیشتر به انتخاب مواد غذایی بپردازید تا بیش‌ترین استفاده را از خواص آن ببرید. در این مطلب چند توصیه داریم که به شما کمک می‌کند بیش‌ترین مواد غذایی تازه را به برنامه‌ی غذایی‌تان تزریق کنید و از مواد غذایی مانده و کهنه‌شده و صدالبته بدون خاصیت دور باشید. لطفاً ما را همراهی کنید.

 

هر چه تازه‌تر بهتر

میوه‌ها، سبزیجات و هر خوراکی خراب شدنی دیگر بعد از برداشت و تولید شروع به از دست دادن مواد مغذی و طعم خود می‌کند. در نتیجه هر چه در انتخاب و مصرف مواد غذایی به «تازگی، محلی و فصلی» بودن آن‌ها دقت کنید می‌توانید از طعم بهتر و همچنین خواص بیشتر آن‌ها استفاده ببرید و درعین‌حال کمترین آسیب را به محیط‌زیست بزنید. ادامه‌ی مطلب را از دست ندهید.

مصرف مواد غذایی فصلی را در الویت قرار دهید. میوه یا سبزیجاتی که خارج از فصل مخصوص خود به بازار تزریق می‌شود جزو مواد غذایی سردخانه‌ای هستند که مدت زمان زیادی انبار شده‌اند. علاوه بر اینکه این مواد غذایی گران تر هستند ارزش غذایی کمتری نیز دارند؛

 

خودتان بکارید

درست است که با زندگی مدرن و آپارتمان‌نشینی امروزی دیگر نه امکان این کارها وجود دارد و نه وقت آن؛ اما بهترین و مطمئن‌ترین راه برای اینکه مواد غذایی (میوه و سبزیجات) تازه را وارد برنامه‌ی غذایی‌تان بکنید کاشتن آن در محل زندگی‌تان است.

 

اگر امکان این کار را ندارید بهترین کار این است که محصولات غذایی بومی بخرید. هر چه میوه و سبزیجات را بیشتر ذخیره و انبار کنند بیشتر خواص و ارزش غذایی خود را از دست می‌دهند. در واقع زمانی که محصولات غذایی از منطقه‌ای به منطقه‌ی دیگری ارسال می‌شود در این بین حدود 10 درصد ارزش غذایی به ویژه ویتامین C خود را از دست می‌دهند.

 

محصولات فصلی بخرید

مصرف مواد غذایی فصلی را در الویت قرار دهید. میوه یا سبزیجاتی که خارج از فصل مخصوص خود به بازار تزریق می‌شود جزو مواد غذایی سردخانه‌ای هستند که مدت زمان زیادی انبار شده‌اند. علاوه بر اینکه این مواد غذایی گران تر هستند ارزش غذایی کمتری نیز دارند؛ اما میوه‌ها و سبزیجات فصلی به صورت فراوان و با قیمت مناسب تر وارد بازار می‌شوند و خواص بیشتری نیز دارند.

 

 زود به زود به خرید بروید

وقتی خرید می‌روید کم خرید کنید و بعد از خرید بلافاصله مصرف کنید حتی اگر مجبور باشید در هفته بیش از یک مرتبه به خرید بروید. باور بفرمایید زود به زود خرید رفتن ارزش این را دارد تا مواد غذایی تازه و مغذی میل کنید.

 

دقیق و موشکاف باشید

با دقت سبزیجات معطر و سبزیجات حساس و تردی مانند کاهو و غیره را انتخاب کنید و با دقت آن‌ها پاک و تمیز کنید چون خیلی زود خراب و پلاسیده می‌شوند.

 

با احتیاط و دقت ذخیره کنید

اصول صحیح نگهداری و ذخیره‌سازی را یاد بگیرید چون نگهداری صحیح باعث حفظ تازگی و طراوت بیشتر مواد غذایی می‌شود. می‌توانید در این خصوص از مثلاً نانوا یا اغذیه‌فروشی‌ها اطلاعات بگیرید.

 

قبل از استفاده اقدام به آماده سازی مواد غذایی کنید

سبزیجات را درست زمانی که می‌خواهید بپزید و میل کنید، آماده و خرد کنید. اولین برشی که به هر میوه و یا سبزی وارد می‌شود روند کاهش مواد مغذی و خراب شدن آن کلید می‌خورد. توجه داشته باشید که خیساندن طولانی مدت سبزیجات خردشده در آب نیز باعث کاهش مواد مغذی آن می‌شود. به عنوان مثال اگر سیب‌زمینی را پوست‌کنده و بخشی از آن را خرد کرده‌اید و به مابقی آن نیازی ندارید آن را در کیسه فریزر پیچیده و حتماً داخل یخچال قرار دهید.

 

اجازه دهید مواد غذایی دور از نور خورشید و در دمای محیط کاملا برسند

اجازه دهید میوه‌ها یا سبزیجات نارس، دور از نور خورشید و در دمای محیط برسند. توجه داشته باشید که نور خورشید ویتامین‌هایی مانند ویتامین A و C را نابود می‌کند.

آب میوه‌ها و سبزیجات را بلافاصله بعد از آب گیری میل کنید؛ یعنی شما حدود دو تا سه ساعت وقت دارید که یک آب میوه‌ی تازه میل کنید. بیش از این ساعت مواد مغذی آن از بین خواهد رفت

 

گوشت را در انتظار نگذارید

ماهی و گوشت قرمز را در عرض دو روز بعد از خرید حتماً مصرف کنید. اگر می‌خواهید آن‌ها را فریز کنید بلافاصله بعد از خرید اقدام به این کار نمایید. به خاطر اینکه این مواد غذایی حاوی میزان زیادی اسیدهای چرب هستند که خیلی سریع خراب می‌شوند. همیشه گوشت و ماهی را در پایین‌ترین قسمت یخچال نگهداری کنید که سردتر است. هیچ‌وقت اجازه ندهید آب گوشت یا ماهی نشت کرده و به دیگر مواد غذایی مانند سبزیجات برسد.

 

منوی هفته را در نظر بگیرید

برنامه‌ی غذایی داشته باشید و موقع خرید منوی هفته را در نظر بگیرید و بر حسب آن خرید کنید. توجه داشته باشید که سبزی و همچنین سبزیجاتی مانند کاهو، اسفناج و غیره حاوی میزان زیادی آب هستند و خیلی زود پلاسیده شده و آن حالت تازگی خود را از دست می‌دهند. درحالی‌که به عنوان مثال کلم‌ها، سبزیجات غده‌ای، کدو حلوایی، بروکلی، سیب و یا پرتقال و غیره مقاومت بیشتری دارند و مدت زمان طولانی تری نگهداری می‌شوند. در نتیجه اگر بدانید که در طول هفته برنامه‌ی غذایی‌تان چگونه است بهتر خرید می‌کنید و تازه‌تر خواهید خورد.

 

خیلی زود آب میوه‌تان را میل کنید

آب میوه‌ها و سبزیجات را بلافاصله بعد از آب گیری میل کنید؛ یعنی شما حدود دو تا سه ساعت وقت دارید که یک آب میوه‌ی تازه میل کنید. بیش از این ساعت مواد مغذی آن از بین خواهد رفت. توجه داشته باشید که هر چه آب میوه‌تان در مجاورت هوا باشد بیشتر اکسید خواهد شد. توصیه می‌کنیم کمی از پوست میوه یا سبزیجاتی که آب گیری می‌کنید را به آب آن اضافه کنید تا میزان فیبرهای آن بیشتر شود. به خاطر اینکه پوست این مواد غذایی سرشار از فیبرهای غذایی است.


مطالب مرتبط:

بخور نخورهای جوان ماندن

«سوپرمن‌های» دنیای تغذیه

12 غذایی که به شما انرژی می‌دهد

زندگی به شرط سلامتی

تغذیه‌ی سالم خیلی هم هزینه‌بر نیست

این 17 ماده‌ی غذایی را با خیال راحت بخورید

جام جهانی میوه: قهرمانان کدامند؟

 

فیلم مرتبط:

تغذیه سالم

 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.