تبیان، دستیار زندگی
حیوانات مختلف از جمله پرندگان، پستانداران و ... به پراکنش دانه ها کمک می کنند. هر پرنده یا حیوانی به پراکنش دانه ای خاص کمک می کند، مطالعه این که چه حیوانی به پراکنش چه دانه ای کمک می کند، جالب خواهد بود....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایده ی برگزیده زیست
نهمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان

نهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده اند. همچون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: بررسی نقش حیوانات در رشد گیاهان

نام ارائه دهندگان: مایا ولاشجردی، تانیا محمدکاری، پریا مخملباف، ریحانه قربانی

زمینه و نوع پروژه: زیست - تحقیقاتی

درجه سختی: دشوار

ایده این پروژه از خواندن مطلبی در یکی از سایت های علمی به ذهن دانش پژوهان دبستان حضرت معصومه خطور کرده است.

" پرنده ای به نام دودو در جزیره موریس برای رشد گیاه دودونات لازم است" خواندن این جمله دانش پژوهان عزیز ما را بر آن داشت که به بررسی نقش حیوانات در زندگی گیاهان بپردازند.

ایده برگزیده زیست نهمین دوره

حیوانات مختلف از جمله پرندگان، پستانداران و ... به پراکنش دانه ها کمک می کنند. هر پرنده یا حیوانی به پراکنش دانه ای خاص کمک می کند، مطالعه این که چه حیوانی به پراکنش چه دانه ای کمک  می کند، جالب خواهد بود.

گیاهان برای این که حیوانات مختلف از جمله پرندگان را به سوی دانه هایشان جذب کنند دانه ها را داخل میوه های رنگارنگ، زیبا، درخشان و البته خوشمزه قرار می دهند تا حیوانات جذب آن ها شود و میوه ها را بخورند. یا این روش دانه ها به مناطق دورتر پراکنده می شوند. به عنوان مثال در صحراهای شمال افریقا، فیل ها میوه هایی را که از درختان به پایین می افتند می خورند سپس دانه های آن در مناطق دیگر بسته به مسافتی که فیل طی می کند با مدفوع فیل خارج می شود و اگر در یک مکان مناسب قرار بگیرند می تواند جوانه بزند و رشد کند.

در جنگل های امریکای جنوبی میمون ها میوه هایی مانند انجیر را می خورند، دانه در شکم آن ها قرار می گیرد و به وسیله مدفوع به محیط می رسد. در انگلستان روباه ها میوه هایی مانند تمشک را می خورند. دانه های تمشک لایه های ضخیمی دارد که در داخل معده روباه به وسیله اسید معده این لایه ضخیم شکسته می شود. سپس دانه همراه با مدفوع از شکم روباه خارج شده و در شرایط مناسب جوانه زده و رشد می کند. لایه های سخت میوه تمشک و شاه توت در سنگدان (چینه دان) پرنده خرد می شود یا به وسیله اسیدی که در معده به هضم غذا کمک می کند شکسته می شود و سپس همراه مدفوع خارج شده و با کمک نور و آب جوانه می زند.

مورچه ها دانه ها را به لانه شان می برند، لایه های خوشمزه آن را خورده و بخش قابل رویش آن را در زمین رها می کنند تا جوانه زند. برخی از حیوانات مانند سنجاب میوه هایی مانند بلوط، فندق و گردو را جمع آوری می کنند و در مکانی ذخیره می کنند که بعد ها آن را بخورند. اما فراموش می کنند که آن میوه را بخورند یا حیوان می میرد. این دانه ها می توانند در مکان جدید جوانه بزنند. حتی ما انسان ها نیز به پراکنش دانه ها کمک می کنیم. مثلا وقتی به پیکنیک می رویم و میوه هایی مانند سیب، هندوانه یا خرما می خوریم و دانه آن ها را در طبیعت رها می کنیم، این دانه ها می توانند در شرایط مناسب جوانه زده و رشد کنند.

برخی از دانه ها لایه های چسبنده و یا بخش هایی تیغ مانند دارند که به پشم، مو و پر حیوانات می چسبند و به این طریق به مکان دیگر منتقل می شوند. برخی دانه ها نیز به وسیله آب و باد جا به جا می شوند و اگر به مکانی برسند که شرایط لازم برای جوانه زدن را دارد، جوانه می زنند و بدین ترتیب به چرخه رشد گیاهان کمک می کنند.

شما هم می توانید با مطالعه به نتایج جالب تری در این باره برسید و یا با استفاده از ایده ی این پروژه درباره موضوعات جالب تری تحقیق کنید.

مطالب مرتبط:

ایده برگزیده مهندسی نهمین جشنواره دانش آموزی تبیان

ایده برگزیده فناوری نانو نهمین جشنواره دانش آموزی تبیان

ایده برگزیده میکروبیولوژی نهمین جشنواره دانش موزی تبیان

بخش پروژه های دانش آموزی تبیان

تهیه و تنظیم: فاطمه گودرزی