تبیان، دستیار زندگی
موضوع آلودگی محیط زیست یکی از مهم ترین معضلاتی است که انسان معاصر را با چالش های جدی روبرو کرده است....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایده ی برگزیده میکروبیولوژی
نهمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان

نهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده اند. همچون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده:  تولید پودر سازگار با محیط زیست تجزیه کنند انواع زباله تر

نام ارایه دهندگان: سوگل ضرابی، مهسا اجتماع

زمینه و نوع پروژه: میکروبیولوژی – محیط زیست - عملی

درجه سختی: متوسط

موضوع آلودگی محیط زیست یکی از مهم ترین معضلاتی است که انسان معاصر را با چالش های جدی روبرو کرده است. انسان بدون داشتن محیط زیست سالم و امن قادر به ادامه زندگی نیست، بنابراین حفظ و حمایت از محیط زیست و سالم نگه داشتن آن به عنوان یکی از مهم ترین عوامل تجزیه کننده زباله پرداخته اند.

تولید پودری ترکیبی شامل باکتری های تجزیه کننده که عامل طبیعی هستند، موجب تسریع تجزیه زباله های تر و از بین بردن شماری از مواد دفعی با حداقل آسیب رسانی به طبیعت می شود.

بنابر این دانش پژوهان دبیرستان فرزانگان بر آن شدند که به بررسی چگونگی تولید پودر ترکیبی تجزیه کننده انواع زباله تر با استفاده از عناصر طبیعی بپردازند.

بهترین راه برای مقابله با زباله این است که با بازیافت زباله و استفاده مجدد از مواد حاصله در تولید علاوه بر از بین بردن آن بتوان از مواد آن دوباره استفاده نمود. در ایران معمولا زباله ها یا خام دفن می شود و یا سوزانده می شود که برای محیط زیست بسیار خطرناک است و باعث فرسایش خاک می گردد.

دانش پژوهان این دبیرستان با مطالعه در این زمینه تصمیم به تولید پودر ترکیبی تجزیه پذیر انواع زباله تر با استفاده از عناصر طبیعی گرفتند.

از جمله اهداف این دانش پژوهان:

-  بررسی انواع باکتری های تجزیه کننده موجود در خاک

-  بررسی اثر باکتری های تجزیه کننده خاک بر زباله های تر

-  شناسایی باکتری های تجزیه کننده نشاسته و استخراج آن ها از خاک

- شناسایی باکتری های تجزیه کننده پروتئین

-  شناسایی باکتری های تجزیه کننده سلولز

- شناسایی مونومرهای پروتئین، نشاسته، سلولز و نقش آن ها در طبیعت

برای تولید پودر ترکیبی ابتدا باکتری های تجزیه کننده پروتئین، نشاسته و سلولز که مواد اصلی موجود در زباله های تر هستند را شناسایی کردند. با توجه به این که زباله های تر منشا گیاهی دارند، باکتری تجزیه کننده نشاسته را از خاک استخراج کرده و آن را روی محیط کشت نشاسته دار کشت دادند و پس از اضافه کردن معرف لوگل و بندیکت متوجه شدند که این باکتری می تواند نشاسته را به مونومرش یعنی گلوکز تبدیل کند و هم چنین باکتری های تجزیه کننده پروتئین را خریداری کرده و به روش آمپول لیوفیلیزه آن ها را به ترتیب در محیط کشت LB Agar و محیط کشت سلولز دار کشت دادند. در نهایت به این نتیجه رسیدند که این باکتری ها می توانند پروتئین و سلولز را به مونومرهایشان یعنی به ترتیب آمینو اسید و گلوکز تجزیه کنند.

شما چه راهی برای تجزیه زباله ها پیشنهاد می دهید طوری که آسیبی به محیط زیست نرسد و حتی به مواد معدنی خاک تبدیل شود؟

با استفاده از ایده این پروژه موارد زیادی (در زمینه محیط زیست) را می توانید بررسی کنید.

چه راهی برای از بین بردن سایر زباله ها پیشنهاد می کنید؟

مطالب مرتبط:

ایده برگزیده بیوشیمی نهمین جشنواره دانش آموزی تبیان

ایده برگزیده کشاورزی نهمین جشنواره دانش آموزی تبیان

ایده برگزیده روانشناسی نهمین جشنواره دانش آموزی تبیان

بخش پروژه های دانش آموزی تبیان

تهیه و تنظیم: فاطمه گودرزی