تبیان، دستیار زندگی
امروزه با پیشرفت تکنولوژی، فناوری های گوناگون پا به عرصه گذاشته اند. در این بین، یکی از علومی که جایگاه ویژه ای در بین سایر علوم پیدا کرده است نانو فناوری می باشد....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایده ی برگزیده فناوری نانو
نهمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان

نهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده اند. همچون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: فناوری نانو

نام ارایه دهندگان: ریحانه معلم، زینب طاهرخانی، زینب امانی، زینب آقا نبی قلهکی

زمینه و نوع پروژه: نانو - تحقیقاتی

درجه سختی: متوسط

امروزه با پیشرفت تکنولوژی، فناوری های گوناگون پا به عرصه گذاشته اند. در این بین، یکی از علومی که جایگاه ویژه ای در بین سایر علوم پیدا کرده است نانو فناوری می باشد. در واقع در این فناوری با موادی در اندازه اتم ها و مولکول ها سر و کار داریم. فناوری نانو امروزه به طور گسترده در پزشکی، داروسازی، صنعت خودرو، ساخت وسایل منزل و ... کاربرد دارد و هر روز نیز کاربردهای جدیدی از این فناوری معرفی می شود. در پروژه حاضر دانش آموزان به طور خلاصه به بیان این پیشرفت ها خواهند پرداخت.

نانو فناوری یعنی توانایی کار کردن در مقیاس 1 تا 100 نانومتر با هدف دستکاری در چگونگی قرار گرفتن اتم ها و مولکول ها و ساخت مواد جدید با خواص جدید.

در نانو دقیقا روی واحدهای سازنده ی مواد، کار می شود یعنی همان اتم ها و مولکول ها.

ایده برگزیده فناوری نانو نهمین دوره

فنّاوری نانو چیست ؟

نانو فناوری یعنی ساخت اشیا، اتم به اتم و مولکول به مولکول. نانو فناوری در واقع نگرشی جدید به همه علوم و سایر فناوری ها می باشد. در نانو فناوری به دنبال روش ها، مواد و ابزاری هستند که به وسیله آن ها بتوان در ساختار و نحوه چینش اتم ها و مولکول ها تحول ایجاد کرد.

یک آزمایش معروف در زمینه نانو آزمایش گل نیلوفر آبی می باشد.

آزمایش گل نیلوفر آبی

در این آزمایش یک ماده سبز رنگ ( مثلا شربت نعنا ) به طور مستقیم بر روی نیلوفر آبی ریخته می شود. مادّه از درون گل بیرون می ریزد. بدون این که به گل بچسبد و یا به آن رنگ دهد. تحقیقات نشان می دهد راز مقاومت برگ های نیلوفرهای آبی دربرابر یخ زدگی، در سطح ناهموار و خاصیت آب گریزی قوی آن ها نهفته است که حداقل امکان تماس آب را با برگ فراهم می کند و مانع کاهش دما می شود.

ایده برگزیده فناوری نانو نهمین دوره

بررسی این برگ ها در مقیاس نانو نشان می دهد قطرات کوچک آب به دلیل آب گریزی سطح ناهموار برگ های نیلوفر آبی از روی آن پایین می افتند. این سطح  ناهموار باعث می شود هوای به دام افتاده در فرورفتگی ها مانع از برخورد قطرات آب با سطح برگ شود. سطوح مصنوعی هم با خواصی مشابه، خاصیت آب گریزی خواهند داشت و در نتیجه می توان از یخ زدگی آن ها جلوگیری کرد.

ایده برگزیده فناوری نانو نهمین دوره
ایده برگزیده فناوری نانو نهمین دوره

با توجه به این که نانو فناوری یک دانش بین رشته ای است و به رشته هایی مثل فیزیک کاربردی، مهندسی مواد، شیمی، زیست و حتی مهندسی مکانیک و برق و ... مربوط می شود، تحقیقات گسترده ای می توان در این زمینه انجام داد. بنابراین با تحقیق درباره ی نیازها و مشکلاتی که در زمینه های مختلف زندگی و علوم وجود دارد، می توان به دنبال پاسخ این سوال بود که آیا می توان با استفاده از فناوری نانو آن نیاز را برطرف کرد و یا مشکلات استفاده از بعضی مواد، دستگاه ها و امکانات موجود را حل نمود.

مطالب مرتبط:

ایده برگزیده ی بیوشیمی در نهمین دوره جشنواره دانش آموزی تبیان

ایده برگزیده ی زیست در نهمین دوره جشنواره دانش آموزی تبیان

ایده برگزیده ی کشاورزی در نهمین دوره جشنواره دانش موزی تبیان

بخش پروژه های دانش آموزی تبیان

تهیه و تنظیم: فاطمه گودرزی