تبیان، دستیار زندگی
ویتامین ث یکی از مواد مهمی است که بدن به آن نیاز دارد و مصرف ناکافی آن حتی می تواند منجر به ضعف و بیماری های گوناگون از جمله خونریزی لثه ها شود....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایده ی برگزیده زیست
نهمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان

نهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده اند. همچون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: رابطه رنگ ها با ویتامین ث

نام ارائه دهندگان: حسنا هاشمی، حسنا حسینی، ریحانه دانشپور

زمینه و نوع پروژه: زیست - تغذیه - تحقیقاتی

درجه سختی: متوسط

چه رابطه ای بین ویتامین ث و رنگ مواد غذایی وجود دارد؟

ویتامین ث یکی از مواد مهمی است که بدن به آن نیاز دارد و مصرف ناکافی آن حتی می تواند منجر به ضعف و بیماری های گوناگون از جمله خونریزی لثه ها شود. در این جا می خواهیم روشی را معرفی کنیم که در واقع نوعی تیتراسیون است و با آن میزان ویتامین ث موجود در مواد مختلف را می توان اندازه گرفت. بدن ما به طور متوسط روزانه 40 میلی گرم از این ویتامین نیاز دارد.

به نظر شما میزان ویتامین ث ایی که از مواد غذایی و میوه ها به دست می آوریم برای مصرف روزانه  ما کافی است؟ ماده موثری که در این پروژه با آن آشنا می شوید، ید است. ید نوعی اکسید کننده قوی است و به همین دلیل با بسیاری از مواد واکنش می دهد. از طرفی ویتامین ث یک آنتی اکسیدان قوی است و به همین دلیل فورا با ید وارد واکنش می شود. هنگامی که ویتامین ث را با نشاسته مخلوط کنیم و سپس مقداری ید به آن اضافه نماییم، ید ابتدا بدون توجه به نشاسته با ویتامین ث واکنش می دهد.

ایده برگزیده زیست نهمین دوره

هنگامی که کل ویتامین ث در واکنش مصرف شد، باقی مانده ی ید با نشاسته واکنش می دهد که حاصل آن ترکیبی به رنگ آبی تیره خواهد بود. در این جا نشاسته برای ما به عنوان یک شناسگر است که نشان می دهد تمامی ویتامین ث باید واکنش داده است. به این ترتیب با به دست آوردن مقدار دقیقی از ید که برای واکنش با ویتامین ث نیاز است، می توان میزان ویتامین ث موجود در مخلوط را محاسبه نمود. به این روش تیتراسیون ویتامین ث باید به کمک شناساگر نشاسته گفته می شود.

آیا برگ های سبزیجات که رنگ تیره تری دارند، نسبت به برگ های روشن، ویتامین ث بیشتری دارند؟

 ویتامین ث چه نقشی در بدن دارد؟

کمبود ویتامین ث چه اثری بر انسان می گذارد؟

ایده برگزیده زیست نهمین دوره

دانش پژوهان این دبستان آب سبزیجات فوق را آماده کردند، سپس برای آماده کردن محلول ید به این طریق عمل کردند:

یک قاشق چای خوری از نشاسته ذرت را با آب مخلوط کرده تا به هم بچسبد، 250 میلی لیتر آب را به آن اضافه کرده و 5 دقیقه جوشاندند، سپس با استفاده از قطره چکان آن را به محلول ید اضافه کرده تا ید به رنگ بنفش تیره در آید. در این مرحله محلول شناساگر آماده شد.

حال برای اندازه گیری میزان ویتامین ث محلول در سبزیجات این طور عمل کردند: با قطره چکان 5 میلی لیتر از محلول شناساگر حاوی ید را در لوله آزمایش ریخته و با یک قطره چکان تمیز دیگر 10 قطره از آب سبزی به آن اضافه کردند، این کار را برای همه محلول سبزیجات انجام دادند، سپس محلول تیره تر را شناسایی کردند. تیره تر بودن رنگ محلول نشان دهنده وجود مقدار کمتر ویتامین ث در آن است.

دانش پژوهان دبستان خدیجه کبری سبزیجات تیره مثل کلم بروکلی و برگ اسفناج و سبزیجات روشن مثل کلم بروسل را برای انجام پروژه انتخاب کرده اند، شما چه موادی را انتخاب می کنید؟

شما چه روشی برای انجام این آزمایش پیشنهاد می دهید؟ با استفاده از این روش آزمایش چه بررسی های دیگری می توانیم داشته باشیم؟ با تحقیق بیشتر می توانید ایده های بیشتری از این مقاله بگیرید.

ایده های برگزیده کشاورزی نهمین دوره

ایده های برگزیده بیوشیمی نهمین دوره

ایده های برگزیده روانشناسی نهمین دوره

بخش پروژه های دانش آموزی تبیان

تهیه و تنظیم: فاطمه گودرزی