تبیان، دستیار زندگی
سایت فرهنگی اطلاع رسانی تبیان همزمان با موسم حج در مقاله ای دینی به بررسی و تبیین تفاوتهای میان «حج عمره و تمتع» پرداخت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تفاوت حج عمره و تمتع در تبیان

حج

سایت فرهنگی اطلاع‌رسانی تبیان همزمان با موسم حج در مقاله ای دینی به بررسی و تبیین تفاوتهای میان «حج عمره و تمتع» پرداخت.

به گزارش روابط عمومی، بخش احکام اسلامی موسسه فرهنگی اطلاع‌رسانی تبیان این مقاله را تهیه و منتشر کرده است.

آمنه اسفندیاری در این مقاله می نویسد:« به طور اجمال تفاوتهای بین عمره مفرده با عمره تمتع از این قرار است: 1/عمره تمتع صرفاً در ماه‌های خاصی (شوال،ذی‌قعده، ذی‌حجه) انجام می‌شود، ولی عمره مفرده منحصر به زمان خاصی نبوده و در تمام ایام سال می‌ توان آن‌ را انجام داد. 2/ محل احرام در عمره تمتع یکى از مواقیت پنجگانه است، ولی میقات عمره مفرده نزدیک‌ ترین محل در خارج از حرم است و می‌توان از یکى از مواقیت پنجگانه مُحرم شد. 3/ در عمره تمتع تراشیدن سر جایز نیست ولی در عمره مفرده بین تقصیر و سر تراشیدن اختیار است؛ 4/ عمره تمتع طواف نساء ندارد، ولی عمره مفرده دارای طواف نساء است. (حج تمتع نیز اعمالی اضافه بر عمره آن دارد)حج تمتع مرکب از دو عمل است؛ عمره تمتع و حج تمتع. عمره تمتع در شکل،همانند عمره مفرده است ولی تفاوتهایی نیز دارند که در ذیل می‌آید. اول:عمره تمتع صرفاً در ماه‌های خاصی (شوال، ذی‌قعده، ذی‌حجه) انجام می‌شود، ولی عمره مفرده منحصر به زمان خاصی نبوده و در تمام ایام سال می‌ توان آن‌ را انجام داد. اگر چه طبق برخی از روایات عمره رجبیه (عمره در ماه رجب) از فضیلت و اهمیت بیشتری برخوردار است. دوم: در عمره تمتع باید تقصیر کند؛ یعنى مقداری از مو یا ناخن خود بچیند، و سر تراشیدن(تیغ کردن) جایز نیست ولی در عمره مفرده مخیّر است بین سر تراشیدن و تقصیر. سوم: عمره تمتع طواف نساء ندارد ولی عمره مفرده دارای طواف نساء است. چهارم: میقات عمره تمتع یکى از مواقیت پنج‌گانه است، و میقات عمره مفرده «أدنى الحل» (نزدیک ترین محل در خارج از حرم) است و جایز است از یکى ازمواقیت پنجگانه مُحرم شود. حاجی بعد از به جا آوردن عمره تمتع، برای انجام اعمال حج تمتع، به نیت احرام حج دوباره مُحرم می‌شود. اعمال حج تمتع به طور مختصر به ترتیب زیر است: احرام بستن در مکه 2: وقوف در عرفات 3: وقوف در مشعر الحرام 4: سنگ زدن به جمره عقبه در منا 5: قربانى در منا 6: تراشیدن سر یا تقصیر کردن در منا 7: طواف زیارت در مکه: دو رکعت نماز طواف 9: سعى بین صفا و مروه 10: طواف نساء 11: دو رکعت نماز طواف نساء 12: ماندن در منا، در شب یازدهم و شب دوازدهم و شب سیزدهم (براى بعضى از اشخاص) 13: زدن سنگ به جمرات در روز یازدهم و دوازدهم. همچنین اشخاصى که شب سیزدهم در منىٰ ماندند روز سیزدهم باید رَمْى جمرات کنند.»

متن کامل این مقاله در اینجا مشاهده است.

تنظیم: هومن بهلولی