تبیان، دستیار زندگی
از طریق سایت ... یک بار استخاره گرفتم خوب آمد و یک بار بد - آیا می توان به استخاره اینترنتی اطمینان کرد؟ آیا می شود جواب استخاره یک آیه یک جا خوب باشد و یک جا بد؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

استخاره های اینترنتی اعتبار دارد؟!


از طریق سایت ... یک بار استخاره گرفتم خوب آمد و یک بار بد - آیا می‌توان به استخاره اینترنتی اطمینان کرد؟ آیا می‌شود جواب استخاره یک آیه یک‌جا خوب باشد و یک جا بد؟


استخاره

متأسفانه شناخت، درک و باور ما، از امر مهم استخاره، درست نیست، چنان که گاه از "دعا، توکل و توسل" نیز درست نیست، از این جهت گاهی مردم از "استخاره"، درکی مانند: فال گرفتن یا سرکتاب بازکردن و ... دارند.

استخاره در اصل طلب خیر از خداوند متعال در هر عزم و امری می‌باشد و هر امری باید با قرآن کریم (اسلام) تطبیق داده شود که معلوم شود حق است یا باطل...

استخاره، نه تنها انسان را از حال تحیّر و سرگردانى - كه بدترین حالات است و مایه تلف شدن وقت و نیروى اوست - نجات مى بخشد، و او را با اراده و تصمیم قوى و گام هاى استوار به سوى مقصد به حركت وا مى دارد؛ بلكه واقعاً نیز راهنما و راهگشا به سوى خیرات است و این حقیقتى است كه در روایات اسلامى وارد شده، و ما خود بارها و بارها آزموده ایم كه استخاره ها گوئى معجزه مى كند.

گاه انسان براى كارى استخاره مى كند و مطابق آن، به سوى آن كار مى رود و ظاهراً نتیجه اى نمى گیرد؛ امّا بعد از ماه ها، یا سال ها، رمز عجیب آن استخاره را درمى یابد. به هر حال، استخاره را با پیشگویى نباید اشتباه گرفت؛ بلكه استخاره خیر و صلاح كار را از طریق درخواست از خداوند، به انسان نشان مى دهد.

شاید در این مقوله بیان چند حکایت، مسئله را بیشتر روشن کند:

آیت‌الله راستی - استخاره برای طلبگی - دوستی گفت: چون اکثر اوقات من صرف مطالعه، تدریس و تألیف علوم و مباحث دینی شده بود، به فکر افتادم که سایر امور را رها کنم و بروم رسماً در حوزه علمیه طلبگی نمایم. اما عزم من راسخ نشد و به علت تحیر، تصمیم به استخاره گرفتم. نزد آیت الله راستی رفتم و تقاضای استخاره‌ای کردم. ایشان منّت گذاشته و پذیرفتند و فرمود: "بد است"! پرسیدم: ببخشید، آیا ممکن است آیه را نیز بفرمایید؟ آیه را خواند که موضوعِ انداختن حضرت ابراهیم علیه‌السلام در آتش بود. دوستمان گفت: با توجه به اندیشه‌هایی که داشتم، گفتم: ببخشید، این که بد نیست؟ [چون آتش به امر خدا بر او سرد و سلامت شد ...] - فرمود: بله، ولی شما حضرت ابراهیم(علیه السلام) نیستید.

گفت: این درس و حکمت بزرگی برایم شد، هم در شناخت عمیق‌تر و هم در استخاره. هم فهمیدم که اگر چه طلبگی خوب است، اما بسیار کار دشواری است و بنده طاقت آن را ندارم و هم فهمیدم که اهلش باید استخاره کنند، نه خودم یا هر کسی.

این گونه نباشیم: شخصی بعد از نماز نزد امام جماعت رفت و استخاره‌ای خواست؛ او گفت: "بد است آقا" – وی گفت: آیا ممکن است یک استخاره‌ی دیگری هم بگیرید؟ وی انجام داد و گفت: "این هم بد است آقا". آن شخص چندین بار تقاضا را تکرار کرد و بالاخره در پاسخ آخرین استخاره گفت: "این متوسط است، آقا"، شخص گفت: خب، کم کم دارد خوب می‌آید، پس لطفاً آن قدر بگیرید تا خوب بیاید

طنز – این گونه نباشیم:

شخصی بعد از نماز نزد امام جماعت رفت و استخاره‌ای خواست؛ او گفت: "بد است آقا" – وی گفت: آیا ممکن است یک استخاره‌ی دیگری هم بگیرید؟ وی انجام داد و گفت: "این هم بد است آقا". آن شخص چندین بار تقاضا را تکرار کرد و بالاخره در پاسخ آخرین استخاره گفت: "این متوسط است، آقا"، شخص گفت: خب، کم کم دارد خوب می‌آید، پس لطفاً آن قدر بگیرید تا خوب بیاید.

گاهی افراد تصمیم خود را گرفته‌اند، اما دنبال بهانه می‌گردند، لذا آن قدر استخاره می‌کنند تا پاسخ موافق تصمیم آنها باشد. این گونه نباشیم.

دو چیز را به هنگام استخاره نباید فراموش كرد:

1ـ استخاره منحصر به جایى است كه مثبت یا منفى بودن كار بر انسان روشن نباشد، و با تفكّر و اندیشه، و حتّى با مشورت كردن با افراد خبره و صاحب نظر نیز روشن نشود؛ این جا، جاى استخاره است و در غیر این صورت استخاره كردن، اشتباه است.

2ـ از استخاره هاى مكرّر در یك چیز باید پرهیز كرد (مگر این كه فاصله قابل توجّهى بشود و یا این كه شرایط تغییر كند.) در استخاره هاى مكرّر، همان استخاره اوّل معتبر است و بقیّه اعتبارى ندارد.

باید انسان بعد از استخاره - با شرایطى كه در بالا گفته شد - تردید نكند و به دنبال آن به راه بیفتد و از خدا خیر و صلاح خویش را بطلبد و بر ذات پاك او توكّل كند، و مطمئن باشد نتیجه خواهد گرفت.

گاه انسان براى كارى استخاره مى كند و مطابق آن، به سوى آن كار مى رود و ظاهراً نتیجه اى نمى گیرد؛ امّا بعد از ماه ها، یا سال ها، رمز عجیب آن استخاره را درمى یابد. به هر حال، استخاره را با پیشگویى نباید اشتباه گرفت؛ بلكه استخاره خیر و صلاح كار را از طریق درخواست از خداوند، به انسان نشان مى دهد.

معنای دیگر استخاره

استخاره معناى دیگرى هم دارد كه در روایات اسلامى كراراً به آن اشاره شده است و آن طلب خیر و سعادت از ذات پاك خداست.

یعنى به هنگام شروع در یك كار ـ حتّى كارهاى روشنى كه براى آن استخاره نكرده است ـ انسان از خداوند خیر و سعادت خود را بخواهد (اصولا استخاره به معناى طلب خیر است) و با گفتن جمله «أَسْتَخیرُاللّهَ بِرَحْمَتِهِ» (از رحمت الهى طلب خیر و سعادت مى كنم)، به آن كار اقدام كند و مى تواند این مطلب را به فارسى هم بگوید. به هر حال، استخاره به این معنا طبق روایات اسلامى نیز، بسیار مفید و موثّر است.

در روایتى از امام صادق(علیه السلام) مى خوانیم:

«مَا اسْتَخارَ اللّهَ عَزَّوَجَلَّ عَبْدٌ مُوْمِنٌ إِلاّ خارَ لَهُ؛ هیچ بنده با ایمانى از خداوند طلب خیر نكرد، مگر آن كه پروردگار سعادت او را فراهم ساخت».(1)

همچنین امیرمومنان(علیه السلام) به فرزندش امام حسن(علیه السلام) فرمود:

«وَأَكْثِرِ الاسْتِخارَةَ؛ بسیار از خداوند طلب خیر نما».(2)

در حدیثى از امام صادق(علیه السلام) آمده است كه فرمود:

در سجده آخر نماز شب، از خداوند طلب خیر نما و صد و یك مرتبه بگو: «أَسْتَخِیرُاللّهَ بِرَحْمَتِهِ؛ از رحمت خداوند طلب خیر و سعادت مى كنم».(3)

پی نوشت ها:

1. بحارالانوار، جلد 88، صفحه 224، حدیث 4.

2. نهج البلاغه، نامه 31.

3. فقیه، جلد 1، صفحه 562، حدیث 1552.

فرآوری: محمدی                

بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان


منابع

سایت ایکش شبهه

سایت شهید آوینی

پایگاه انهار

مطالب مرتبط:

دستورالعمل‌هایی برای استخاره

رقعه، بهترین روش استخاره

رابطة ‌استخاره با قضا و قدر چیست؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.