تبیان، دستیار زندگی
شبکه های مختلف تلویزیون از شنبه 29 شهریور رنگ و بوی دفاع مقدس می گیرند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تلویزیون در هفته دفاع مقدس


شبکه های مختلف تلویزیون از شنبه 29 شهریور رنگ و بوی دفاع مقدس می گیرند.

تلویزیون در هفته دفاع مقدس

شبکه یک /ادامه «معراجی‌ها»

پخش سریال «معراجی‌ها» به کارگردانی مسعود ده‌نمکی و تهیه‌کنندگی سیدمحمود رضوی چند روزی است که روی آنتن شبکه یک رفته است. این سریال در 30 قسمت 45 دقیقه ای تهیه شده است و هر شب ساعت 22:15 پخش می شود.

شبکه یک در برنامه‌های شبکه ایرانی، پلاک یک، یک نکته، بر بال اندیشه‌ها، سراج، امروز هنوز تمام نشده، قاب یک و نگاه یک به دفاع مقدس می‌پردازد.

مستند استخوان لای زخم درباره زندگی جانبازان و مجروحان جنگی است و دردها و دشواری زندگی آنها را به نمایش می‌گذارد و مجموعه مستند مهندسی در جنگ نیز در هفت قسمت به دستاوردهای علمی و جایگاه مهندسی در طول هشت سال دفاع مقدس می‌پردازد.

مستندآینه ایمان به تهیه‌کنندگی داریوش یاری به شهدای گمنام جنگ تحمیلی می‌پردازد.

ویژه‌برنامه ناگفته‌‌های جنگ در طول هفته دفاع مقدس هر شب با یکی از فرماندهان سپاه‌، ارتش و بسیج درباره فرماندهی عملیات‌ها گفت‌وگو می‌کند.

برنامه سراج هربار نحوه شهادت یکی از شهدای دفاع مقدس را بررسی می‌کند و برنامه شب ‌خاطره به تهیه‌کنندگی امیر بنان، میزبان سرداران جنگ است. این برنامه هر شب به صورت زنده بعد از سریال معراجی‌ها از شبکه یک به نمایش در می‌آید و میزبان سردارانی چون حاج فضلی، حاج حسین یکتا و علی بخشی‌زاده خواهد بود. همچنین شبکه یک به مناسبت هفته دفاع مقدس سراغ نویسندگان و کارگردانان سینما و تلویزیون نیز رفته و گفتنی‌های آنها را در برنامه هشت قسمتی مجله تصویری به نمایش می‌گذارد.

برنامه صبح به خیر ایران هم در هفته دفاع مقدس به صورت ویژه به مخاطبان شبکه یک ارائه می‌شود.

شبکه دو/ بازگشت «آزاده نامداری» با «خانومی که شما باشی»

مدیر گروه اجتماعی شبکه دو گفت: شبکه دو با شعار خانواده، کودکان و دفاع مقدس، ویژه‌برنامه‌های متنوعی را برای پخش در هفته دفاع مقدس آماده کرده است که پخش آنها از سی‌ویکم شهریور آغاز می‌شود و تا شش مهر ادامه خواهد داشت.

خط‌ها مقدم‌اند در هفت قسمت هر شب قبل از برنامه 20:30 به صورت زنده پای صحبت راویان شاخص دفاع مقدس می‌نشیند. اجرای این برنامه را رسالت بوذری به‌عهده دارد. همچنین مستند دانه‌های انار که به زندگی فرزندان شهدا می‌پردازد، در هفت قسمت به نمایش درمی‌آید.

سریال کیفر از بیست‌ونهم شهریور و تله‌فیلم چند پاره از داستان اسماعیل در این ایام پخش خواهد شد. پخش چهار مستند هفت قسمتی با مضمون دفاع مقدس که از آن جمله می‌توان به سپیدجامگان به تهیه‌کنندگی و کارگردانی امین قدمی اشاره کرد؛ این مستند در هفت قسمت 25 دقیقه‌ای خاطرات پزشکان دفاع مقدس را معرفی و بازخوانی می‌کند.

مستند از آسمان که در گروه اجتماعی شبکه دو تولید شده در هفت قسمت، زندگی هفت نوجوان دفاع مقدس را به نمایش می‌گذارد.

در هفته دفاع مقدس برنامه‌های زنده‌باد زندگی و عصر خانواده نیز به دفاع مقدس می‌پردازند. برنامه دیده شو که مختص نوجوانان است، به نوجوان‌ها در جنگ توجه دارد و برنامه یک برش زندگی نیز عکس‌ها، فیلم‌ها، گزارش‌ها و خاطرات مردم درباره دفاع مقدس را پخش می‌کند.

مستند « پشت خاکریز» که با نگاهی به پشت صحنه و خاطرات تولید برترین مجموعه های تلویزیونی دفاع مقدس در شبکه مستند تولید شده است از شنبه 29 شهریور ماه ، هر شب ساعت 17 از شبکه مستند پخش می‌شود.

برنامه‌های فیتیله و خاله شادونه نیز در این ایام رنگ و بوی دفاع مقدسی می‌گیرند.

مجموعه مستند «خانومی که شما باشی» به تهیه کنندگی آزاده نامداری در 15 قسمت از 29 شهریور تا 16 مهر روانه آنتن شبکه دو سیما می‌شود. این مستند به زنانی می‌پردازد که زندگی‌شان با دوران جنگ و دفاع مقدس گره خورده است و نقشی فعال در این عرصه داشته اند.

این مستند چهره زنان موفق و اصیل ایرانی را در قاب تلویزیون به تصویر می‌کشد. میلاد مهدوی کارگردان و احمد قمصری مدیر تولید این مستند هستند.

شبکه سه/ تأثرگذاران دفاع مقدس در شناسنامه

از ویژ‌ه‌برنامه‌های شبکه سه در هفته دفاع مقدس می‌توان به شناسنامه اشاره کرد که به صورت ویژه در هفت برنامه میزبان افرادی است که بخشی از تاریخ زنده هشت سال دفاع مقدس محسوب می‌شوند. علی صراف، تهیه‌کننده برنامه شناسنامه در این باره گفت: شناسنامه در هفته دفاع مقدس با همان ساختار همیشگی به نمایش درمی‌آید، اما سراغ شخصیت‌هایی رفته‌ایم که تاکنون در رسانه‌ها حرفی از آنها نشنیده‌ایم. برخی از آنها از چهره‌های شناخته‌شده دفاع مقدس هستند و برخی دیگر اگر چهره‌ای شناخته شده نباشند، در عوض جزو افراد بسیار تاثیرگذار در دفاع مقدس بوده‌اند. مهمانان این برنامه حرف‌های تازه، جذاب و شنیدنی برای تماشاگران تلویزیون خواهند داشت.

همچنین شبکه سه سیما در این ایام از 29 شهریور، هر شب ساعت 20 یک فیلم سینمایی با مضمون دفاع مقدس پخش می کند که این فیلم ها عبارتند از: فیلم های تلویزیونی و سینمایی گلوگاه شیطان، ضد گلوله، شور شیرین، سی و سه روز، عصر روز دهم، به کبودی یاس، سکوت دریا، روزهای زندگی، بوسیدن روی ماه، ملکه، آنسوی رودخانه و فرزند خاک.

تلویزیون در هفته دفاع مقدس

شبکه چهار/ سرداران جنگ در گفت‌وگوی تنهایی

برنامه طلوع در هفته دفاع مقدس به حضور شخصیت‌های علمی و استادان ایثارگر و رزمنده در جبهه‌های جنگ تحمیلی اختصاص دارد، برنامه سینما چارخونه آثار فیلمسازان دفاع مقدس را مرور می‌کند. برنامه «دانه» چهره‌های ماندگار حوزه دفاع مقدس را معرفی می‌کند، کارنامه کتاب‌های دفاع مقدس را نقد می‌کند و کتابنامه به معرفی کتاب‌های این حوزه اختصاص دارد. برنامه اردیبهشت، زنان برجسته دفاع مقدس از جمله زنان رزمنده، جانباز و نویسنده را معرفی می‌کند و پای صحبت آنها می‌نشیند. شبکه چهار هفت قسمت از برنامه گفت‌وگوی تنهایی را به صورت ویژه به دفاع مقدس اختصاص داده و با سرداران جنگ گفت‌وگو می‌کند، برنامه آوای اقتدار نیز ویژه‌‌برنامه‌ای است برای تحلیل شیوه‌های اتکا به داشته‌های ملی در دوران دفاع مقدس متناسب با سخنان امام (ره) و مقام معظم رهبری.

این شبکه در برنامه ردیف و قافیه با شاعران دفاع مقدس گفت‌وگو می‌کند و برنامه کلاکت چهار نیز فیلمسازان جوان را که درباره دفاع مقدس فیلم کوتاه ساخته‌اند، معرفی می‌کند.

شبکه قرآن/ بازپخش سریال سیمرغ

برنامه «صبح و امید» با دعوت از میهمانان متناسب با نام گذاری روزهای دفاع مقدس و گفت‌وگو با آنها از 31 شهریور ماه همه روزه ساعت 7 پخش خواهد شد.

ویژه برنامه زنده «عیار 24» با محوریت بررسی سبک زندگی دینی روحانیون شهید دفاع مقدس هرشب ساعت 21، سریال «سیمرغ» ویژه زندگی نامه شهیدان شیرودی و کشوری هر روز ساعت 14، مستند «تخریب چی» مصاحبه با پیشکسوتان و رزمندگان تخریب چی دوران جنگ تحمیلی هر روز 17:30، مستند «فرماندهان» ویژه معرفی هفت فرمانده شاخص دوران دفاع مقدس هر روز ساعت 13:30، انیمیشن «همسنگران» مروری بر خاطرات رزمندگان دوران دفاع مقدس هر روز ساعت 16:30، مسابقه «فردوس» با طرح سئوالات ویژه ایام دفاع مقدس همه روزه از ساعت 18:30 پخش خواهند شد.

شبکه مستند/ پشت صحنه 10 سریال برتر دفاع مقدس در «پشت خاکریز»

مستند « پشت خاکریز» که با نگاهی به پشت صحنه و خاطرات تولید برترین مجموعه های تلویزیونی دفاع مقدس در شبکه مستند تولید شده است از شنبه 29 شهریور ماه ، هر شب ساعت 17 از شبکه مستند پخش می‌شود. رقص پرواز، خاک سرخ، شوق پرواز، شب هزار و یکم، قفسی برای پرواز، اخراجی‌ها 1 ، نابرده رنج ، لیلی با من است، خوش رکاب و سفر به چزابه اسامی ده سریالی هستند که در « پشت خاکریز» مورد بررسی قرار می‌گیرند.

مستند آشنای روایت فتح ساخته مرتضی آوینی که هر شب از شبکه مستند پخش می‌شود نیز به طور ویژه در این ایام به نمایش درخواهد آمد. همچنین مجموعه‌ای درباره شهدای جنگ تحمیلی آماده پخش شده است که در هفت قسمت 30 دقیقه‌ای پخش‌خواهد شد.

فرآوری: زهرا فرآورده

بخش سینما وتلویزیون تبیان


منابع: فارس/ مهر/ جام جم

مطالب مرتبط:

بهترین های تلویزیون

تلویزیون و جنگ