تبیان، دستیار زندگی
در دو جلسه گذشته با بومرنگ هایی کاغذی و ابتدایی آزمایش هایی انجام دادیم تا به نوعی با حرکت عجیب بومرنگ آشنا شویم ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بومرنگ - جلسه هفتم

اهداف: بررسی چرایی حرکت عجیب بومرنگ با بررسی چند پدیده ی مشابه  اما ساده تر

وسایل مورد نیاز:

کاغذ

توپ پینگ پنگ

سشوار

مقوا

چسب

کامپیوتر متصل به اینترنت

7-1 بررسی چند پدیده ی مشابه

در دو جلسه گذشته با بومرنگ هایی کاغذی و ابتدایی آزمایش هایی انجام دادیم تا به نوعی با حرکت عجیب بومرنگ آشنا شویم. بومرنگ ایده آل بومرنگی است که پس از پرتاب، حرکتی دایره انجام دهد و پس از پیمودن محیط یک دایره، با شعاع و در زمان مورد نظر، به همان نقطه پرتاب بازگردد.

برای طراحی و ساخت چنین بومرنگی، احتیاج داریم که نخست دلایل پرواز این گونه ی بومرنگ را بفهمیم و سپس با دانستن دلایل این حرکت، بومرنگی طراحی کنیم که پروازی ایده آل داشته باشد.

ابتدا شما نظراتتان را راجع به دلیل حرکت بومرنگ مطرح کنید. آیا اگر بومرنگ در خلأ پرتاب شود باز هم چنین حرکتی خواهد داشت؟ آیا فکر می کنید پرواز هواپیما و حرکت بومرنگ می توانند دلایل مشابهی داشته باشند؟ کمی به هوا و نیروهایی که در اثر وجود هوا و حرکت بومرنگ در هوا به وجود می آیند فکر کنید، آیا ارتباطی با حرکت عجیب بومرنگ دارند؟

7-2 بحث اول

حال شکل زیر را روی تخته رسم کنید و روی شکل توضیحات زیر را به دانش آموزان ارائه کنید. آیا تابه حال به دلیل پرواز هواپیما اندیشیده اید؟ به یک موشک کاغذی ساده چطور؟

برای بدست آوردن دید لازم از این موضوع، آزمایش های زیر را با دقت انجام دهید.

آزمایش 1: دو ورقه ی کاغذ به قطر تقریباً 3 سانتی متر ببرید آن ها را با دست در فاصله ی حدوداً 2 سانتی متری از هم نگه دارید و میان شان فوت کنید. مشاهده می کنید که دو نوار کاغذ به هم نزدیک می شوند. برای این پدیده چه توجیهی می تون داشت؟

آزمایش 2: سشوار پرقدرتی را برداشته و دور دهانه آن را با مقوا، لوله ای به ارتفاع حدود 5 سانتی متر درست کرده و بچسبانید. دقت کنید قطر این لوله در انتها طوری باشد که توپ پینگ پنگ روی آن به خوبی قرار گیرد.

حال سشوار را روشن کرده، جریان هوای خروجی از سشوار، توپ را به سمت بالا می راند. سعی کنید توپ را در مسیر جریان هوا به تعادل برسانید. حال با انگشت کمی آن را از وضعیت تعادل به طور افقی جابجا کنید. چه اتفاقی می افتد؟ تمایل توپ به حرکت در کدام سمت است؟ دلیل این رفتار توپ چه می باشد؟

بومرنگ - جلسه هفتم

7-3 جمع بندی

این دو آزمایش از نظراتی به هم شباهت دارند. در مورد آن با دوستان خود بحث و گفتگو کنید. حتی می توانید در این باره به جستجو در اینترنت بپردازید. با مراجعه به سایت تبیان به آدرس

www.tebyan.net

و استفاده از کلید واژه مناسب ( برای مثال توپ، تعادل، توپ تعادلی، فشار هوا و ... ) می توانید مطالب مفیدی پیدا کنید.

تکلیف: اطلاعات مفیدی را که از طریق بحث و گفتگو و یا جستجوی اینترنتی بدست آورده اید جمع بندی کرده و در یک صفحه به صورت خلاصه بنویسید و برای ما ارسال نمایید.

منابع مطالعه: کتاب دوره درسی فیزیک (مکانیک،گرما،فیزیک مولکولی) - جلد اول- انتشارات فاطمی

مطالب مرتبط:

بومرنگ - جلسه اول

بومرنگ - جلسه دوم

بومرنگ - جلسه سوم

بومرنگ - جلسه چهارم

بومرنگ - جلسه پنجم

بومرنگ - جلسه ششم

بومرنگ - جلسه هشتم

بومرنگ - جلسه نهم

بومرنگ - جلسه دهم

بومرنگ - جلسه یازدهم

بومرنگ - جلسه دوازدهم

بخش پروژه های دانش آموزی تبیان

تهیه: اشکان بلوچی - تنظیم: فاطمه گودرزی