تبیان، دستیار زندگی
در این جلسه می خواهیم ابتدا یک سکوی پرتاب بسازیم. سکوی پرتاب را امتحان کنیم و برای یک زاویه ی اولیه ی پرتاب ثابت و یک نیروی یکسان برای همه ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بومرنگ - جلسه چهارم

اهداف: ساخت سکوی پرتابی که بتوان توسط آن شرایط اولیه ی پرتاب را برای بومرنگ ها یکسان کرد.

وسایل مورد نیاز:

پایه ی چسب نواری بزرگ، هر سه نفر یک عدد

پایه ی آزمایشگاهی، هر سه نفر یک عدد

چسب مایع

مقوای سفید، هر سه نفر یک عدد

لوله ی خودکار، هر سه نفر یک عدد

مقوا برای ساخت بومرنگ

 قیچی

فنر، هر سه نفر یک عدد

میله ی آهنی (یا سیم کلفت)

چراغ الکلی

بومرنگ - جلسه چهارم

4-1 ساخت سکوی پرتاب

در این جلسه می خواهیم ابتدا یک سکوی پرتاب بسازیم. سکوی پرتاب را امتحان کنیم و برای یک زاویه ی اولیه ی پرتاب ثابت و یک نیروی یکسان برای همه ی پرتاب ها، بهترین بومرنگ را از لحاظ بازگشت پذیری پیدا کنیم. دقت کنید که شاید نتیجه ی این آزمایش آن قدرها مهم نباشد، چون ما فقط برای یک زاویه و یک نیروی خاص که شاید حتی نمی دانیم چقدر است این بومرنگ بهینه را پیدا کرده ایم، اما نکته ی مهم این است که در این مرحله مهم ترین چیز برای ما روال انجام آزمایش به روش آزمون و خطا است.

باید دانست که در بسیاری از تحقیقات علمی راجع به پدیده ای که علت روی دادنش را درست نمی دانیم به روش آزمون و خطا و با ثابت گرفتن پارامترهای دخیل در مساله و تنها با تغییر یکی از آن ها جواب مساله به دست می آید. در بسیاری از موارد همین آزمایش ها به قانون تبدیل می شوند. (مثل قانون کولن) در پایان این جلسه انتظار می رود  یک سکوی پرتاب طراحی کرده باشید.

 4-2 بحث اول:

از جلسه قبل به یاد دارید که بنا بود سکوی پرتابی طراحی کنیم که شرایط اولیه ی پرتاب برای همه ی بومرنگ ها یکسان شود و سپس پارامترهای مربوط به بومرنگ کوچک را تغییر دهیم. اکنون می خواهیم این سکوی پرتاب را طراحی کنیم.

در اینجا یک طرح به عنوان نمونه ساخته می شود. (اگر خودتان طرح بهتری دارید میتوانید مشغول به ساختن آن شوید.)

مدل سکوی پرتاب را روی تخته رسم کرده و در گروه های سه نفری کار ساخت را شروع کنید.

بومرنگ - جلسه چهارم

4-3 بحث دوم

در هر گروه سه نفره، ابتدا رول های چسب را از پایه ی چسب  در بیاورید، با یک میله ی داغ شده سوراخی به اندازه ی لوله ی خودکار ایجاد کنید و لوله ی خودکار را در آن جا کنید. سپس با چسب زدن دور آن، آن را در جایش محکم کنید.

بومرنگ - جلسه چهارم

دو سوراخ کوچک در لوله ی خودکار ایجاد کنید که بتوان انتهای فنر را از آن ها رد کرد و فنر را به لوله ی خودکار وصل کرد. اگر بخواهید دقت کارتان را بیشتر کنید به جای فنر ساده می توانید از یک نیروسنج فنری که در آزمایشگاه مدرسه موجود است استفاده کنید تا معیار بهتری از نیروی ثابت وارد به بومرنگ داشته باشید.

بومرنگ - جلسه چهارم

رول را داخل پایه ی چسب جا بیندازید و محل اتصال فنر را به پایه ی چسب مشخص کنید. بسته به این که نوع پایه ی چسبتان چیست، در محل مشخص شده یا سوراخی ایجاد کنید و یا سر دیگر فنر را با چسب به آن محل محکم کنید.

بومرنگ - جلسه چهارم

به این ترتیب وسیله ای ساخته ایم که بتوانیم ضربه ای ثابت هنگام پرتاب به بومرنگ بزنیم.

4-4 بحث سوم

ارتفاعی که لوله ی خودکار می تواند در آن ضربه بزند را مشخص کنید و گیره را در آن محل روی پایه سفت کنید. یک صفحه ی مقوای سفید روی گیره که زاویه ی آن را تنظیم کرده اید بچسبانید و یک سکو به این ترتیب طراحی شده است. می توانید یک شکل کلی از بومرنگ را در محلی که قرار است بومرنگ از آن شلیک شود بکشید که شرایط اولیه کاملاً تثبیت شود.

بومرنگ - جلسه چهارم
بومرنگ - جلسه چهارم

4-5 ادامه بحث سوم

حال می خواهیم این سکو را امتحان کنیم. یک بومرنگ را چند بار با این روش پرتاب می کنیم و فاصله ی نقطه ای که به زمین می رسند را با محل پرتاب مشخص می کنیم. اگر این فواصل تقریبا یکسان باشند سکوی پرتاب ما درست کار می کند و اگر نباشد یعنی سکوی ما نیاز به اصلاح دارد. باید دید کدام قسمت از موارد مطرح شده در ساخت سکو درست طراحی نشده است و آن را اصلاح کنید.

تکلیف: در پایان این جلسه هر گروه از سکوی پرتاب خود که آماده کرده اند تصویر برداشته و برای ما ارسال نمایید. این سکو وسیله کار ما در جلسه بعدی خواهد بود.

مطالب مرتبط:

بومرنگ - جلسه اول

بومرنگ - جلسه دوم

بومرنگ - جلسه سوم

بومرنگ - جلسه پنجم

بومرنگ - جلسه ششم

بومرنگ - جلسه هفتم

بومرنگ - جلسه هشتم

بومرنگ - جلسه نهم

بومرنگ - جلسه دهم

بومرنگ - جلسه یازدهم

بومرنگ - جلسه دوازدهم

بخش پروژه های دانش آموزی تبیان

تهیه: اشکان بلوچی - تنظیم: فاطمه گودرزی