تبیان، دستیار زندگی
انتظار می رود یک بانک اطلاعاتی نسبتاً مناسب راجع به بومرنگ روی تخته بیاورید. دانش آموزان می توانند ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بومرنگ - جلسه دوم

اهداف:

آشنایی با اصول مقاله نویسی

تشخیص مطالب مهم تر از میان انبوه مطالب

بیان تاریخچه ی کاملی از بومرنگ

نوشتن قسمت هایی از یک مقاله پیرامون تاریخچه ی بومرنگ

وسایل مورد نیاز:

پوشه پروژه

کامپیوتر ( در صورت لزوم)

2-1 مقدمه

مطالبی را که دانش آموزان جلسه گذشته قرار بود جستجو کنند، جمع آوری و طبقه بندی کنید. بهتر از مطالب جمع آوری شده حاوی اطلاعات مفید همراه تصویر باشد. می توانید منبع هر مطلب را در کنار آن درج کنید.

پس از این که گزارش آماده شد. یک جمع بندی از کل مطالب انجام دهید. مطالبی را که زیاد تکرار شدند به عنوان مهم ترین مطالب مطرح کنید و نکته های جالبی را که احتمالاً یک یا دو نفر به آن ها رسیده اند (مثل این که نمونه ای از بومرنگ در اهرام مصر هم پیدا شده است) نیز به عنوان نکاتی که به چشم همه نیامده اند عنوان کنید.

انتظار می رود یک بانک اطلاعاتی نسبتاً مناسب راجع به بومرنگ روی تخته بیاورید. دانش آموزان می توانند نشانی هایی که خودشان به آن ها سرنزده اند را یادداشت کنند و بعد خودشان به آن نشانی ها مراجعه نمایند.

2-2 مقاله نویسی

به حجم مطالب پراکنده ای که جمع آوری شده، توجه کنید. شاید هر دانش آموز مطلب مفیدی راجع به تاریخچه ی بومرنگ بیان کرده باشد، اما اگر بخواهیم به کسی که چیزی در این زمینه نمی داند ، این توضیحات پراکنده را ارایه کنیم شاید آن قدر که باید، از مطالب چیزی نفهمد.

خاطر نشان می شود که خود دانش آموزان باید ارایه ی کاملی از پروژه ای که انجام خواهند داد را در انتهای پروژه داشته باشند که بهترین راه ارائه ی مطالب، همین طور شیوه ی استاندارد ارایه ی مطالب علمی در دنیا، نوشتن و ارایه ی مقاله است .

در ادامه ی بحث اصول مقاله نویسی آموزش داده می شود.

بدنه ی یک مقاله ی ساده ی علمی از قسمت های زیر تشکیل شده است:

 عنوان مقاله و نام نویسنده topic

چکیده abstract

 مقدمه introduction

 توضیح کامل پروژه Body

 نتیجه گیریconclusion

 تقدیر و تشکر Acknowledgment

منابع references

عنوان باید کلمه و یا عبارتی باشد که به بهترین شکل ذهن خواننده را به سمت موضوعی که می خواهد راجع به آن صحبت شود هدایت کند. مثلاً اگر قرار است راجع به تاریخچه ی بومرنگ بحث کنیم، عنوان کلی "بومرنگ" صحیح نیست زیرا در آن صورت خواننده احتمالاً به دنبال دلایل حرکت بومرنگ در مقاله ی ما خواهد بود. موضوعات زیادی در مورد بومرنگ بحث شد، وقت آن رسیده که عناوین مناسبی برای مطالب ارایه شده انتخاب شود.

بعد از انتخاب عنوان نام نویسنده و نام استاد راهنمای پروژه نوشته شود.

در قسمت چکیده یا abstract باید خلاصه ای از آن چه قرار است توضیح داده شود بیابید. خواننده با خواندن این قسمت می تواند تصمیم بگیرد که مقاله را بخواند یا خیر. نتیجه گیری های کلی پروژه هم باید در این قسمت آورده شود.

در قسمت مقدمه یا introduction باید چگونگی مطرح شدن سوالی که آن ها را به نوشتن این مقاله رهنمون ساخته است و هم چنین روش انجام تحقیق بیان شود. ممکن است بعضی از مطالبی که در باب بومرنگ جمع آوری شده خود مقاله علمی باشد و برخی دیگر نه، فقط بخشی از یک متن باشند.

در این صورت هر دانش آموز اگر مقاله در دست دارد قسمت های مختلف را روی آن تشخیص و تعیین کند. در غیر این صورت نوشتن یک مقدمه تمرین و شروع خوبی برای مقاله نویسی است! بعد از نوشتن مقدمه با خواندن آنها و نظر دادن روی نوشته های یکدیگر اصلاحات لازم انجام شود.

توضیح کامل مقاله (body): در قسمت بعدی مقاله که اصلی ترین قسمت آن است، نویسنده اطلاعات کامل راجع به پروژه می نویسد. روش های تحقیق، داده ها، روش های آزمایش، محاسبات و هر موضوع دیگری که به نظر مهم می آید در این قسمت قرار می گیرند.

تکلیف: نوشتن این قسمت تکلیف این جلسه خواهد بود.

در قسمت نتیجه گیری یا conclusion، نتایج آزمایش ها و محاسبات و یا تحقیقات و جستجوهای آورده می شوند.

در قسمت تقدیر و تشکر یا Acknowledgment از تمامی افراد و یا سازمان ها و نهادهایی که احتمالا آن ها را در نوشتن مقاله نویسنده را یاری کرده اند تشکرمی شود. از استاد راهنما یا کسی که از او راهنمایی گرفته اند، مدرسه ای که در آن کار کرده اند و یا ..

15 دقیقه فرصت برای نوشتن این دو قسمت از مقاله و خواندن آن برای یکدیگر.

در قسمت منابع باید نشانی دقیق سایت های اینترنتی، مقالات، کتاب ها و به طور کلی هر چیزی که به عنوان منبع از آن استفاده شده، هم چنین نویسنده و ناشر برای مقالات، کتاب ها و مجلات ذکر شود. این قسمت را پیشاپیش روی تخته نوشته شده است.

برای نمونه دو عنوان مقاله ی فارسی و انگلیسی در ادامه ی طرح درس آورده شده اند.

راهنمایی: دانش آموزان می توانند با جستجو در اینترنت و استفاده از کلید واژه هایی مانند "مقاله خوب" یا "چگونه مقاله بنویسیم" اطلاعات بیشتری در مورد نحوه نگارش مقاله بدست آورند.

تکلیف1: لیست منابع نوشته شده روی تخته را در فرم شماره 1 بنویسید.

تکلیف 2: نمونه (یا نمونه هایی) از مقالات تکمیل شده را  برای معلم رهنمایتان بیاورید.

مطالب مرتبط:

بومرنگ - جلسه اول

بومرنگ - جلسه سوم

بومرنگ - جلسه چهارم

بومرنگ - جلسه پنجم

بومرنگ - جلسه ششم

بومرنگ - جلسه هفتم

بومرنگ - جلسه هشتم

بومرنگ - جلسه نهم

بومرنگ - جلسه دهم

بومرنگ - جلسه یازدهم

بومرنگ - جلسه دوازدهم

بخش پروزه های دانش آموزی تبیان

تهیه: اشکان بلوچی - تنظیم:فاطمه گودرزی