تبیان، دستیار زندگی
در اولین جلسه از این برنامه هدف آشنایی با شیئی به نام بومرنگ می باشد همچنین می خواهیم روش های جمع آوری اطلاعات و جستجو در اینترنت...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بومرنگ - جلسه اول

اهداف:

آشنایی با تاریخچه ی بومرنگ و مفهوم آن

آشنایی با نحوه ی جستجو در اینترنت

آشنایی و تمرین برای ساخت کلید واژه ی مناسب برای هر موضوع

وسایل مورد نیاز:

پوشه پروژه

کامپیوتر متصل به اینترنت

عکس ها در صورت امکان پرینت شده یا در کامپیوتر

1-1مقدّمه

در اولین جلسه از این برنامه هدف آشنایی با شیئی به نام بومرنگ می باشد. هم چنین می خواهیم روش های جمع آوری اطلاعات و جستجو در اینترنت را مطرح کنیم. در ابتدای جلسه با بحث پیرامون تاریخچه بومرنگ و چگونگی کشف آن (مشاهده عکس هایی از انواع بومرنگ) آشنایی عمومی نسبت به این وسیله حاصل گردد.

در بخش دوم به دهکده جهانی(اینترنت) متصل شده و در میان دریایی از اطلاعات به تمرین جستجو (search) و آشنایی با مفاهیمی همچون کلید واژه (key word) و موتور جستجوگر وب ( web search engine) پرداخت. در پایان بعد از یافتن این مهارت، جستجوی سوزن در انبار کاه ( مطالبی پیرامون بومرنگ در میان میلیاردها سایت) را آغاز می کنیم.

1-2 بحث اول: بومرنگ چیست؟

«سال ها و یا شاید بهتر بگوییم قرن ها پیش، بشر در غارها و پناهگاه های طبیعی زندگی می کرد و هنوز فرهنگ یک جا نشینی و به قول امروزی ها شهر نشینی به شکل نوین آن ایجاد نشده بود. هنوز انسان ها کشاورزی را یاد نگرفته بودند و برای رفع گرسنگی تنها یک راه داشتند: شکار. تقریباً همه ی مردها در یک اجتماع شکارچی بودند و هر کس و هر جامعه ای که مردان آن شکارچی بهتری بودند، توانمندتر و موفق تر بودند و زندگی شان بهتر بود و یک عامل برتری که همیشه از مهم ترین عوامل بود (و هنوز هم هست) ابزار شکار بود.

هر که ابزار بهتری داشت بهتر شکار می کرد و زندگی بهتری داشت. یک روش بهتر کردن ابزار، بهینه کردن همان ابزارهایی بود که از پیش داشتند مثل ساختن نیزه های سبک تر و تیز، و یا ساخت چاقو هایی که بهتر می شد آنها را پرتاب کرد و یک راه دیگر بهتر کردن ابزار شکار، کشف ابزار جدید بود.»

چه کسی می گویید تماشای فیلم های آدم خوار ها کاری عبث است؟؟ بالاخره این همه وقت صرف کردن یه جایی به کار آمد!

آن چه می تواند موضوع جالبی برای بحث باشد این است که ابزارهایی که بشر اولیه برای شکار استفاده می کرد چه بود؟ از چه جنسی بود؟ و چه عملکردی داشته؟

کدام یک از این ابزار ها پیشرفت کرده و به شکل ابزارهای جدیدتری ارتقا یافته اند؟ ابزارهای امروزی چطور؟

طراحی این ها از چه وسایل اولیه ای ایده گرفته؟ با فهرست کردن اسامی ابن ابزارها و ادوات بر روی تخته بهتر می توان در مورد آنها بحث کرد. حتی می تون شکل آنها را طراحی کرد.

1-3 بحث دوم

برمی گردیم به همان انسان های اولیه، به سرزمینی دوردست رفته كه اتفاقات دنیا معمولاً با تأخیر به آنجا می رسید. یعنی به استرالیا و در میان بومیان استرالیایی. برای بومیان استرالیا شكار همیشه از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده است. آن ها سالیان سال با همان وسایل ابتدایی خود یعنی چوب، سنگ، طناب، نیزه و چاقو شكار می كردند. یک روش قدیمی آن ها برای شكار پرتاب تكه چوب هایی تقریباً صاف و به طول های حدود 40 تا 50 سانتی متر به سمت شكار خود بود.

برای آن كه تكه چوب بهتر حركت كند هنگام پرتاب به آن چرخش هم می دادند. نكته جالب این بود كه گاهی این تكه چوب ها كاملاً صاف نبودند و هنگام پرتاب مسیر صافی را طی نمی كردند و مسیر آن ها كمی انحنا پیدا می كرد. این پدیده بومیان استرالیا را به فكر انداخت. آن ها آن قدر چوب هایی با شكل های متفاوت را پرتاب كردند و مسیر آن ها را مشاهده كردند تا وسیله ای ساختند به نام بومرنگ. بعد از پرتاب شدن در هوا چرخی زده و به سوی شکارچی باز می گشت.

بومرنگ - جلسه اول

شکل1. ساخت ابزار توسط بومیان استرالیا
بومرنگ - جلسه اول

شکل 2. استفاده از ابزار های گوناگون برای شکار
بومرنگ - جلسه اول

شکل 3. استتار بدن توسط شکارچی

بومرنگ - جلسه اول

شکل 4. شکار دسته جمعی با استفاده از بومرنگ

بومرنگ به دو شكل برای شكار به كار بومیان استرالیا می آمد. روش اول این بود كه پرندگان را با آن مورد هدف قرار می دادند و روش جالب تر این كه بومرنگ ها را در ارتفاع زیاد به پرواز در می آوردند. پرندگان فكر می كردند آن ها پرندگان مهاجم هستند. ارتفاع پرواز خود را كم می كردند و به راحتی شكار شكارچیان می شدند. ساده ترین شكل بومرنگ شكلی مانند شكل زیر است:

بومرنگ - جلسه اول

شکل 5. بومرنگ های امروزی
بومرنگ - جلسه اول

شکل6. بومرنگ امروزی وسیله ای جهت تفریح

بومرنگ تشكیل شده از دو بازو كه با زاویه ای حدود 45 درجه نسبت به هم قرار گرفته اند و جزییات حركت آن برنامه ی کاری ما در این پروژه می باشد. در طول سالیان، بومرنگ ها به شكل های مختلفی ساخته شده اند:

بومرنگ - جلسه اول
بومرنگ - جلسه اول
بومرنگ - جلسه اول

بومرنگ - جلسه اول

شکل 7. انواع بومرنگ

امروزه بومرنگ یک وسیله ی تفریحی-ورزشی محسوب می شود كه هر دو سال یكبار مسابقات جهانی آن با حضور كشورهای مختلف عضو برگزار می شود و موارد مسابقه پرتاب صحیح و بازگشت صحیح بومرنگ است.

1-4 بحث سوم
آیا به روال كشف و پیشرفت بومرنگ دقت كرده اید؟ بومیان ابتدا یک پدیده ی ساده را مشاهده کردند و بدون آن كه دلیل این اتفاق و چگونگی پرواز بومرنگ را بدانید و تنها با آزمون و خطا به بومرنگ های بسیار پیشرفته تری دست یابید. شما چه موارد مشابه دیگری می توانید مثال بزنید؟

به عنوان نمونه "كهربا قرن ها پیش كشف شد و جذب آهن توسط این سنگ عجیب مورد توجه آدمیان بوده است. اما فرآیند جذب آهن توسط آهنربا چندین سال است که توسط بشر کشف شده." اگر کمی دقت کنید نمونه های این چنین بسیارند.

1-5 بحث چهارم

همان طور که قبلا گفتیم، در این بخش تمرینی بر جستجو در اینترنت خواهیم داشت. به عنوان مثال شکار یا انسان های اولیه، یا حرکت پرتابی که به بحث های قبل مربوط است.

آدرس های ااکترونیکی زیر یکی از دها موتور جستجوگر وب هستند که در میان سایت ها به جستجوی عبارت مورد نظر شما می گردند. انتخاب "کلید واژه" در یافتن مطلب اهمیت بسزایی دارد. هرچه این کلمه خاص تر باشد یافته ها به آنچه مد نظر شماست نزدیکتر می شوند. مثلاً در جستجوی موضوع حرکت پرتابی، "پرتابه" می تواند مناسب باشد.

www.google.com

www.altavista.com

www.yahoo.com

برای این كه عین عبارت را در نتایج یافت كنید آن را در داخل گیومه قرار دهید. مثل: «حركت پرتابی» و یا «شكار بومیان استرالیا» و یا اگر می خواهید كلمات مورد نظر در جستجوی شما وجود داشته باشند، اما عین عبارت مهم نیست بین آن ها + قرار دهید مثل: پرتابه + حركت و یا : ابزار+شكار+بومی و یا یک (space) بین آن ها بزنید.

یک موضوع را در دو سه جستجوگر مختلف انجام دهید و مطالب به دست آمده را مرور كنید. هرچه بیشتر جستجو را انجام دهید کلید واژه های مناسب تری خواهید یافت. آن چه مهم است این است که دقت کنید فقط بخشی از سایت هایی که به شما معرفی می شود به کارتان می آید که تشخیص آن به عهده شما می باشد.

1-6 بحث پنجم

در پایان بحث قبل بچه ها باید به خوبی با مفهوم كلید واژه آشنا شده باشند و بتوانند نتایج به دست آمده از جستجو را به مفید و غیر مفید تقسیم كنند. برای این كه این مطلب كاملاً جا بیفتد، از آن ها بخواهید تا جلسه ی آینده هر اندازه مطلب كه می توانند راجع به تاریخچه ی بومرنگ (چه به فارسی و چه به انگلیسی) بیابند و برای راهنمایی و شروع كار خودتان عنوان: تاریخچه+بومرنگ یا بومرنگ+استرالیا را در google ؛ search كنید و یكی از سایت های دست آمده را به بچه ها نشان دهید.

بعد از کمی تمرین search و یافتن درک از مفهوم کلید واژه برای تمرین بیشتر در شناسایی اطلاعات مفید از غیر مفید با استفاده از کلید واژه تاریخچه+بومرنگ یا بومرنگ+استرالیا در google ، جستجو کرده و مطالبی راجع به تاریخچه بومرنگ جمع آوری کنید.

منابع مطالعه: سایت های زیر حاوی اطلاعات مفیدی در مورد بومرنگ می باشد، دقت کنید که آیا در جستجو ها با آنها مواجه می شوید؟

مطالب مرتبط:

بومرنگ - جلسه دوم

بومرنگ - جلسه سوم

بومرنگ - جلسه چهارم

بومرنگ - جلسه پنجم

بومرنگ - جلسه ششم

بومرنگ - جلسه هفتم

بومرنگ - جلسه هشتم

بومرنگ - جلسه نهم

بومرنگ - جلسه دهم

بومرنگ - جلسه یازدهم

بومرنگ - جلسه دوازدهم

بخش پروژه های دانش آموزی تبیان

تهیه: اشکان بلوچی - تنظیم: فاطمه گودرزی