تبیان، دستیار زندگی
هشتمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : اعظم اژدری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایده های برگزیده محیط زیست هشتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان

هشتمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز هم چون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

ایده های برگزیده محیط زیست هشتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان

نام ایده :  سطل بازیافتی هوشمند

نام ارایه دهنده :  سحر پیرعلی، فاطمه توسل پناهی

زمینه و نوع پروژه : محیط زیست - عملی

درجه سختی:  دشوار

بازیافت به آماده‌سازی مواد برای بهره بری دوباره گفته می‌شود. موادی که معمولاً بازیافت پذیر می‌باشند عبارتند از آهن آلات قراضه، پلاستیک، شیشه، کاغذ، مقوا و برخی مواد شیمیایی آشغال که به کود کمپوست تبدیل می‌شود.

بازیافت از هرز رفتن منابع سودمند و سرمایه‌های ملی جلوگیری می‌کند و مصرف مواد خام و مصرف انرژی را کاهش می‌دهد. با این کار، تولید گازهای گلخانه‌ای نیز کاهش می‌یابد. بازیافت مهم‌ترین مفهوم در مدیریت پسماند است.

سرچشمه مواد بازیافتی یا به عبارتی بازیافتنی‌ها، بیشتر، خانه‌ها و صنایع هستند. برای آسان‌تر کردن کار بازیافت معمولاً دو نوع جداسازی مواد صورت می‌گیرد که «تفکیک در مبدأ» و «تفکیک در مقصد» نام دارند.

تفکیک در مبدأ در سطح شهر و خیابان‌ها و فروشگاه‌ها از طریق سبدها و سطل‌های جداسازی مواد انجام می‌شود ولی برای
تفکیک در مقصد مکان ویژه‌ای به نام مرکز بازیافت مواد در نظر گرفته شده‌است.

مرکز بازیافت مواد بازیافتی و غیر قابل بازیابی دسته‌بندی می‌شوند. بسیاری از فروشگاه‌ها و کارخانه‌های بزرگ مواد زاید مانند قوطی‌های کنسرو، بطری‌های شیشه‌ای و روزنامه‌های باطله را به منظور بازیافت از مشتری بازخرید می‌کنند.

ایده های برگزیده محیط زیست هشتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان

هدف دانش آموزان پژوهشگر در این پروژه ساخت وسیله ای برای جلوگیری از برخورد دست باسطل آشغال و انتشار میکروب ها وبازیافت زباله ها (به غیر ازپلاستیک و فلز) واستفاده ی همه ی اقشارمختلف جامعه می باشد.
باید توجه داشت که کار جمع آوری زباله ها و بازیافت آن ها و انتقال زباله ها باعث به کارگیری تعداد زیادی کارگر که اگر بیشتر بررسی کنیم متوجه می شویم که صرفا به دلیل این کار ها برسرکار هستند، شده است. پس با توجه به ساخت این وسیله باید در نظر داشت که هزینه ها و پولی که صرف سرمایه گذاری در کارهای ذکر شده در ساخت و تولید انبوه این وسیله صرف می شود بازدهی بیشتری می دهد. درضمن همین کار باعث اشتغال زایی های دیگری در کارخانه ها برای افراد جامعه خواهد شد.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان

تهیه و تنظیم: اعظم اژدری

مطالب مرتبط:

ایده های برگزیده علوم زیستی هشتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان 

ایده های برگزیده روانشناسی هشتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان 

ایده های برگزیده روانشناسی هشتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان 

فعالیت های دانش آموزان

مهارت های پژوهش

مهارت های فنی

ویترین وسایل مورد نیاز

پروژه های دانش آموزی

انتخاب موضوع