تبیان، دستیار زندگی
بادها عموماً براساس درجه قدرتشان، سرعت، نوع نیرویی که موجب به وجود آوردنشان است و محل جغرافیایی که رخ می‌دهند و یا اثر می‌گذارند، دسته بندی می‌شوند....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : اعظم اژدری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایده های برگزیده فیزیک

هشتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان

هشتمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! در این دوره نیز هم چون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

ایده های برگزیده فیزیک هشتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان

نام ایده : باد

نام ارایه دهنده:  سهیل خالدی، شروین باقری، آیان رحمتی، محمد حسین امیری

زمینه و نوع پروژه : فیزیک - تحقیقاتی

درجه سختی:  منوسط

باد، به حرکت جریان هوا گفته می‌شود، یا به طور کلی تر به حرکت جریان گاز در اتمسفر گفته می‌شود.

بادها عموماً براساس درجه قدرتشان، سرعت، نوع نیرویی که موجب به وجود آوردنشان است و محل جغرافیایی که رخ می‌دهند و یا اثر می‌گذارند، دسته بندی می‌شوند. باد یک کمیت برداری است، دارای دو مشخصه ی سمت و سرعت. سمت و سرعت یا از طریق مشاهده و یا با استفاده از ابزارهای ویژه اندازه گیری می‌شوند.

نیروی باد (فن آوری استفاده از باد برای ایجاد برق) جزء منابع جدید تولید برق است که امروزه استفاده از آن سریع ترین رشد را در سطح جهانی به خود اختصاص داده است. نیروی باد توسط توربین های عظیم سه پره‌ای تولید می‌شود که در بالای برج های بلند نصب می‌شوند و کارکردشان مانند پنکه معکوس است.

به جای استفاده از انرژی برق برای تولید باد و خنکی، توربین ها از باد استفاده می‌کنند که نیروی برق تولید کنند. باد پره‌ها را می‌گرداند و پره‌ها از طریق شافت یا میله گردان انتقال دهنده حرکت هستند و یک سری چرخ دنده ژنراتور الکتریکی را به حرکت وا می‌دارد.

توربین های بزرگ برای دستگاه ها و ماشین آلات از 750 کیلو وات تا ٥/١مگا وات برق تولید می‌کنند (یک کیلو وات معدل 1000 وات و یک مگا وات معادل یک میلیون وات است). برای منازل، ایستگاه های مخابراتی و پمپ آب توربین های کوچک با توان حداکثر 100 کیلو وات کفایت می‌کند؛ به ویژه در نقاط دور افتاده که هیچ منبع انرژی دیگری برای اریئه خدمات وجود ندارد. در کارخانجات باد یا اصطلاحا در مزارع باد، گروه هایی از توربین های بادی بهم متصل شده تشکیل یک شبکه را می دهند و برق تولید می کنند. برق تولیدی از طریق دستگاه انتقال نیرو و شبکه خطوط توزیع به دست مصرف کننده می رسد.

ایده های برگزیده فیزیک هشتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان

دانش آموزان پژوهشگر در این پروژه به بررسی موارد زیر پرداخته اند:

1-  باد چیست؟

2-  باد از کدام سمت می وزد و چه خساراتی را به بار می آورد؟

3-  گرد باد چگونه به وجود می آید؟

4-  سپس دانش آموزان در گروه های 2 نفره برای یافتن پاسخ سوالات خود ابتدا اطلاعاتی جمع آوری کردند و یافته های خود را در کلاس ارایه کردند.

5-   آزمایش های مختلفی از جمله آزمایش گردباد در بطری، نمایش گرداب، میز شن انجام دادند و نتایج حاصل از آن را در دفترچه کارنمای خود نوشتند.

6-  برای این که متوجه شوند باد کار انجام می دهد، اسباب بازی های بادی از جمله قایق بادبانی، فرفره و بادبادک ساختند.

7-  برای تشخیص قدرت باد یک باد سنج طراحی و ساختند.

8-  برای شناخت ویژگی دیگر باد (جهت وزش باد) بادنما ساختند.

9-  دانش آموزان از یافته های خود نتیجه گیری کرده و برای یافته های خود یک تابلوی نمایش درست کردند.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان

تهیه و تنظیم: اعظم اژدری

مطالب مرتبط:

ایده های برگزیده فیزیک هشتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان

ایده های برگزیده شیمی هشتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان

ایده های برگزیده زیست هشتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان