تبیان، دستیار زندگی
امروزه، تولید نانو ذرات نقره از لحاظ علمی و صنعتی بسیار قابل توجه دانشمندان است و روش های متعددی برای سنتز نانو ذرات وجود دارد، نانو ذرات معمولاً در گستره یک تا صد نانومتر طبقه بندی شده و دارای کاربردهای فراوانی در رشته های زیست شناسی....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تقدیری متوسطه 2 فرزانگان 7

در نهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

تقدیری متوسطه 2 فرزانگان 7، ذرات نقره

پژوهشگران جوان متوسطه 2 فرزانگان 7 به مدیریت سرکار خانم قدسی شاملو در نهمین دوره جشنواره پروژه‌های دانش آموزی تبیان حضور داشتند.

پروژه ی سنتز و بیوسنتز نانو ذرات نقره به روش زیستی و شیمیایی از این مدرسه جزء تقدیری های سمینارهای این دوره از جشنواره شد. سنا سعیدی و یاسمن گرجی پژوهشگران عزیزی هستند که این پروژه را با راهنمایی سرکار خانم زهرا ایمانی انجام داده اند. در زیر خلاصه ای از این پژوهش ارایه می گردد.

امروزه، تولید نانو ذرات از لحاظ علمی و صنعتی بسیار قابل توجه دانشمندان است و روش های متعددی برای سنتز نانو ذرات وجود دارد، نانو ذرات معمولاً در گستره یک تا صد نانومتر طبقه بندی شده و دارای کاربردهای فراوانی در رشته های زیست شناسی، علوم پزشکی، کشاورزی، صنایع غذایی، الکترونیک و غیره به خاطر خصوصیات ویژه فیزیک و شیمیایی خود می باشند.

روش های زیستی برای سنتز نانوذرات با استفاده از عصاره های گیاهی به دلیل کاهش تولید مواد سمی و خطرناک برای انسان و محیط زیست، می تواند جایگزین روش های فیزیکی و شیمیایی که دارای معایبی همچون هزینه بالای استفاده از مواد شیمیایی سمی می باشند، گردد. این مقاله، به بررسی سنتز زیستی نانو ذرات نقره توسط هر دو روش ذکر شده در دو دمای مختلف می پردازد.

نانو ذره نقره، یکی از پر كاربردترین ذرات در حوزه نانو پس از نانو لوله های كربن است، كه هر روزه بر كاربرد آن در دنیای نانو افزوده می شود. روش های شیمیایی ممکن است اثر ناسازگاری در كاربرد پزشکی داشته باشند. سنتز نانو ذره با استفاده از میکرو ارگانیسم ها و گیاهان می توانند در از بین بردن این مشکل یاری دهنده باشند. استفاده از گیاهان برای سنتز نانو ذره با حذف خیلی از فرایندهای پیچیده كشت سلول می تواند فرایندی سودمند و بی خطر باشد هم چنین سنتز توسط گیاهان در رده سنتز با نسبت بالا قلمداد می شود. در مقاله سنتز زیستی نانو ذرات نقره با استفاده از عصاره میوه نارس زیتون تلخ انجام شده است.

تقدیری متوسطه 2 فرزانگان 7، ذرات نقره

به دلیل خواص و ویژگی های جدیدی كه مواد با ابعاد نانومتری در صنایع از خود نشان داده اند، امروزه تمایل بسیار زیادی به فرآوری و كاربرد آن ها وجود دارد. به طور اساسی ویژگی های مربوط به نسبت بین سطح و حجم ماده در مقیاس نانومتری، تغییرهای چشم گیری از خود نشان می دهند. به عبارت دیگر در مقیاس نانومتری، ویژگی های سطحی و حجمی ماده با یکدیگر ارتباط و تناسب می یابند، مولکول های سطحی می توانند باعث ایجاد سختی زیاد در فلزها و هم چنین تولید ابزارآلات الکترونیکی و مواد دارویی با عملکرد و بازده بهتر گردند.

نانو فناوری زیستی یکی از امیدوار كننده ترین حوزه ها در علم و فن آوری نانو در عصر جدید است. نانو ذرات از جمله رایج ترین عناصر در علم و فناوری نانو بوده و خواص جالب توجه آن ها باعث گردیده است كاربردهای بسیار متنوعی در صنایع شیمیایی، پزشکی و دارویی، الکترونیک و كشاورزی داشته باشند. با توجه به تركیب شیمیایی، این ذرات به انواع فلزی، سرامیکی و نیمه هادی تقسیم می شوند.

تهیه شیمیایی و فرآیندهای حالت جامد نظیر آسیاب كردن و چگالش بخار، روش های معمول برای ساخت نانوذرات است. اما این روش ها گران قیمت هستند. نانو فن آوری امروزه شاهد پیشرفت های چشم گیری در ضمینه ساخت نانو مواد و استفاده از روش ها و مواد جدید بوده است.

برای آگاهی بیشتر اینجا کلیک کنید تا اطلاعات بیشتری کسب کنید. دانلود

مطالب مرتبط:

آشنایی با ساختار های نانو

آشنایی با عناصر فلزی

مطالبی درباره فلزات

ساخت سلول های خورشیدی

ساخت صابون گلیسیرینه با سنتز نانو ذرات نقره

سنتز نانو ذرات نقره و کاربرد آن به عنوان آنتی باکتریال در مواد بهداشتی

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه سارا خرّمی نژاد

تنظیم: نسرین صادقی