تبیان، دستیار زندگی
اخیرا رهبری از در خواست امریکا برای همکاری ایران در مبارزه با داعش پرده برداشتنداین در خواست در حالی است که آمریکا همواره سعی بر دخالت در امور کشور و نقشه بر ضد نظام جمهوری اسلامی داشته است ناگفته های اقدامات را در ادامه بخوانید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اسراری از اقدامات ضد ایرانی آمریکا


اخیرا رهبری از در خواست آمریکا برای همکاری ایران در مبارزه با داعش پرده برداشتند این در خواست در حالی است که آمریکا همواره سعی بر دخالت در امور کشور و نقشه بر ضد نظام جمهوری اسلامی داشته است ناگفته های اقدامات را در ادامه بخوانید.


رویکردها و طرح‌های آمریکایی درباره ایران

مهم‌ترین بخش از پرونده دولت امریکا در روابط با کشور و ملت ایران، مداخله‌های غیرمسئولانه و خصمانه دولت‌های مختلف حاکم بر کاخ سفید است. برخی از مداخلات خصمانه و فریبکارانه در طول نیم قرن گذشته همچون کودتای 28 مرداد که منجر به بازگشت نظام استبدادی شد، سرنوشت تاریخی ایران را تغییر داد و پس از آن بیش از دو دهه به صورت غیرمسئولانه، از استبداد شاهنشاهی حمایت گردید. حمایت از رژیم شاه در اوج انقلاب اسلامی، حمایت از کودتاهای مختلف از جمله کودتای نوژه، در چند سال اول پیروزی انقلاب اسلامی توسط امرای ارتش و سیاسیون وابسته به دیکتاتوری، از دیگر مداخلات امریکایی‌ها در امور داخلی ایران است. مجموعه‌ای از مداخلات غیرمسئولانه دیگر امریکا را در جنگ هشت ساله از جمله حمایت همه‌جانبه از صدام، زدن سکوهای نفتی ایران، هواپیمای مسافربری ایران (1367) و … را ملاحظه می‌کنیم. نوع اقدامات و طرح‌های امریکایی‌ها با پیچیدگی‌ بیشتر پس از جنگ هشت ساله ادامه یافت.

امتیاز برجسته کتاب، این است که بدون تأثیر از محیط داخلی جمهوری اسلامی، از منظر بازیگران موثر و صاحبنظران امریکایی و به صورت مستند، رویکردها و طرح‌ها امریکایی در مورد ایران را مورد بررسی قرار داده است..

کتاب «رویکردها و طرح‌هاى مختلف آمریکایى درباره ایران» از منظر بازیگران موثر و صاحبنظران امریکایى رویکردها و طرح‌هاى آمریکایى در مورد ایران را مورد بررسى قرار داده است .

سوال اصلى این کتاب این است که الگوهاى قالب و ذی نفوذ آمریکایی در مواجهه با ایران کدام است ؟ این کتاب به دنبال پاسخ به چند سوال فرعی نیز هست :

1-   رویکردهاى آمریکا در خصوص ایران چگونه است؟

2-   طرح‌هاى مطرح و موثر در آمریکا پیرامون ایران کدام است و این طرح‌ها از چه محتوایى برخوردارند؟

3-   روش‌هاى نهادینه شده و به کار گرفته شده از سوى آمریکایى‌ها در مواجهه با جمهورى اسلامى کدام است؟

4-   مراکز فعال امریکایى در خصوص ایران در زمینه تصمیم‌گیرى و پشتیبانى از سیاست خارجى در حوزه اجرا کدامند؟

این کتاب دارای 5 فصل است:

1-   فصل اول: گرایش‌ها و نگرش‌ها در امنیت ملى آمریکا

2-   فصل دوم: رویکرد جنگ نرم

3-   فصل سوم: رویکرد تعامل گرایى

4-   فصل چهارم: رویکرد تقابل گرایى

5-   فصل پنجم: تبارشناسى نوعى محافظه کاران

امتیاز برجسته کتاب، این است که بدون تأثیر از محیط داخلی جمهوری اسلامی، از منظر بازیگران موثر و صاحبنظران امریکایی و به صورت مستند، رویکردها و طرح‌ها امریکایی در مورد ایران را مورد بررسی قرار داده است

در فصل اول گرایش‌ها و استراتژى امنیت ملى آمریکا در سال 1385 با تاکید بر جمهورى اسلامى مورد بررسى قرار گرفته است. در این فصل سه رویکرد امنیتى آمریکا درباره جمهورى اسلامى مورد بحث و بررسى قرار مى گیرد. این رویکردها عبارتند از:

رویکرد اول: بهره گیرى از برترى آمریکا جهت اقدام نظامى پیشگیرانه

رویکرد دوم: ایجاد ثبات با استفاده از برترى نظامى آمریکا براى بازدارندگى

رویکرد سوم: همکارى با سیستم بین المللى مشترک و قانونمند تحت حمایت آمریکا

در فصل دوم که تقریبا نیمى از کتاب را به خود اختصاص داده رویکرد جنگ نرم در چارچوب دو رهیافت با ذکر طرح‌ها روش‌ها و مراکز فعال مورد بررسى قرار مى گیرد. در این فصل دو رهیافت مورد بررسی قرار می‌گیرد:

رهیافت اول: دیپلماسى سیاه (تقابل‌گرایى تعامل‌گرایانه) نویسنده اشاره می‌کند که این رهیافت از طریق دو مرکز دنبال می‌شود:

الف ـ کمیته خطر کنونى

ب ـ موسسه هوور

رهیافت دوم: فروپاشی. نویسنده دو مرکز را به عنوان مراکز پیگیری کننده این رهیافت معرفی می‌کند.

الف ـ بنیاد کمک ملى براى دمکراسى

ب- بنیاد دفاع از دمکراسى (خانه آزادى)

در فصل سوم به مراکز و طرح‌هایى که به دنبال عادى سازى روابط با ایران است پرداخته مى‌شود. در این فصل به شورای روابط خارجی اشاره می‌شود.

در فصل چهارم که به رویکرد تقابل گرایى اختصاص دارد رویکردها طرح‌ها مراکز و روش‌هایى که در پى سرنگونى جمهورى اسلامى با تمرکز بر روش‌هاى خشونت محور از جمله اقدامات نظامى هستند بررسى شده است. در این فصل به لابی اسرائیل و نقش آن در ترویج رویکرد تقابل گرایی پرداخته می‌شود.

کتاب «رویکردها و طرح‌هاى مختلف آمریکایى درباره ایران» از منظر بازیگران موثر و صاحبنظران امریکایى رویکردها و طرح‌هاى آمریکایى در مورد ایران را مورد بررسى قرار داده است

درفصل پنجم با نام تبارشناسى نومحافظه کاران نگاهی به نومحافظه‌کاران آمریکا می‌اندازد و افراد سازمان‌ها و رسانه‌هاى این جریان را مورد بررسى و بحث قرار مى‌دهد. در این فصل مخازن فکری این جریان به این شرح مورد بررسی قرار می‌گیرند:

1-    موسسه واشنگتن برای سیاست خاورمیانه

2-    موسسه انترپرایز آمریکا

3-    میزگرد خاورمیانه

4-    بنیاد هریتیج

5-    موسسه یهودی امور امنیت ملی

6-    مرکز سیاست امنیتی

7-    بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها

بخش پایانى کتاب نیز به جمع بندى و نتیجه گیرى اختصاص یافته است .

این کتاب توسط على عبدالله خانى تالیف شده و توسط موسسه فرهنگى مطالعات و تحقیقات بین المللى ابرار معاصر ایران در اسفند 1385 در 220 صفحه منتشر شده است و در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است.

فرآوری: رضوانی

بخش سیاست تبیان


منابع: باشگاه اندیشه / دیپلماسی ایرانی