تبیان، دستیار زندگی
قرآن می فرماید در روز قیامت وقتی جهنمیان به جهنم و ابلیس به جهنم می رود، یک نزاعی بین گناهکارها و جهنمیان و ابلیس واقع می شود و گناهکاران شکایت شیطان را به خدا می کنند که خدایا! این ما را گمراه کرد و ما را جهنمی کرد. شیطان یک جواب به آنها می دهد و شیطان م
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

وسوسه گرانی که شیطان را از رو برده اند!


علمای علم اخلاق معمولاً گفتند نفس اماره داریم و یک لشکر مجهزی در درون به نام صفات رذیله است که این نفس اماره را کمک می‌دهد. در بیرون این نفس اماره کمک‌کار دارد و این کمک‌کارهای نفس اماره در برون، ما را بدبخت می‌کند و نفس اماره را قوی می‌کند. از جمله شیطان است. شیطان نمی‌تواند کاری با ما انجام دهد و فقط می‌تواند وسوسه کند. یعنی ترغیب و تحریص کند و نفس اماره کار خودش را انجام دهد.

فریاد گناه

«إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ إِلاَّ ما رَحِمَ رَبِّی‏»[1]

قرآن می‌فرماید در روز قیامت وقتی جهنمیان به جهنم و ابلیس به جهنم می‌رود، یک نزاعی بین گناهکارها و جهنمیان و ابلیس واقع می‌شود و گناهکاران شکایت شیطان را به خدا می‌کنند که خدایا! این ما را گمراه کرد و ما را جهنمی کرد. شیطان یک جواب به آنها می‌دهد و شیطان می‌گوید من نمی‌توانستم کاری کنم و جبری نمی‌توانستم انجام دهم، من فقط می‌توانستم وسوسه کنم. چرا شما با وسوسه من گمراه شدید؟! من که بر شما مسلّط نبودم و شما بر من مسلط بودید بلکه فقط وسوسه‌ای می‌کردم و شما به جای اینکه حرف پیامبرها را بشنوید، چرا حرف مرا شنیدید! پیامبرها همه و همه در مقابل شما بودند و شما آنها را می‌دیدید و از آنها معجزه می‌دیدید و یقین داشتید که درست می‌گویند، پس چرا آنها را رها کرده و مرا گرفتید؟ و با همین جهنّمیان را مجاب می‌کند. لذا شیطان اهمیت دارد و قرآن شریف هم در هفت‌هشت‌ده جا یا بیشتر فرموده این شیطان دشمن شماست:

«إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبینٌ»[2]

و می‌خواهد شما را بدبخت و جهنّمی کند، مواظب باشید که جهنّمی نشوید.

اما بالاتر از ابلیس و بالاتر از این شیطان، رفیق بد است. رفیق بد خیلی از ابلیس بدتر است و این رفیق بد، علاوه بر وسوسه، کارهایی می‌کند که انسان را جهنمی کند و فرار کردن از این کارها، کار بسیار مشکلی است، لذا قرآن در خیلی از آیات، به رفیق بد، شیطان اطلاق کرده است و آیاتش را قبلاً خواندم که قرآن می‌گوید رفیق بد، یک شیطان انسی است و شیطانی که او را می‌بینی و شیطانی که فریبنده است. شیطان جنی فقط می‌تواند وسوسه کند و اما این شیطان انسی بیش از وسوسه‌هاست. به قول قرآن خدا نکند یک دختری به وسوسه پسری بیفتد، خدا نکند این رفیق بد، راه به انسان بدهد، لذا رفیق بد خیلی از شیطان بدتر است و یک آیه هم می‌فرماید اگر با خدا نبودی و اگر نماز اول وقت نداشتی و اگر مواظب نبودی خدا دست تو را بگیرد، بدان که این شیطان انسی دچار تو می‌شود:

این آئین دوست‌یابی که الان پیدا شده است و متأسّفانه هفتاد یا هشتاد درصد دخترها و مخصوصاً دخترهای دبیرستانی و دانشگاهی رفیق مرد دارند. هفتاد یا هشتاد درصد پسرها مخصوصاً دبیرستانی‌ها و دانشگاهی‌ها رفیق دختر دارند. حتی رسیده به اینجا که دختر و پسر به این کار زشت افتخار هم می‌کنند و از همه اقسام رفیق بد، این رفیق بدتر است

«وَ مَنْ یَعْشُ عَنْ ذِكْرِ الرَّحْمنِ نُقَیِّضْ لَهُ شَیْطاناً فَهُوَ لَهُ قَرینٌ»[3]

یک دشمنی رفیق تو می‌شود و آن شیطان است و این شیطان انسی تو را گمراه می‌کند. دو سوره معوذتین را هم خواندم که پروردگار عالم به ما دستور می‌دهد یک مرتبه پناه بر خدا از چهار چیز مهم و اما سه مرتبه پناه بر خدا از یک چیز. معلوم می‌شود که آن یک چیز از آن چهار چیز بدتر است و آن رفیق بد است. رفیق بد، پسر پیغمبر را بد می‌کند و رفیق بد پسر امام را بد می‌کند. رفیق بد انسان را منحرف می‌کند. رفیق بد، کسی که از نظر خانوادگی خیلی بالاست، بیچاره و بدبخت و ذلیل می‌کند.

این آئین دوست‌یابی که الان پیدا شده است و متأسّفانه هفتاد یا هشتاد درصد دخترها و مخصوصاً دخترهای دبیرستانی و دانشگاهی رفیق مرد دارند. هفتاد یا هشتاد درصد پسرها مخصوصاً دبیرستانی‌ها و دانشگاهی‌ها رفیق دختر دارند. حتی رسیده به اینجا که دختر و پسر به این کار زشت افتخار هم می‌کنند و از همه اقسام رفیق بد، این رفیق بدتر است. این بلایی که الان برای اجتماع ما آمده، نباید در جمهوری اسلامی این بلا پیدا شده باشد. قرآن می‌فرماید وقتی خدا را فراموش کردی، این بلا برای تو می‌آید.

رفیق بد خیلی از ابلیس بدتر است و این رفیق بد، علاوه بر وسوسه، کارهایی می‌کند که انسان را جهنمی کند و فرار کردن از این کارها، کار بسیار مشکلی است، لذا قرآن در خیلی از آیات، به رفیق بد، شیطان اطلاق کرده است و آیاتش را قبلاً خواندم که قرآن می‌گوید رفیق بد، یک شیطان انسی است

«وَ مَنْ یَعْشُ عَنْ ذِكْرِ الرَّحْمنِ نُقَیِّضْ لَهُ شَیْطاناً فَهُوَ لَهُ قَرینٌ»

معلوم است که کار فوق‌العاده مشکل شده است. قطع نظر از اینترنت‌ها که روز به روز قوی‌تر می‌شود، این موبایل‌ها آلت دست این شیاطین شده است و این بدترین اقسام رفیق بد است. به تجربه هم اثبات شده و همه هم گفتند و آمار هم می‌دهند که اولاً اینها با هم ازدواج نمی‌کنند. یعنی پسر حاضر نیست این دختر را به زنی قبول کند. همین مقدار می‌خواهد او را بدبخت کند و همین می‌خواهد دوست‌یابی کنند و بعد هم زن می‌گیرد و حاضر نیست این دختر را بگیرد. خودش بد و جلب است و آئین دوست‌یابی داشته و دوست دختر داشته و اما حاضر نیست این دختر را بگیرد و به دنبال عفت و عصمت و حجاب است.

پی نوشت ها:

[1]. یوسف، 53: «چرا كه نفس قطعاً به بدى امر مى‏كند، مگر كسى را كه خدا رحم كند.»

[2]. بقره، 168: «او دشمن آشكار شماست‏.»

[3]. زخرف، 36: «و هر كس از یاد [خداى‏] رحمان دل بگرداند، بر او شیطانى مى‏گماریم تا براى وى دمسازى باشد.»

فرآوری: محمدی              

بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان


منبع:

سایت آیت الله مظاهری، سلسه دروس اخلاقی

سایت دارالحدیث

مطالب مرتبط:

جنگ تن به تن با نفس اماره

بزرگ‌ترین وسوسه شیطان

بزرگ‌ترین وسوسه شیطان چیست؟!

توصیه‌ای مهم برای غلبه بر هوای نفس

فیلم مرتبط :

اصلاح و خود سازی

مراقبت دائمی نفس

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.