تبیان، دستیار زندگی
چهار هزار نیروی انصار حزب الله كمتر از یك هفته دیگر برای مبارزه با بدحجابی به خیابان ها می آید. گشت های موتوری كه دبیركل انصار حزب الله می گوید سرعت اقداماتشان از «لاك پشت» هم كندتر خواهد بود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گشت ارشاد 4000 نفری از هفته آینده

چهار هزار نیروی انصار حزب‌الله كمتر از یك هفته دیگر برای مبارزه با بدحجابی به خیابان‌ها می‌آید. گشت‌های موتوری كه دبیركل انصار حزب‌الله می‌گوید سرعت اقداماتشان از «لاك‌پشت» هم كندتر خواهد بود.

بخش اجتماعی تبیان

گشت انتظامی

این برنامه انصار حزب‌الله برای این روزهای‌شان است كه ظاهرا هم جدی است. از هفته آینده با چهار هزار نیرو به خیابان‌ها می‌آیند تا با بدحجابی مبارزه كنند. چهار هزار نیروی آنها در مساجد و توسط روحانیون آموزش دیده‌اند. سه هزار نیروی مونث دارند و هزار نیروی مذكر. كارت شناسایی هم ندارند و می‌گویند كارت برای نیروهای حكومتی است. صورت مساله مورد نظر منتقدان را نادرست می‌دانند و معتقدند زمانی كه به خیابان‌ها بیایند منتقدان متوجه اشتباه‌شان می‌شوند. تاكید دارند كه در طرح سراسری‌شان خبری از «گرفتن» و «بردن» نیست. كارشان فقط «تذكر زبانی» اما از نوع جدی‌اش خواهد بود. در خیابان‌های شمال شهر هم اگر خانم ساپورت‌پوش ببینند تنها به دادن تذكر اكتفا می‌كنند اما معتقدند كه این تذكر تاثیرگذار خواهد بود.

انصارحزب‌اللهی‌ها در مورد علت اطمینانشان از تاثیرگذاری تذكراتشان توضیحی نمی‌دهند اما اعتقادات مخصوص به خودشان را دارند. آوردن چهار هزار نیرو به سطح خیابان‌ها برای مبارزه با بدحجابی را «ایثار» خودشان می‌دانند تا نشان دهند نسبت به آنچه در جامعه رخ می‌دهد بی‌تفاوت نیستند. برای وزارت كشور هم پاسخ دارند. از تلاششان برای اقناع وزیر كشور كه اصلی‌ترین متولی حجاب در كشور شناخته می‌شود خبر می‌دهند اما از متن نامه‌شان چیزی نمی‌گویند. چهار هزار نیروی انصار حزب‌الله كمتر از یك هفته دیگر برای مبارزه با بدحجابی به خیابان‌ها می‌آید. گشت‌های موتوری كه دبیركل انصار حزب‌الله می‌گوید سرعت اقداماتشان از «لاك‌پشت» هم كندتر خواهد بود.

رویكرد فرمانداری تهران درباره گروه انصار حزب‌الله همان رویكرد وزارت كشور است و ما نیز براساس قانون عمل خواهیم كرد

این جملات، اظهارات عبدالحمید محتشم، دبیركل انصار حزب‌الله است كه روز گذشته برای نخستین بار سكوت خود را شكست، با خبرگزاری آریا گفت‌وگو كرد تا هم جوابی به علی اكبر جوانفكر داده باشد و هم جوابی به علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی؛ گفت‌وگویی كه در آن پاسخی به انتقادها داده نشده اما از اطمینان انصار حزب‌الله برای حضور در خیابان‌ها خبر می‌دهد. حضوری كه شاید منتقدان زیادی را به دنبال داشته باشد و در نهایت وزارت كشور كه تا امروز ترجیح می‌داده به صورت گفتاری انصار حزب‌الله را متقاعد كند نیز وارد عمل شد. اطمینانی كه برای آوردن نیروهای‌شان به خیابان‌ها دارند آن هم در روزهایی كه اكثر شخصیت‌ها و مسوولان از مخالفان جدی این كار آنان هستند كمی عجیب است اما آنها جدی‌اند، هرچند كه می‌گویند خبری از گرفتن و بردن افراد نیست اما تذكر لسانی آنها هم از نظر وزارت كشور نیاز به مجوز دارد. مبارزه با بدحجابی یكی از معضلات اولیه دولت یازدهم بود؛ دولتی كه از همان ابتدای كار با فوران اعتراضاتی كه در هشت سال اخیر فروكش كرده بود مواجه شده بود و هر روز با نوعی از تهدید‌ها و انتقادها مواجه می‌شد. یك روز تجمع مقابل وزارت كشور ترتیب می‌دادند و روز دیگر خبر از آمدن گشت‌های موتوری در خیابان‌ها منتشر می‌شد.

روز گذشته روز انصار حزب‌الله بود. از «مجلس» گرفته تا «حوزه» و از «مسوولان دولت سابق» تا «فعالان احزاب» از فعالیت انصار حزب‌الله گفتند. مسوولان دولت سابق به‌شدت انتقاد كردند. عده‌یی دیگر از لازمه‌های برخورد با مقولات ضدفرهنگی گفتند و در نهایت همگی بر لزوم توجه به «قانون» در این‌گونه برخوردها اشاره كردند. زمزمه آمدن نیروهای انصار حزب‌الله به خیابان‌ها دو ماهی است كه مطرح شده است. هرچقدر كه حجم واكنش‌های منفی به حضور گشت‌های موتوری این نیروها در خیابان‌ها برای مبارزه با بدحجابی مطرح می‌شد آنها مصمم‌تر می‌شدند. حالا هم در صدای دبیركل‌شان برای حضور در خیابان‌ها آن هم با چهار هزار نیرو اطمینان است كه موج می‌زند. برخورد با بدحجابی هنوز در ایستگاه ابهام به سر می‌برد. از یك‌سو انصار حزب‌الله اعلام می‌كند كه كاری به كار قانون ندارد و آن‌گونه كه باور دارد با بدحجابی مبارزه می‌كند و از سوی دیگر واكنش‌های مقامات دولتی، حزبی و غیردولتی آنها را در مسیر دیگری قرار می‌دهد. با این حال دو تن از روسای قوا از مخالفان جدی آنان در مورد نحوه مبارزه با بدحجابی هستند حالا عزم انصار حزب‌الله آنقدر جدی است كه دیدن گشت‌های موتوری در سطح شهر آن هم كمتر از یك هفته دیگر موضوع دور از ذهنی به نظر نمی‌رسد. گشت‌های موتوری كه شاید هزار نفر مرد باشند و سه هزار نیروی زن انصار حزب‌الله در خیابان‌ها مستقر شوند. این همان شرایطی است كه انصار حزب‌الله معتقد است كه حسن روحانی روزی به آن نیازمند می‌شود اما آنان با ایثارگری شرایط را برای دولت مهیا می‌كنند.

واكنش استانداری‌و فرمانداری تهران به ادعای انصارحزب‌الله

دبیر شورای اطلاع‌رسانی استانداری تهران و معاون سیاسی، انتظامی فرمانداری تهران درخواست مجوز انصار حزب‌الله برای حضور در خیابان‌ها را تكذیب كردند.

انصارحزب‌الله تاكنون درخواستی مبنی بر دریافت مجوز برای حضور در خیابان‌ها به استانداری تهران ارایه نكرده است

پیام برازجانی، دبیر شورای اطلاع‌رسانی استانداری تهران در همین را بطه به سایت تدبیر گفته است: «انصارحزب‌الله تاكنون درخواستی مبنی بر دریافت مجوز برای حضور در خیابان‌ها به استانداری تهران ارایه نكرده است.» او در ادامه می‌افزاید: «تنها مرجع اعطای مجوز به گروه‌ها استانداری و نهادهای مرتبط از جمله فرمانداری هستند. در صورتی كه انصارحزب‌الله تقاضای كتبی خود را به این نهادها ارایه كند پس از طی فرآیند اداری و بررسی صلاحیت‌ها به درخواست آنها رسیدگی خواهد شد.» از سوی دیگر علی اصغر ناصر‌بخت، معاون سیاسی انتظامی فرمانداری تهران به تدبیر اعلام كرد: «فرمانداری تا به حال مجوزی به گروه انصار حزب‌الله نداده و از طرف این گروه هم تا به حال هیچ درخواست مجوزی برای اجازه ورود به خیابان به فرمانداری داده نشده است.» ناصربخت تاكید كرد: «رویكرد فرمانداری تهران درباره گروه انصار حزب‌الله همان رویكرد وزارت كشور است و ما نیز براساس قانون عمل خواهیم كرد.»


منبع : تابناک