تبیان، دستیار زندگی
طلاق چندی است که با سرعت ازدواج را پشت سر گذاشته است و حال خود ازدواج هم اصراری به سبقت از آن ندارد؛ آمارها خبرهای عجیبی از ازدواج دارند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : سپیده آماده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خداحافظ ازدواج!

طلاق چندی است که با سرعت ازدواج را پشت سر گذاشته است و حال خود ازدواج هم اصراری به سبقت از آن ندارد؛ آمارها خبرهای عجیبی از ازدواج دارند.

کیانا نیکفام - بخش اجتماعی تبیان
ازدواج

مدیرکل آمار و اطلاعات سازمان ثبت‌ احوال کشور گفت: در 5 ماه نخست امسال 288 هزار و 183 ازدواج ثبت شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 4.6 درصد کاهش یافته است. علی‌اکبر محزون همچنین درباره آمار 5 ماهه ازدواج در سال 93 اظهار داشت: 288 هزار و 183 مورد ازدواج در 5 ماهه نخست امسال ثبت شده است که این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته که 301 هزار و 981 مورد بوده است منفی 4.6 درصد کاهش داشته است.

به گزارش «تبیان » ماجرای رشد منفی ازدواج مسئله ای نیست که به آمار اخیر ثبت احوال معطوف باشد و چند سالی است ک مدیران این سازمان در اعلام آمارهایشان از کاهش موارد ازدواج خبر می دهند. پرسشی که در این میان مطرح می شود این است که با توجه حجم بالای جمعیت جوان و در سن ازدواج این سالهای جامعه ما، چرا همه آمارها حاکی از کاهش گرایش جوانان به تشکیل زندگی مشترک است در حالی که بر اساس داده های جمعیتی این آمار باید دقیقا عکس این روند را نشان بدهد؟

هزینه هایی که خواب ازدواج را از سر جوانان می پراند

اینکه چرا جوانان این سالها، مانند همسالان نسل های گذشته شان گرایشی به ازدواج و تشکیل خانواده ندارند، شاید بیش از هر چیز به رخدادهای اقتصادی سالهای اخیر باز گردد، پس از تورمی که پس از سال 89 و با اجرای طرح هدفمندی یارانه ها به جامعه وارد شد، تابستان سال 91 بود که با اجرای تحریم های کشورهای غربی علیه ایران، به ناگاه چنان تورمی به جامعه ما وارد شد که کالاهای مصرفی به قیمتی سه برابری قیمت روز گذشته شان تبدیل شدند در حالی که درآمدها هیچ تغییری نکرده بود، افزایش سه برابری هزینه های زندگی در کنار بدون تغییر ماندن درآمدهای در نهایت باعث شد نه تنها جونان از فکر ازدواج در بیایند، بلکه کسانی هم که پیش از این اقدام به ازدواج کرده بودند هم در نیمه های راه با توجه به بالا بودن هزینه های تشکیل زندگی از ادامه آن منصرف شوند.

ماجرای رشد منفی ازدواج مسئله ای نیست که به آمار اخیر ثبت احوال معطوف باشد و چند سالی است ک مدیران این سازمان در اعلام امارهایشان از کاهش موارد ازدواج خبر می دهند

ماجرای تورم و گرانی اما به سال 91 ختم نشد و ریشه های این فشار اقتصادی در سال 92 و 93 هم باعث شد که هزینه های تهیه جهیزیه و رهن خانه و مقدمات ازدواج به عدد و رقمی برسد که خیلی ها را از رویای ازدواج کردن بیرون بیاورد.

وقتی فرهنگ عمومی در برابر ازدواج قد علم می کند

از نقش مسائل مالی و اقتصادی در کاهش گرایش جوانان به ازدواج در سالهای اخیر که بگذریم، جامعه در طول سالهای اخیر دستخوش تغییرات فرهنگی بسیار هم شد. افزایش گرایش دختران به تحصیل در دانشگاه ها از یک سو و افزایش حضور دختران و زنان در مشاغل مختلف از سوی دیگر باعث شد که دختران مانند هم جنسان نسل های پیشینشان در سنین نوجوانی قدم به خانه بخت نگذارند و سن ازدواج هر سال نسبت به سال گذشته روند رو به رشدی را طی کند. در نهایت دخترانی که پس از پایان تحصیلات و یافتن شغل، استقلال مالی پیدا کرده بودند دیگر تمایل نداشتند تنها برای تامین نیازهای مالی شان، تن به ازدواج های ناخواسته بدهند. از طرف دیگر دخترهای تحصیل کرده و شاغل دیگر نمی توانستند با هر خواستگاری که در خانه شان را می زند، پای سفره عقد بینشند چون انتظار داشتند که همسر آینده شان از نظر تحصیلی، شغلی و جایگاه اجتماعی، قرابت هایی با خودشان داشته باشد همه این مسائل دست در دست هم داد تا سن دختران به ناگاه با افزایش چشمگیری روبرو شود. البته ماجرای افزایش سن ازدواج تنها به بالارفتن سن ازدواج دختران محدود نمی شد، در سالهای اخیر ازدواج کردن برای پسرها هم به آسانی سالهای گذشته اش نبود، چون پسرها دیگر نمی توانستند دست عروسشان را بگیرند و در یکی از خانه های پدری ساکن شوند و از طرف دیگر اجاره و رهن یک خانه 40 متری در مرکز شهر هم هزینه ای بالغ بر حقوق چند سال کارمندی طلب می کرد، همه این مسائل باعث شد که پسرها هم دیگر از ازدواج در سنین جوانی بگذرند و تمام سعیشان را در مسیر به تاخیر انداختن سن ازدواج به کار گیرند. افزایش سن ازدواج دختران و پسران در حالی بود که افرادی که امکان ازدواج و تشکیل خانواده را نداشتند روابطی را جایگزین ازدواج کردند، روابطی که در نهایت خود عاملی برای افزایش بیش از پیش سن ازدواج شد.

افزایش گرایش دختران به تصحیل در دانشگاه ها از یک سو و افزایش حضور دختران و زنان در مشاغل مختلف از سوی دیگر باعث شد که دختران مانند هم جنسان نسل های یپشینشان در سنین نوجوانی قدم به خانه بخت نگذارند و سن ازدواج هر سال نسبت به سال گذشته روند رو به رشدی را طی کند

افزایش ارتباطات و گسترش آشنایی ها میان دختران و پسران در نهایت باعث شد که برخی از جوانان نیازهایی را که پیش از این در چارچوب زندگی مشترک برطرف می کردند، در میان این روابط بجویند و در نهایت هر چه بیشتر از ازدواج دوری کنند. همه اتفاق ها در حالی بود که افزایش اینترنت و شبکه های ماهواره ای و ارتباطات مجازی در سالهای اخیر، دشواری های ارتباطات با جنس مخالف را از میان برد و به این ترتیب راه برای راههای جایگزین ازدواج، بیش از پیش فراهم شد و در این بین جوانان زمانی که دیدند از پس تامین هزینه های زندگی بر نمی آیند، به استقبال زندگی های بی مسئولیت مجردی رفتند.

نهادهای سیاست گذار چاره ای برای این کاهش زیانبار آمار ازدواج بیندیشند

اینکه جوانان این روزها دیگر تمایل چندانی به ازدواج ندارند و به هر بهانه به دنبال شانه خالی کردن از مسئولیت تشکیل خانواده می گردند، بیش از هر چیز به دلیل موج بیکاری و تورمی است که باعث شده جوانان از خیر ازدواج بگذرند و در این میان نهادهای سیاست گذار باید به جای تصمیماتی مبنی بر جلوگیری از روش های ضد بارداری، تمهیدی برای مشکل بیکاری و مسکن این جمعیت جوان مجرد جامعه بیندیشند چون تا زمانی که این جوانان امکان ازدواج نداشته باشند، مسلما آمارهای زاد و ولد ما کماکان سیر نزولی را طی خواهد کرد.


افزایش ثبت ازدواج موقت

تهران در ازدواج آخر است!

فعلاً قصد ازدواج ندارم!