تبیان، دستیار زندگی
رئیس جمهور عراق ضمن ابراز تأسف از عدم دعوت از ایران برای حضور در نشست بین المللی پاریس درباره «تهدید داعش»، گفت که هرگونه اقدام علیه تکفیری ها باید با مشارکت ایران که مرزهایی طولانی با عراق دارد صورت گیرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مبارزه با داعش فقط با حضور ایران


رئیس جمهور عراق ضمن ابراز تأسف از عدم دعوت از ایران برای حضور در نشست بین‌المللی پاریس درباره «تهدید داعش»، گفت که هرگونه اقدام علیه تکفیری‌ها باید با مشارکت ایران که مرزهایی طولانی با عراق دارد صورت گیرد.

«فواد معصوم» رئیس‌جمهور عراق روز یکشنبه از عدم دعوت از ایران برای شرکت در نشست بین‌المللی با موضوع «داعش» که روز دوشنبه در پاریس، پایتخت فرانسه برگزار می‌شود، اظهار تأسف کرد.

فواد معصوم

«باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا هفته گذشته اعلام کرد برای مبارزه با گروه تروریستی داعش تلاش خواهد کرد ائتلافی بین‌المللی ایجاد کند. واشنگتن می‌گوید کشورهایی چون عربستان و امارات نقشی کلیدی در این ائتلاف ایفا می‌کنند. نشست پاریس نیز با هدف تقسیم کار میان کشورها برگزار می‌شود.

در حالی که «فرانسوا اولاند» رئیس‌جمهور فرانسه پیشتر اعلام کرده بود از تهران برای شرکت در این نشست دعوت می‌شود، اما «جان کری» وزیر خارجه آمریکا دو روز قبل گفت حضور ایران در این نشست «نامناسب» است. تهران نیز با بیان اینکه این نشست نمایشی است و لیست مدعوین آن گزینشی است، از پذیرش دعوت خودداری کرده است.

رئیس جمهور عراق گفت: هرگونه اقدام علیه داعش باید با حضور ایران صورت گیرد. عراق و ایران مرزهایی به طول هزار کیلومتر دارند و ایران از آغاز حملات داعش، به ما کمک انسانی و نظامی کرده است.

معصوم در گفت‌وگو با اسوشیتدپرس گفت: مهم این نیست که همه در حمله علیه داعش شرکت کنند بلکه مهم این است که همگی در این تصمیم‌ مشارکت داشته باشند. زیرا استقرار این گروه در عراق مشکلات زیادی را برای منطقه و جهان ایجاد خواهد کرد.

وی در ادامه درباره همکاری و هماهنگی داعش با گروه‌های افراطی دیگر ابراز نگرانی کرد و گفت: عراق از نیروی زمینی لازم برای نبرد با داعش برخوردار است اما به تجربه و تکنولوژی جهانی برای مقابله با تروریسم نیاز دارد. ما قطعا به هواپیما و فنآوری‌های مدرن نیاز داریم.

رئیس جمهور عراق درباره عدم دعوت از ایران برای حضور در ائتلاف بین‌المللی مبارزه با داعش گفت: جنگ با داعش باید در اولویت باشد. اگر ما می‌خواهیم داعش را محاصره کنیم باید کاری شود که تمام دولت‌های منطقه یک موضع واحد در این راستا اتخاذ کنند.

آقای معصوم همچنین به گزارش روزنامه «نیویورک‌تایمز» نیز واکنش نشان داده و گفت نیازی به مشارکت کشورهای عربی در حملات هوایی به داعش در عراق وجود ندارد.

جنگ با داعش باید در اولویت باشد. اگر ما می‌خواهیم داعش را محاصره کنیم باید کاری شود که تمام دولت‌های منطقه یک موضع واحد در این راستا اتخاذ کنند

این روزنامه روز یکشنبه به نقل از یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا گزارش داده بود که برخی کشورهای عربی پیشنهاد مشارکت در حملات هوایی را ارائه کرده‌اند.

به گفته آقای معصوم، مشارکت عربستان سعودی، امارات متحده عربی و مصر در حملات هوایی، «ضرورتی ندارد.»

نخست وزیر عراق: نیازی به نیروی خارجی نداریم

نخست وزیر عراق تأکید کرد که این کشور در مبارزه علیه تروریسم، نیازی به نیروی خارجی ندارد.

"حیدرالعبادی"، اظهار داشت: برخی کشورهای دنیا و از جمله آنها ترکیه تمایل دارند که با عراق در مبارزه با تروریسم همکاری کنند.

شبکه العراقیه به نقل از العبادی تأکید کرد: عراق به دنبال برقراری روابط بسیار خوب با کشورهای عربی و کشورهای حوزه خلیج فارس است.

العبادی گفت: قطر مواضع خود را در قبال عراق تغییر داده است.

العبادی اظهار داشت: از دو سال قبل به دنیا درباره خطر تروریسم ضد عراق هشدار دادیم.

وی خاطرنشان کرد که برخی کشورهای دنیا خواستار مشارکت در جنگ ضد تروریسم هستند، ولی عراق در این جنگ نیازی به نیروهای خارجی ندارد.

برخی کشورهای دنیا خواستار مشارکت در جنگ ضد تروریسم هستند، ولی عراق در این جنگ نیازی به نیروهای خارجی ندارد

نخست وزیر عراق در توجیه فرمانش برای توقف بمباران همه شهرها و حتی مناطقی که عناصر داعش در آنجا حضور دارند، اظهار داشت: هدف از این کار فراهم کردن فرصت برای خروج ساکنان از این مناطق جهت آزاد سازی آنها است.

وی تأکید کرد که قدرتهای شر 3 میلیارد دلار برای گروه های تروریستی هزینه کردند، و اکنون از باندهای داعش احساس خطر می کنند.

واکنش قرضاوی به ائتلاف آمریکا علیه داعش

رئیس اتحادیه جهانی علمای مسلمان مخالفت خود را با طرح آمریکا برای جنگ علیه گروه داعش در عراق و سوریه اعلام کرد.

رئیس اتحادیه جهانی علمای مسلمان مخالفت خود را با طرح آمریکا برای جنگ علیه گروه داعش در عراق و سوریه اعلام کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه بوابه الشروق مصر، یوسف قرضاوی، رئیس اتحادیه جهانی علمای مسلمان و پدر معنوی اخوان المسلمین در صفحه شخصی خود در پایگاه اجتماعی توییتر نوشت: من از لحاظ فکری و عملی کاملا با گروه "دولت اسلامی" (داعش) تفاوت دارم اما اقدام واشنگتن را برای مقابله با این گروه در عراق و سوریه نمی‌پذیرم.

وی گفت: آمریکا برای حمایت از ارزش‌های اسلامی دست به چنین اقدامی نمی‌زند و تنها به منافع خود اهمیت می‌دهد حتی اگر این منافع موجب "خونریزی و کشتار" شود.

فرآوری: رضوانی

بخش سیاست تبیان


منابع : فارس/ تابناک/ العالم/ ایسنا