تبیان، دستیار زندگی
متولدان سال جاری در حالی بامداد روز گذشته به لیست یارانه بگیران اضافه شدند که تنها یارانه نقدی شهریور را دریافت کرده و معوقات آنها واریز نشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یارانه معوق نوزادان چه شد؟


متولدان سال جاری در حالی بامداد روز گذشته به لیست یارانه‌بگیران اضافه شدند که تنها یارانه نقدی شهریور را دریافت کرده و معوقات آنها واریز نشد.
پتوی فتوتراپی برای نوزادان مبتلا به زردی

بعد از ثبت‌نام مجدد برای دریافت یارانه نقدی برای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در فروردین سال جاری، نوزادانی که پس از آن متولد شدند به‌رغم ورود خودکار اسامی آنها از طریق سازمان ثبت احوال در لیست یارانه‌بگیران در مدت گذشته یارانه 45 هزار و 500 تومانی به حساب سرپرستان خانوارشان واریز نشد. این در حالی است که با پیگیری‌های والدین نوزادان متولد شده به آنها اعلام شده بود با به‌روز شدن اطلاعات، یارانه فرزندانشان واریز می‌شود در عین حال که مراکز پلیس+ 10 همچنین فرمانداری‌ها این وعده را داده بودند که به احتمال فراوان معوقات مربوط به یارانه نوزادان نیز همزمان با شروع پرداخت به آنها تعلق خواهد گرفت. همچنین معاون برنامه‌ریزی رئیس‌جمهور پیش از این در مورد پرداخت معوقات یارانه نوزادان تاکید کرده بود که تردیدی نیست همه مواردی که پیش‌بینی شده و حقی برای خانواده‌هاست، پرداخت می‌شود و هیچ حقی ضایع نخواهد شد. اما با وجود اینکه طبق وعده دولت یارانه نوزادان متولد سال 1393 برای شهریورماه به حساب سرپرستانشان واریز شده اما معوقات آنها پرداخت نشده است. به عبارت بهتر سرپرست خانوار نوزادانی که در فروردین تا مرداد به دنیا آمده‌اند فقط یارانه‌ای که در شهریور واریز شده را دریافت کرده‌اند. این درحالی است که پیگیری این موضوع از مقامات مسئوول هم نشان داد که یارانه نوزادان فقط برای این ماه واریز و در ماه‌های بعد هم ادامه خواهد داشت که به نظر می‌رسد دولت هنوز مصوبه‌ای برای پرداخت معوقات نداشته است. بنابراین گزارش پنجمین مرحله از یارانه نقدی فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها ساعت 24 شب گذشته به حساب سرپرستان خانوارها واریز و قابل برداشت شد.

پرداخت یارانه نقدی به نوزادان تازه متولد شده

اکبر ایزدی، رئیس سازمان هدفمندی یارانه‌ها در پاسخ به این سوال که آیا متولدان جدید برای دریافت یارانه نقدی نیاز به ثبت‌نام در سامانه رفاهی دارند، اظهار داشت: مشمولان یارانه نقدی متولدانی هستند که سرپرست آنها در حال حاضر در سایت رفاهی ثبت‌نام کرده و یارانه نقدی دریافت می‌کنند، به فرزندان افرادی که در حال حاضر یارانه نقدی دریافت نمی‌کنند، نیز تعلق نخواهد گرفت.

یارانه نوزادان فقط برای این ماه واریز و در ماه‌های بعد هم ادامه خواهد داشت که به نظر می‌رسد دولت هنوز مصوبه‌ای برای پرداخت معوقات نداشته است

مدیرعامل سازمان هدفمندی یارانه‌ها در مورد نحوه اضافه شدن نام نوزادان برای دریافت یارانه افزود: متولدان جدید نیاز به هیچ گونه ثبت‌نام وجود ندارد و اطلاعات آنها از طریق سازمان ثبت احوال به سازمان هدفمندی یارانه ارائه می‌شود. وی با بیان اینکه از این به بعد هر ماه به صورت خودکار آمار متولدان جدید در فهرست پرداخت یارانه نقدی قرار می‌گیرد، تصریح کرد: این موضوع جزو سیاست‌های نظام و دولت بوده و برای متولدان جدید از این پس یارانه نقدی پرداخت خواهد شد. ایزدی عنوان کرد: معمولا ماهانه بین 85 تا 120 هزار متولد جدید به یارانه‌بگیران کشور نقدی اضافه می‌شود.

تداوم اصلاح یارانه‌ای

همچنین اصلاح اطلاعات اقتصادی خانوار که با بروز یکی از وقایع حیاتی (فوت، ازدواج و طلاق) ادامه دارد. البته قبلا سازمان هدفمندی اعلام کرده بود که متقاضیانی که فرزندانشان به دنیا می‌آید نیز باید به مراکز پلیس +10 مراجعه کنند اما هیچ‌گاه این مراکز اقدام به ثبت‌نام نوزادان نکردند تا 5 ماه بعد از به دنیا آمدن متولدین اردیبهشت 93 یارانه یک ماه آنها واریز شود. با این وجود هنوز ابهامات زیادی درباره یارانه نقدی وجود دارد. با وجود تاکید مسوولان سازمان هدفمندی مبنی بر اصلاح تغییرات خانوارها اما در چند روز اخیر مشکلاتی در مراکز پلیس+10 وجود داشته است.

یارانه

اولین سوال درباره زمان ویرایش اطلاعات اقتصادی است که برخی مسوولان وعده آن را داده بودند، کسانی که مبلغ درآمد خود، یا وضعیت مسکن و شماره همراه خود را به اشتباه وارد کردند هنوز امکان اصلاح آنها را ندارند. همچنین ثبت تغییرات خانوار متقاضیان یارانه طی این چند روز فقط برای آن دسته از کسانی که طلاق گرفته یا قصد دارند تغییر در سرپرست خانوار بدهند همچنین جداسازی زوجینی که هر دوی آنها در مرحله دوم ثبت‌نام یارانه به سرپرستی پدر خانواده نام‌نویسی کرده‌اند، انجام می‌شود. همچنین یکی از بزرگ‌ترین مشکل زوج‌های تازه ازدواج کرده این بود که به علت عدم اطلاع‌رسانی شفاف مسوولان، در زمان ثبت‌نام یارانه‌ای در فروردین، در زیرمجموعه سرپرست قبلی خود ثبت‌نام نکرده و اکنون مسوولان اجازه ثبت‌نام این زوج‌ها را نمی‌دهند. یکی از شهروندان در دفتر پلیس+10 تهران با ابراز نارضایتی از شیوه اطلاع‌رسانی دقیق مسوولان نسبت به ثبت‌نام یارانه‌ای در مرحله دوم هدفمندی به «وطن امروز» گفت: متاسفانه چون اطلاع‌رسانی شفاف، دقیق و جامعی به مردم در مرحله دوم ثبت‌نام یارانه‌ای ارائه نشد، خیلی از زوج‌های جوان به اشتباه اقدام به ثبت‌نام (زیرمجموعه خانوار «پدر») نکردند تا در مرحله‌ای که برای تغییرات اطلاعات وعده دادند به صورت مستقل اقدام به ثبت‌نام یارانه کنند. اکنون طبق مقررات این افراد که من خودم یکی از آنها هستم، نمی‌توانند نام‌نویسی کنند و کارمندان دفتر پلیس+10 برای پیگیری آنها را به فرمانداری‌ها معرفی می‌کنند. مسوولان چند ماه گذشته در این مورد قول رسیدگی داده بودند اما هنوز متقاضیانی که تازه ازدواج کرده بودند در این زمینه بلاتکلیف هستند.

فرآوری: محسن جندقی

بخش اقتصاد تبیان


منابع : مهر، فارس، تسنیم، ایسنا و وطن امروز

مطالب مرتبط:

اعلام زمان و نحوه ثبت‌نام دریافت یارانه

همه یارانه می گیرند با ... ؟

با یارانه چه کارهایی می شد کرد؟

پاسخ به سوالات یارانه ای

آیا از یارانه انصراف می دهید یا خیر؟

یارانه می خواهید کلیک کنید!