تبیان، دستیار زندگی
ما تو زندگی یا همیشه چوب منفی بافی ها و بدبینی هامون را میخوریم یا، برعکس! از اون طرف نه فکر درست حسابی داریم نه منطقی تصمیم میگیریم! در نتیجه مدام دچار یاس و ناامیدی و افسردگی هستیم و فقط هم بلدیم همه اشتباهات را بندازیم گردن روزگار، آدم ها، شانس و.....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

الان فهمیدم مقصرخودمم نه دیگران!

افسردگی

امروز در سراسر جهان، افسردگی یکی از بیماری ها ی روانی بسیار شایع به شمار می آید. روان پزشکان یکی از عوامل اصلی بروز این بیماری در افراد را داشتن افکار منفی می دانند. لذا اشخاصی که در طول زندگی همواره افکار منفی را در ذهن خود می پرورانند بسیار زودتر و بیشتر از حد معمول دچار افسردگی می شوند. افراد افسرده امید خود را به هر چیز از دست داده و این مسئله ضعف و سستی و ناراحتی و بیماری های جسمی و روحی را برای آنها به همراه می آورد.


یکی از مهمترین راه های پیشگیری و همچنین غلبه بر افسردگی، زدودن افکار منفی از ذهن و خلق افکار مثبت و امیدوار کننده است بیماری های روحی به ندرت گریبان گیر افراد مثبت اندیش می شوند، اشخاصی که افکار مثبت دارند در مقایسه با دیگران از روح و جسمی سالم تر و شاداب تر بر خوردارند و از زندگی خود لذت بیشتری می برند.

زندگی انسان ها بازتاب افکار آنهاست اگر موفق به تغییر افکارشان شوند زندگیشان متحول خواهد شد. این حقیقت علمی و ثابت شده است که افکار با نشاط تر منجر به بیوشیمی با نشــاط تر می شوند. مشخصات افراد مثبت اندیش، به طور کلی پنج مشخصه اصلی در رفتار افراد مثبت اندیش قابل رویت است:

1: در مورد دیگران و اعمالشان گمان نیکو دارند و آنان را به ناحق متهم نمی کنند.

2: همواره و در همه حالی، خود را صاحب نعمات فراوانی دانسته و به اصطلاح بیشتر داشته های خود را می بینند تا ناداشته ها را.

3: افراد مثبت اندیش همیــــشه معتقدند که در سختی و مصائب و سایر مشکلاتی که برای آنها به وجود می آید مصلحت یا خیری نهفته است، لذا خود را نباخته و بر سختی ها صبر می کنند.

4: کسانی که افکار مثبت دارند، در همه حال به گشایش امور و فضل و لطف خداوندی امید دارند یا به عبارتی معتقدند که در هر شدت فرجی نهفته است.

5: افراد مثبت اندیش همواره در مکالمه های روزمره شان از کلمات و ادبیاتی امیدوار کننده و نیرو بخش اســـــتفاده می کنند.

زندگی انسان ها بازتاب افکار آنهاست اگر موفق به تغییر افکارشان شوند زندگیشان متحول خواهد شد. این حقیقت علمی و ثابت شده است که افکار با نشاط تر منجر به بیوشیمی با نشــاط تر می شوند

از اون طرف بوم پرت نشی!

هرگز مثبت اندیشی به معنای ساده اندیشی و ساده لوحی نیست. باید بین این دو مقوله تفاوت قائل شد. ساده لوحی بر پایه بی مسئولیتی است، بر خلاف خوش بینی که آگاهانه و مسئولانه است. مومن در عین حال که به دیگران حسن ظن دارد، زیرک و با هوش و حساس نیز است تا هیچ کس از او سوء استفاده ننماید. لذا اسلام به هوشیاری در انتخاب شریک و سند نوشتن و گواه گرفتن در بسیاری از معاملات تأکید کرده است. جالب این که طولانی ترین آیه قرآن درباره ضرورت تنظیم قرارداد، همراه با شاهد گرفتن در هنگام داد و ستدهای مدت دار است.

اسلام، خوش گمانی بی جا را مردود دانسته است، که در ادامه به نمونه هایی از آن اشاره می کنیم:

1 - خوش بینی در شرایط نامساعد: امام علی علیه السلام می فرماید: «هرگاه خوبی بر روزگار و مردم آن غالب آید، اگر کسی به دیگری گمان بد برد در حالی که از او عمل زشتی آشکار نشده، ستم کار است و اگر بدی بر زمانه و مردم آن غالب شود و کسی به دیگری خوش گمان باشد، خود را فریب داده است.»

اسماعیل، فرزند امام صادق علیه السلام، می خواست مال خود را در اختیار مردی از قریش قرار دهد که برای تجارت عازم یمن بود. بدین منظور با پدرش مشورت کرد، حضرت فرمود: آیا تو نمی دانی که این شخص شراب خوار است؟ اسماعیل گفت: مردم چنین می گویند. امام علیه السلام فرمود: فرزندم! به او اعتماد مکن و مالت را به او مسپار. اسماعیل اندرز پدر را نادیده گرفت و مالش را به او داد. آن مرد به یمن رفت و اموال اسماعیل را تلف کرد و به وی هیچ نداد.

در موسم حج، اسماعیل همراه با امام علیه السلام مشغول طواف بود و دعا می کرد تا خداوند مالش را به او برگرداند. آن حضرت به او رسید و دست مبارکش را بر پشت وی گذاشت و فرمود: فرزندم! به خدا سوگند که تو را بر خدا حقی نیست و در برابر مالی که از تو تلف شده است، اجری نخواهد بود، زیرا به شراب خوار اعتماد کردی. قرآن می فرماید: اموالتان را به افراد کم خرد نسپارید. کدام شخص کم خرد از شارب الخمر سفیه تر است؟ هر گاه دسته ای از مومنان نزد تو شهادت دادند آنها را تصدیق کن و شراب خوار را (با خوش بینی بی جا) امین خود قرار مده.

ما تو زندگی یا همیشه چوب منفی بافی ها و بدبینی هامون را می خوریم یا، برعکس! از اون طرف نه فکر درست حسابی داریم نه منطقی تصمیم می گیریم! در نتیجه مدام دچار یاس و ناامیدی و افسردگی هستیم و فقط هم بلدیم همه اشتباهات را بندازیم گردن روزگار، آدم ها، شانس و.....

2 - خوش گمانی در مورد دشمن: امام علی علیه السلام می فرماید: «هنگامی که با دشمنت پیمان صلح بستی کاملاً از او بر حذر باش، زیرا دشمن گاه نزدیک می شود تا طرف مقابل را غافل گیر کند. پس در چنین شرایطی احتیاط را از دست مده و حسن ظن خویش را متهم ساز.»

3 - ساده اندیشی در انتخاب کارگزاران: دین مبین اسلام بر لزوم رعایت احتیاط در گزینش افراد برای پست های کلیدی تأکید کرده است. امام علی علیه السلام به مالک اشتر می فرماید: «در انتخاب منشیان، هرگز به زیرکی و خوش بینی خود تکیه مکن، زیرا مردان زرنگ طریقه جلب نظر و خوش بینی زمام داران را با ظاهر سازی و تظاهر به خوش خدمتی، خوب می دانند.»

خلاصه کلام اینکه

ما تو زندگی یا همیشه چوب منفی بافی ها و بدبینی هامون را می خوریم یا، برعکس! از اون طرف نه فکر درست حسابی داریم نه منطقی تصمیم می گیریم! در نتیجه مدام دچار یاس و ناامیدی و افسردگی هستیم و فقط هم بلدیم همه اشتباهات را بندازیم گردن روزگار، آدم ها، شانس و.....

فرآوری: فاطمه زین الدینی

بخش نهج البلاغه تبیان   


منابع:

قرآن کریم

نهج البلاغه

غررالحکم و دررالکلم

وسائل الشیعه

راه و رسم زندگی؛ مثبت نگری. پدید آورنده: محمد سبحانی نیا

مثبت اندیشی و رفع اضطراب در اسلام محمد ذوالفقاری

مرتبط:

سوره مثبت اندیشی قرآن

رابطه مثبت اندیشی با محو گناهان!

3 اصل معجزه‌گر در مثبت اندیشی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.