تبیان، دستیار زندگی

بیماری‌های شایع در فصل پاییز

روزهای گرم سال رو به پایان است و به فصل پاییز نزدیک و نزدیک‌تر می‌شویم. در طول این فصل، تغییرات عجیب و چشم‌گیری در طبیعت رخ می‌دهد و البته ما هم جزئی از این طبیعت هستیم! بدن ما تلاش می‌کند خود را با این تغییرات هماهنگ کند. اما همه افراد در این کار موفق نیستند. سردردهای مکرر، آبریزش بینی، سرفه‌های آزاردهنده، گلودرد و دلگیری خیلی وقت‌ها زندگی روزمره فرد را واقعا مختل می‌کند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : الهه گودرزی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
بیماری فصل پاییز ،  مشکلات سلامتی پاییز،

سرماخوردگی و آنفلوآنزا هم در این فصل سال تشدید می‌شوند، چراکه رطوبت هوا کاهش پیدا می‌کند و البته به این خاطر که هم بچه‌ها و هم بالغین در مواجهه بیشتری با میکروب های بیماری زا قرار خواهند داشت.

 

در اینجا می خواهیم به برخی از شایع ترین بیماری‌های پاییزی بپردازیم. برخی از این بیماری‌ها در روزهای آخر تابستان و شروع پاییز شیوع بالایی دارند و تغییرات ناگهانی در دمای هوا، رطوبت و فشار اتمسفر وضعیت را برای بروز آنها مناسب می‌کند.

 

سرماخوردگی و آنفلوآنزا

باران، بادهای شدید و تغییرات رطوبت هوا مهم ترین عواملی هستند که در کاهش قدرت سیستم ایمنی بدن نقش دارند. پس بدن راحت تر به دام سرماخوردگی می افتد.

 

خبر خوب آنکه سرماخوردگی های پاییزی معمولا به شدت سرماخودگی های زمستانی نیستند. با این حال مراجعه به پزشک و درمان این بیماری برای پیشگیری از ابتلا به عفونت های ویروسی و سرماخوردگی های زمستانی امری ضروری است.

 

برای پیشگیری از این حملات سرماخوردگی، اول از همه لباس های مناسب این فصل را انتخاب کنید. ورزش را فراموش نکنید و مصرف میوه و سبزی های خود را افزایش دهید.

 

جالب است بدانید استفاده از آب سرد برای شست و شوی صورت و بینی هم می‌تواند در پیشگیری از سرماخوردگی پاییز کمک کننده باشد.

مبتلایان به آسم باید سعی کنند در فصل پاییز بیشتر در خانه بمانند و از تهویه مناسب منزل اطمینان حاصل کنند

 

آلرژی و آسم آلرژیک و برونشیت

مانند بهار، در پاییز هم بیماری‌های آلرژی و آسم و مخصوصا آسم آلرژیک شیوع بالایی به خود می بینند. آسم آلرژیک در این فصل بسیار شایع تر از خود آسم است. چیزی حدود 90 درصد آسم های کودکان و 50 درصد آسم های بزرگسالان در این فصل آسم آلرژیک است.

 

علت آن است که میزان مواد آلرژن (مانند گرده‌های گیاهان، گردوخاک و قارچ ها) در هوا و محیط اطراف ما افزایش پیدا می‌کند. این علائم مخصوصا در روزهای بادی، روزهایی که میزان آلاینده‌های هوا بالاتر از حد معمول است و همچنین در مواجهه با دود سیگار و گردوخاک تشدید می‌شود.

 

بنابر مطالب گفته شده پاییز فصل پرخطری برای ابتلا به بیماری‌های ریوی و برونشیت های مزمن است. شیوع بالای آسم های آلرژیک و غیر آلرژیک از یک طرف و تضعیف سیستم ایمنی و مستعد شدن بدن برای بیماری‌های عفونی از طرف دیگر وضعیت را برای بیماران ریوی و عفونت های ریوی خطرناک می‌کند.

 

بنابراین افراد دارای سابقه بیماری‌های ریوی باید بیش از پیش مراقب سلامتی خود باشند. البته آسم آلرژیک معمولا همپای بیماری برونشیت پابرجا نمی ماند و خوشبختانه ماهیتی فصلی دارد و مهم ترین مشکلی که ایجاد می‌کند، مشکلات تنفسی است.

 

مهم ترین اقدام برای پیشگیری از ابتلا به این دسته از بیماری‌های پاییزی و داشتن روزهای آرام در طول پاییز، تهویه مناسب اتاق ها و عدم مواجهه با آلرژن های موجود در هوا است.

این مساله مخصوصا برای مبتلایان به آسم اهمیت دارد که باید سعی کنند در فصل پاییز بیشتر در خانه بمانند و از تهویه مناسب منزل اطمینان حاصل کنند.

 

زخم های معدی و روده ای

یکی دیگر از بیماری‌های شایع این فصل از سال، زخم های گوارشی است که می تواند علت های زیادی داشته باشد، از جمله سیگار کشیدن، الکل، استرس، عادات غذایی غلط، بیماری‌های مزمن، عوامل ژنتیکی یا عفونت باکتری هلیکوباکتر پیلوری.

شایع ترین علامت تغییر اشتها، درد و استفراغ است. دردهای گوارشی معمولا بعد از مصرف وعده‌های غذایی بیشتر می‌شود و جز مراجعه به پزشک ور پیگیری جدی درمان، چاره ای نخواهند داشت.

  

بیماری‌های روماتوئیدی

بیماری‌های روماتوئیدی مانند آرتریت در طی پاییز جدا شایع می‌شوند. به دلیل کاهش دمای هوا در پاییز، درد و حساسیت مفاصل در این فصل بیشتر می‌شود. حمام آب گرم، طب سوزنی، داروهای ضدالتهابی و پماد های ضد درد و همچنین اجتناب از پیاده روی بیش از حد در هوای سرد و بارانی مهمترین اقدامات موثر در کاهش ناراحتی ها برای افراد مبتلا به آرتریت است.

 

در صورت وجود دردهای شدید مفصلی در این فصل، مصرف ویتامین های گروه ب و کلسیم و همچنین توجه به برنامه غذایی از جهت این مواد مغذی با تقویت رگ های عصبی و نیز استخوان ها در کاهش علائم نقش موثری را بر عهده دارند.

 

پوشیدن لباس های گرم و انجام نرمش های درمانی از دیگر توصیه‌ها برای این بیماران است. فراموش نکنید که ورزش ها باید حتما در فضای خانه و در شدتی انجام شود که باعث ایجاد درد نشود

.جالب است بدانید استفاده از آب سرد برای شست و شوی صورت و بینی هم می‌تواند در پیشگیری از سرماخوردگی پاییز کمک کننده باشد

 

نارسایی قلبی

بیماری‌های قلبی از دیگر خطرات تهدیدکننده سلامتی در فصل پاییزند. بدن در تلاش است که خود را با تغییرات فصلی تطبیق دهد و این باعث تحمیل بار اضافی بر سیستم قلب و عروق خواهد شد. بنابراین این فصل برای مبتلایان به بیماری‌های قلبی احتیاط هایی را به همراه دارد و پیگیری هرچه دقیق تر و جدی تر درمان های این بیماری‌ها در فصل پاییز توصیه می‌شود.

 

چاقی

چاقی هم از جمله مشکلاتی است که در پاییز شیوع بیشتری پیدا می‌کند. بدن انسان برای محافظت از بدن در فصل های سرد قادر است چربی را در خود جمع کند و آن را هم به عنوان منبع انرژی و هم جهت حفظ گرما در بدن به کار بگیرد. بنابراین محیط برای افزایش وزن و چاقی فراهم خواهد شد.

 

از آنجایی که بخشی از این تجمع چربی در درون بدن انجام می‌شود، ممکن است در ظاهر چاقی مشهود نباشد، اما منجر به افزایش خطر بیماری‌هایی مانند دیابت، افزایش فشار خون و تصلب شریان ها خواهد شد. برای حفظ وزن طبیعی لازم است ضمن توجه به فعالیت بدنی منظم، مصرف سبزیجات، میوه‌ها و ویتامین هایی مانند ویتامین ث را افزایش دهید. فراموش نکنید این افزایش مصرف میوه و سبزی ها علاوه بر کنترل وزن، نقش مهمی در افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن برعهده دارند.

 

مشکلات پاییز برای مردان

برخی مشکلات سلامتی در فصل پاییز ممکن است تنها در میان مردان ایجاد شوند، برای مثال بسیاری از مردان اولین حملات بالینی اختلالات پروستات و همچنین ناتوانی های جنسی را در فصل پاییز تجربه می‌کنند.

 


مطالب مرتبط:

از بیماری‌های پاییزی جلوگیری کنید

پاییز فصل افسردگی نیست

توصیه‌های پاییزی به مادران باردار

آلرژی در فصل پاییز تشدید می‌شود

4 دستور برای کاهش آلرژی پاییزی

مقابله با دلگیری پاییزی

افسردگی فصلی در فصول سرد سال بیشتر است

نور درمانی برای افسردگی فصلی

چه لباسی برای پاییز مناسب است؟

بیماری‌های پاییزی آمدند

پوست خشك، ارمغان پاییز

آلرژی های پاییزی

 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.