تبیان، دستیار زندگی
11 عنوان کتاب با موضوع دینی و قرآنی برای کودکان و نوجوانان در ذیل معرفی شده است که «باغ گل امام علی(ع)»، جلد ششم رمان «پیامبر(ص)» و «باغ سبز نماز» برخی عناوین آن را تشکیل می دهد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

11 کتاب دینی برای کودکان و نوجوانان

11 عنوان کتاب با موضوع دینی و قرآنی برای کودکان و نوجوانان در ذیل معرفی شده است که «باغ گل امام علی(ع)»، جلد ششم رمان «پیامبر(ص)» و «باغ سبز نماز» برخی عناوین آن را تشکیل می‌دهد.

فرآوری: زهره سمیعی- بخش کتاب و کتابخوانی تبیان
کتاب کودک

«بانوی بی‌نشان»

کتاب «بانوی بی‌نشان»، نوشته حجت‌الاسلام قطبی، برای گروه سنی کودک و نوجوان نوشته شده و انتشارات بهار دل‌ها آن را در روانه بازار نشر کرده است. موضوع این کتاب به حضرت زهرا(س) اختصاص دارد و به معرفی چگونگی الگوبرداری عملی از حضرت زهرا(س) پرداخته و 40 داستان از زندگانی آن حضرت آورده است.

«باغ گل امام علی(ع)»

کتاب «باغ گل امام علی(ع)»، شامل چهل حدیث از امام علی(ع) برای کودکان و نوجوانان است و حجت‌الاسلام سیدمحمد مهاجرانی آن را تدوین و انتشارات بهار دل‌ها به چاپ رسانده و با قیمت 3500 تومان در اختیار علاقه‌مندان قرار داده است.

«باغ سبز نماز»

کتاب «باغ سبز نماز»، انتشارات جمال در راستای آشنایی کودکان با نماز با زبان شعر و تصویر و توسط حجت‌الاسلام سیدمحمد مهاجرانی به نگارش درآمده است. برای آموزش نماز به کودکان و آشنا کردن آنها با قسمت‌های گوناگون آن، شیوه‌های جدیدی را باید به کار گرفت.

رمان «پیامبر(ص)»

جلد ششم رمان «پیامبر(ص)» به قلم نقی سلیمانی نوشته شده و انتشارات به‌نشر آستان قدس رضوی آن را منتشر کرده است. این اثر از مجموعه 14 جلدی رمان «پیامبر اکرم(ص)» بوده و برای گروه سنی «ج» تعریف شده است و داستان‌هایی از زندگانی پیامبر اکرم (ص) و معصومین(ع) را در بر می‌گیرد. جلد هفتم این اثر که به میانسالی پیامبر(ص) اختصاص یافته به‌زودی توسط به‌نشر منتشر می‌شود.

«داستان کودکان ماه»

کتاب «داستان کودکان ماه»، نوشته جمال‌الدین اکرمی و تصویر‌گری مهکامه شعبانی است که از سوی انتشارات آستان قدس رضوی در شمارگان 3300 نسخه و قیمت 15هزار ریال منتشر شده است.

در بخشی از این اثر آمده است: «بچه‌هایی هستند که دلشان می‌خواهد ستاره‌های آسمان را بچینند و به آن‌هایی که دوست دارند، هدیه بدهند. بچه‌هایی هستند که آرزو دارند رویاهایشان را با دیگران قسمت کنند. بچه‌هایی هستند که برای دوری ازرنج‌هایشان، خواب رفتن به ماه می‌بینند و «کودکان ماه» داستان این بچه‌هاست.»

«قصه‌های عاشورایی»

کتاب «قصه‌های عاشورایی» به همت انتشارات قدیانی(کتاب‌های بنفشه) منتشر شده و شامل مجموعه 10 جلدی و نوشته فریبا کلهر است و سید حسام‌الدین طباطبایی تصویرگری آن را انجام داده است.

نویسنده هر یک از داستان‌ها را برای گروه سنی «ب» و «ج» بر اساس یکی از شخصیت‌های مهم و تأثیرگذار عاشورا نوشته است. نخستین جلد این مجموعه با زندگی امام حسین(ع) آغاز شده و دهمین مجلد نیز به روایت زندگی امام سجاد(ع) پرداخته شده.

«اسرار آفرینش»

کتاب «اسرار آفرینش» نوشته هارون یحیی و ترجمه علیرضا عیاری است و ازسوی انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان روانه بازار نشر شده است. این کتاب با استفاده از آیات قرآن مجید و تأثیر این آیات بر علوم مدرن، بر آن‌ است تا راه‌های خود‌شناسی را برای نوجوانان تشریح کند. این اثر تمام رنگی در شمارگان 1500 نسخه و قیمت 3800 تومان در قطع وزیری از سوی انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شده است.

«صبح زیبا»

مجموعه شعر «صبح زیبا» سروده علیرضا آقابالایی است که مهدیه حاج ابوالحسن آن را تصویرگری کرده و از سوی انتشارات شکوفه برای گروه سنی نوجوان روانه بازار کتاب شده است. این اثر با شمارگان 1100 نسخه و قیمت سه هزار تومان از سوی انتشارات شکوفه عرضه شده است.

با توجه به اینکه موضوعات شعرها بیشتر از طبیعت و دنیای نوجوانان الهام گرفته است، شعرهای «من می‌توانم»، «غروب»، «دریا»، «کویر»، «شب»، «رنگ‌باغ» و «صبح زیبا» برخی از عناوین این مجموعه را تشکیل می‌دهد.

«لبخندهای ماه»

کتاب «لبخندهای ماه» اثر مرتضی دانشمند با تصویرگری شیوا ضیایی از سوی انتشارات سروش با شمارگان یک هزار نسخه، در 20 صفحه و به قیمت 25 هزار ریال روانه بازارکتاب شده است. این کتاب مجموعه‌ای از گفتارها و رفتارهای حضرت محمد(ص) را شامل می‌شود. این اثر با زبان و بیانی ساده، شوخی‌های پیامبر(ص) را برای کودکان به تصویر کشیده است.

«آقای گل‌ نشان»، «پیرزن‌ها جوان می‌شوند»، «آقای دو گوشان»، «چه کسی این مرد را می‌خرد؟»، «مرد چشم سفید»، «بار حلیم» و «خوردن با یک طرف دهان» عنوان‌های این مجموعه را تشکیل می‌دهند.

«من بچه شیعه هستم»

کتاب «من بچه شیعه هستم» سروده سیدمحمدهادی صدرالحفاظی با تصویرگری محمدرضا هادوی به چاپ هجدهم رسیده است.

در معرفی این کتاب عنوان شده است: ««من بچه شیعه هستم» در جهت معرفی چهارده‌ معصوم علیهم‌السلام به زبانی کودکانه و مطابق با معیارهای اصیل شیعه تنظیم شده است.»

این کتاب با شمارگان 5000 نسخه و قیمت 1450 تومان از سوی انتشارات تیمورزاده و نشر طیب به چاپ رسیده است. دو لوح فشرده صوتی و تصویری نیز با این کتاب قابل عرضه است.

«همگام با غدیر»

این کتاب تألیف جمعی از نویسندگان با تصویرگری محمدرضا هادوی از سوی انتشارات تیمورزاده و نشر طبیب به چاپ هفتم رسیده است.

این کتاب با شمارگان 6000 نسخه و قیمت 1250 تومان عرضه شده است.

«زیباترین داستان تاریخ»، «درس غدیر»، «سنگ آسمانی» و «این غدیر... این پیامبر...» از جمله بخش‌های این کتاب هستند.


منابع: ایکنا، ایسنا