تبیان، دستیار زندگی
ابراهیم حاتمی کیا درست بعد از اکران «چ» در جشنواره سال گذشته فجر با اظهارنظرهای متنوعش در صدر اخبار بود و حالا مدتی است از او خبری نیست. شاید خبر «گزارش یك جشن» بار دیگر او را به صدر اخبار سینمایی بازگرداند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حاشیه ای دیگر برای حاتمی کیا؟

حاتمی كیا و عدم تمایل اكران «گزارش یك جشن»


ابراهیم حاتمی کیا درست بعد از اکران «چ» در جشنواره سال گذشته فجر با اظهارنظرهای متنوعش در صدر اخبار بود و حالا مدتی است از او خبری نیست. شاید خبر «گزارش یك جشن» بار دیگر او را به صدر اخبار سینمایی بازگرداند.

گزارش یك جشن

«گزارش یك جشن» كه بعد از نمایش در جشنواره بیست و نهم فیلم فجر به محاق توقیف رفت، جز فیلم هایی است در حال حاضر دولت با اكرانش مخالفتی ندارد، اما گویا خود حاتمی كیا دیگر تمایلی به نمایش عمومی این فیلم ندارد.این خبری است که چند روز پیش در یکی از روزنامه های صبح منتشر شد تا ابراهیم حاتمی کیا بعد از مدتی دوری از اخبار متنوع بار دیگر محل توجه شود. ابتدا خبر را بخوانید:

«گزارش یك جشن» از همان زمانی كه كلیدش زده شد، معلوم بود كه قرار است فیلمی ملتهب با حس و حال سال های 88 و 89 از آن بیرون بیاید، كه البته تمام این حدس و گمان ها درست بود و «گزارش یك جشن» آتش زیر خاكستری بود كه بعد از اكران شعله هایش زبانه كشید . اكران فیلم در جشنواره موضع گیری های شدید برخی افراد سیاسی و رسانه های اصولگرا را به همراه داشت.سایت رجا نیوز ، هفته نامه یا لثارات و روزنامه كیهان حاتمی كیا را بابت ساخت این فیلم مورد انتقاد قرار دادند. روزنامه كیهان این فیلم را فیلمی در حمایت از «فتنه 88»، دانست و سایت رجا نیوز هم در یادداشتی خطاب به حاتمی كیا از او خواست كه بهتر است بر سیاق این چند سال، از حاملگی ناخواسته، اجاره رحم و بانوی شهر خود فیلم بسازد. ماحصل این موضوع گیری ها به محاق رفتن فیلم بود. بعد از توقیف فیلم ، حاتمی كیا در گفت و گویی اعلام موضع كرد و گفت :«من فیلمسازم. عضو هیچ کلوپ و حزبی هم نیستم. من با هزار خون دل فیلم می سازم که دردم رو با مخاطب تقسیم کنم.

«گزارش یك جشن» آتش زیر خاكستری بود كه بعد از اكران شعله هایش زبانه كشید . اكران فیلم در جشنواره موضع گیری های شدید برخی افراد سیاسی و رسانه های اصولگرا را به همراه داشت

این شوق تو ذات هر هنرمندیه. من دیوانه نیستم که با کلی قرض و وام فیلم بسازم که بره تو سیاهچال. » بعد از همه این فعل و انفعلات سازمان سینمایی دولت دهم ، تصمیم به خرید فیلم از تهیه كننده گرفت. جواد شمقدری رییس وقت سازمان سینمایی بعد از خریداری «گزارش یك جشن» توسط سازمان به شكل تلویحی اعلام كرد این فیلم خریداری شده است تا ابراهیم حاتمی‌کیا بتواند با فراغ بال ساخت فیلم «چمران» را پی بگیرد. حاتمی كیا بعد از این اتفاقات به سراغ فیلم «چ» رفت. اكران این فیلم در جشنواره سی و دوم نظر منتقدان را نسبت به حاتمی كیا 180 درجه تغییر داد. در همان ایام اكران فیلم «چ» و حضور حاتمی كیا در رسانه ها و محافل مختلف ، سازمان سینمایی تصمیم گرفت تا «گزارش یك جشن» را برای اصحاب مطبوعات در ادامه اكران فیلم های مساله دار، به نمایش در بیاورد كه این مساله با مخالفت حاتمی كیا روبه رو شد. گفته می شود در حال حاضر دولت هیچ مشكلی برای نمایش این فیلم ندارد، منتها خود حاتمی كیا ترجیح میدهد بعد از اكران «چ» كه تغییر موضع منتقدانش را به همراه داشت، دیگر «گزارش یك جشن» اكران نشود.

گزارش یك جشن

ابراهیم حاتمی کیا فعلا موضع سکوت گرفته و ترجیح داده در این باره ورود نکند. شاید فیلمساز ما بعد از حواشی ریز و درشت «چ» دیگر حوصله ای برای مجادله ندارد. شاید هم تمرکزش را روی نسخه خانگی «چ» نهاده که بزودی وارد شبکه نمایش خانگی می شود.هر چه هست بر خلاف «چ» فیلم «گزارش یك جشن» اثری ضعیف در کارنامه حاتمی کیا است و حق دارد از عدم اکران آن خوشحال باشد. پس بهتر است حاتمی کیا همچنان بر فیلم «چ» متمرکز باشد که نسخگی آن در شرف توزیع است. طبق اعلام موسسه پخش کننده فیلم ، دی وی دی «چ» به همراه زیرنویس انگلیسی، عربی، فارسی، ترکی و همچنین گفت‌وگو با عوامل فیلم، جلوه‌های ویژه، پشت صحنه، گالری عکس، مراحل صداگذاری، موسیقی، گفت‌وگو با بازیگران، مراحل ساخت سکانس هلیکوپتر، مراحل تولید، سکانس‌های حذف شده و با صدای دالبی به شبکه نمایش خانگی می‌آید.

فرآوری: منیژه خسروی

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منابع: هفت صبح/کیهان/رجا نیوز

مطالب مرتبط:

گزارش یک جشن حاتمی کیا اکران می شود

«گزارش یک جشن» در بلاتکلیفی!