تبیان، دستیار زندگی
حواریون به پیروان نزدیک و خاص حضرت عیسی (علیه السلام) گفته می شود که در واقع یاوران حضرت عیسی (علیه السلام) بودند و بعد از حضرت عیسی هم عهده دار ادامه دادن راه حضرت مسیح (علیه السلام) در تبلیغ دین حضرت بودند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیا حواریون حضرت عیسی(علیه السلام) با شهادت مردند؟

حضرت عیسی

درباره شخصیت حواریون حضرت عیسی (علیه السلام) سخنان متفاوت و فراوانی گفته شده در این مقاله می خواهیم بدانم حواریون حضرت عیسی (علیه السلام) بعد از اینکه حضرت عیسی (علیه السلام) به آسمان رفتند آیا قیامی در حمایت از ایشان انجام دادند یا نه؟ و آیا حواریون به شهادت رسیدن یا به مرگ طبیعی از دنیا رفتند؟ و آیا در روایات اسلامی نکته ای راجع به حواریون وجود دارد که آنها چه کار کردند و بر آنها چه گذشت؟


حواریون حضرت عیسی (علیه السلام)

حواریون به پیروان نزدیک و خاص حضرت عیسی (علیه السلام) گفته می شود که در واقع یاوران حضرت عیسی (علیه السلام) بودند و بعد از حضرت عیسی هم عهده دار ادامه دادن راه حضرت مسیح (علیه السلام) در تبلیغ دین حضرت بودند.

صرف نظر از نکاتی که در کتاب های مسیحیت و بزرگان عالم مسیحیت گفته شده مطالبی که راجع به تاریخ زندگی این بزرگواران در روایات اسلامی آمده بیشتر جنبه مقایسه ای بین حواریین و مسلمان ها است.

گاهی هم اشاره شده که یکی از آنها خیانت کرده و یکی هم حضرت مسیح (علیه السلام) را از آسیب ها حفظ کرد. اما پاسخ این سوال را با مضمون یکی از روایات که چند بار هم در متون ما تکرار شده و به نوعی به پاسخ این سوال نیز اشاره دارد، اکتفا می کنیم.

از امام صادق(علیه السلام) روایتی نقل شده که حضرت فرمود: شیعیان ما حواریون ما هستند. همان گونه که حواریون حضرت عیسی(علیه السلام) اطراف حضرت بودند و زمانی که گفت: من انصاری الی... آنها گفتند ما، امام صادق(علیه السلام) هم فرمود که شیعیان ما حواریون ما هستند. حواریون حضرت عیسی(علیه السلام) از حواریون ما مطیع تر نیستند یعنی شیعیان ما حتی از حواریون حضرت عیسی(علیه السلام) هم مطیع تر و بهترند. حضرت عیسی (علیه السلام) گفت من انصاری الی ... آنها گفتند نحن انصار ... ولی با اقرار به این موضوع نه در برابر یهود از حضرت مسیح(علیه السلام) دفاع کردند و نه جنگیدند که حضرت مسیح را یهود به دار نکشد و در برابر کارهایی که یهود می خواست بکند تلاشی نکردند.

حواریون در واقع یاوران حضرت عیسی (علیه السلام) بودند که بعد از حضرت عیسی (علیه السلام) هم عهده دار ادامه دادن راه حضرت مسیح (علیه السلام) در تبلیغ دین حضرت بودند اگرچه بعد از عروج حضرت به آسمان برای حمایت از ایشان هیچ تلاشی نکردند

سپس امام صادق(علیه السلام) می فرمایند به خدا قسم شیعیان ما همواره از زمان رحلت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و اله) ما را یاری می دهند و برای ما می جنگند و در راه ما سوخته می شوند، عذاب می بینند، تبعید می شوند. خدا به آنها جزای خیر بدهد.

از این روایت بر می آید که حواریون از حضرت مسیح (علیه السلام) دفاع نکردند و کسی هم در راه آن حضرت کشته نشد. یعنی در راه حضرت مسیح(علیه السلام) حواریون به شهادت نرسیدند. پس انقلابی در کار نبود و شهادتی و دفاعی هم در کار نبود مگر همان یک نفر که آن هم فقط با زبان دفاع کرد و در روایات اسلامی هم آمده. پس یکی از آنها حضرت مسیح(علیه السلام) را لو داد و یکی هم با زبان دفاع کرد اما این که بخواهند قیام کنند و در راه حضرت مسیح(علیه السلام) بجنگند چنان که در روایت، امام صادق(علیه السلام) می فرماید شیعیان ما این کارا را می کنند چون حواریین ما هستند.

ولی حواریین حضرت عیسی(علیه السلام) این کار را نکردند و این مژده ای است برای شیعیان که ان شاء ... اهلش مطلب را گرفته و بهره های لازم را هم می برد. این حدیث شریف در «کافی» جلد هشت نقل شده است.

نتیجه

حواریون در واقع یاوران حضرت عیسی(علیه السلام) بودند که بعد از حضرت عیسی(علیه السلام) هم عهده دار ادامه دادن راه حضرت مسیح(علیه السلام) در تبلیغ دین حضرت بودند اگر چه بعد از عروج حضرت به آسمان برای حمایت از ایشان هیچ تلاشی نکردند.

بازآوری: جعفری         

بخش اعتقادات شیعه تبیان


منبع: پاسخ به سوالات اعتقادی استاد محمدی، موجود در سایت رادیو معارف

مطالب مرتبط:

زنی از نسل حواریون عیسی بن مریم

عیسى و گناهكار

آیا نام‌هاى پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.