تبیان، دستیار زندگی
در این جلسه به ساخت بدنه اصلی دستگاه، نصب ریل ها برای ایجاد حرکت طولی فرچه می پردازیم...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تخته پاک کن اتوماتیک - جلسه پنجم

اهداف: ساخت بدنه اصلی دستگاه، نصب ریل ها برای ایجاد حرکت طولی فرچه

وسایل مورد نیاز: ریل پنجره آلومینیومی (یا لوله استیل)، پنجره آلومینیومی عرض 20 سانت، (یا بلبرینگ طولی)، تخته، میخ، چسب چوب، (ابعاد وسائل لازم با توجه به ابعادی که برای دستگاه انتخاب می کنید باید انتخاب شود، اقلام ذکر شده درون با توجه به اینکه دو نوع مکانیزم برای ایجاد حرکت طولی آموزش داده شده، آورده شده اند.

5-1: ساخت بدنه اصلی دستگاه

در ابتدا باید یک شاسی یا پایه اصلی ساخته شود تا کل مکانیزم ها بر روی آن سوار شوند، حتی خود تخته سیاه نیز می تواند بر روی این پایه اصلی نصب گردد. می توانید برای صرفه جویی کردن در هزینه های ساخت دستگاه، از ساخت این وسیله در ابعاد واقعی صرف نظر نموده و آنرا کوچک تر بسازید.

بدنه اصلی، بخشی است که تمامی تجهیزات، شامل موتورها، تخته سیاه، مکانیزم های حرکتی و ... روی آن نصب خواهد شد.


بدنه اصلی را می توان از جنس های مختلفی ساخت مانند پلاستیک، فلز، چوب و ... که بهترین، آسان ترین و در دسترس ترین آنها چوب می باشد، لذا ما برای ساخت بدنه اصلی دستگاه از چوب استفاده خواهیم نمود. علاوه بر مزایای ذکر شده، چوب ارزان و سبک می باشد و کار کردن بر روی آن نیز ساده می باشد.

حال شروع به ساخت پایه اصلی نمایید. پایه اصلی از یک تخته 120×110 cm تشکیل می شود. که سایر اجزا بر روی آن سوار می شوند. روی این تخته باید محلی برای نصب ریل (برای حرکت طولی تخته پاک کن) فراهم گردد، لذا دو عدد سکوی 20 سانتی متری از جنس چوب در بالا و پایین این تخته باید نصب گردد (به صورت زیر)

با توجه به این که این سکوها باید وزن ریل، فرچه، موتورها و شاسی متحرک را تحمل نمایند، باید آن ها را به نحوی تقویت نماییم که در اثر تحمل این وزن ها نشکنند.

بهترین روش برای تقویت نمودن سکوها، نصب کردن چند عدد پایه در زیر آنها می باشد. این پایه ها، از چوبهای مثلثی تشکیل می شوند که در زیر سکوها توسط میخ و چسب وصل خواهند شد. نحوه نصب این پایه ها در شکل زیر آورده شده. در صورتی که ضلع عمود بر سکو نیز به بدنه دستگاه میخ شود، سکوها از استحکام بالایی برخوردار خواهند شد.

پس از آشنایی با شکل کلی پایه، لازم است نحوه ساخت و نکات لازم را به شما آموزش دهیم.
برای اینکه اتصال دو چوب به هم با استحکام بالا صورت گیرد، لازم است علاوه بر چسب چوب از میخ نیز استفاده شود.

لازم است قبل از زدن میخ ها، به محل اتصال دو تکه تخته به هم، چسب چوب مالیده شود زیرا در غیر این صورت، در صورتی که اول میخ ها را بزنید، چسب چوب نمی تواند به طور کامل میان درز چوب نفوذ کند.


از دیگر نکاتی که احتمال می رود در هنگام ساخت وسیله با آن برخورد نمایید، کج شدن میخ ها در هنگام زدن چکش بر روی آنها می باشد. یک راه حل مناسب برای این مشکل آن است که قبل از زدن میخ ها، جای آنها را با یک مته که قطرش از قطر میخ کمتر است، سوراخ نماییم (مثلا مته 1 یا 2)

لازم است قبل از شروع به ساخـت، نکات فوق را رعایت نمایید و قبل از نصب سکوها یا پایه های تقویتی، محل نصب آنها را دقیق مشخص کنند و با مداد خط بکشید تا دقت ساخت وسیله بالاتر رود. برای زیر هر سکو، 4 عدد پایه تقویتی در نظر بگیرید. لازم است که این پایه ها به صورت صحیح و در فواصل مساوی از هم نصب گردند.

5-2: نصب ریل ها:

پس از نصب سکوها و پایه های تقویتی، باید ریل ها را بر روی سکوها نصب نمایید. چون قرار است فرچه چرخان بر روی همین ریل نصب شود و حرکت کند، بهتر است ریل را به صورتی نصب نمایید که جای رگلاژ داشته باشد و بتوان در پایان ساخت دستگاه، جهت بهبود بخشیدن به وضعیت کار دستگاه، آن را نسبت به تخته، دور و نزدیک نمایید.

اگر بر روی سکوها و در دو طرف آنها، شیارهایی ایجاد نمایید، می توانید ریل ها را طبق شکل زیر در آن شیارها جلو و عقب نمایید.

در پایان این جلسه لازم است ساخته های خود را بررسی نمایید و نکات زیر را بسنجید:
1- استحکام سکوها خوب باشد و به صورت مناسب به تخته اصلی متصل شده باشند.
2- پایه های مقاوم سازنده نیز به صورت مناسب و با استحکام کافی نصب گردیده باشند.
3- مکانیزم متحرک (که به صورت یک پنجره کوچک می باشد) به راحتی درون ریل ها جا برود و به نرمی به راست و چپ حرکت نماید.
4- ریل ها قابل رگلاژ باشند و بتوانند به راحتی به تخته دور یا نزدیک شوند. (از فاصله 0 تا 10 سانتی متری)
در صورت وجود نقص در هر یک از قسمت های فوق، لازم است آن را رفع نمایید.

همانگونه که در عکس ها مشاهده کردید، در ساخت این پروژه به جای ریل پنجره آلومینیومی از یک لوله استیل استفاده نمودیم و به جای پنجره آلومینیومی، شاسی متحرک را به دو عدد بلبرینگ  طولی در بالا و پایین آن متصل نمودیم. این مکانیزم نیز مکانیزم بسیار مناسبی برای ایجاد حرکت فرچه در طول تخته می باشد. در این مکانیزم، لوله استیل درون بال برینگ ها قرار می گیرد و شاسی متحرک قادر خواهد بود به نرم بر روی ریل ها حرکت نماید. شما نیز با توجه به امکانات موجود می توانید از هر یک از این دو روش جهت ایجاد حرکت طولی استفاده نمایید.

تکلیف: به عنوان تکلیف از بدنه ساخته شده و ریل های نصب شده عکس بگیرید و برای ما ارسال نمایید. می توانید برای بازدید به درب های کشویی اطراف محل سکونتتان مراجعه نمایید و امکان پیاده سازی مکانیزم ریل آن ها را بر روی دستگاه خود بررسی نمایید.

محل بازدید/ اردو/ خرید: ----------------------------------

منابع مطالعه: -------------------------------------

بخش پژوهش های دانش  آموزی سایت تبیان

تنظیم: یگانه داودی

تخته پاک کن اتوماتیک - جلسه اول
تخته پاک کن اتوماتیک - جلسه دوم
تخته پاک کن اتوماتیک - جلسه  سوم
تخته پاک کن اتوماتیک - جلسه چهارم
تخته پاک کن اتوماتیک - جلسه پنجم
تخته پاک کن اتوماتیک - جلسه ششم
تخته پاک کن اتوماتیک - جلسه هفتم
تخته پاک کن اتوماتیک - جلسه هشتم