تبیان، دستیار زندگی
شاه پسند وحشی از گیاهانی است که در روم قدیم مورد پرستش و تقدیس مردم بوده است و از آن برای تبرک خانه ها و معابد استفاده می کردند...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایده های برگزیده بیوشیمی

نهمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان

نهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید. اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز مانند سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده اند. همچون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

شاه پسند درختی

نام ایده: ساخت چسب التیام بخش زخم از گیاه شاه پسند

نام ارایه دهنده: پریسا خالصی

 زمینه و نوع پروژه: بیوشیمی - تحقیقاتی

درجه سختی: دشوار

شاه پسند وحشی از گیاهانی است که در روم قدیم مورد پرستش و تقدیس مردم بوده است و از آن برای تبرک خانه ها و معابد استفاده می کردند. چون دارای خاصیت ضد خونریزی است گفته شده که آن را روی زخم مسیح ریختند و خونریزی قطع شد و روی این اصل در قدیم به آن گیاه صلیب Herb of The Cross می گفتند. این گیاه در نواحی جنوب آسیا، افریقا و اروپا در حاشیه جاده ها و دشت ها و مزارع می روید. در ایران در مناطق شمال، اطراف تهران، شیراز و نواحی جنوبی می روید.

قسمت مورد استفاده این گیاه برگ ها و سر شاخه های سبز آن است. در اثر مالش، بوی مطبوعی در تمام قسمت های این گیاه منتشر می شود ولی طعم آن گس و تلخ است. دارای مواد شیمیایی مختلفی نظی تانن، موسیلاژ، ساپونین، وربی نالین verbenalin، بتاکاروتن و ماده تلخی است.  شاه پسند از نظر طب قدیم ایران سرد و خشک است.

این گیاه دارای خواص دارویی زیادی به قرار زیر است:

1) قابض و ضد تشنج است

2)برای از بردن آب آوردگی بدن مفید است، بدین منظور بایست آن را با ملاس چغندر خورد

3) برای تقویت قلب مفید است

4) خون را تصفیه و تمیز می کند

5) عرق آور است

6) مقدار شیر مادران شیرده را زیاد می کند

7) کرم معده را کشته و از بین می برد

8) خلط آور است

9)برای برطرف کردن سرماخوردگی مفید است

10)کمبود ویتامین c را درمان می کند

11)برای ناراحتی های پوستی مفید است

12) بیماری زردی را برطرف می کند

13)برای رفع خونریزی لثه مفید است

14)سنگ کلیه و مثانه را خارج می سازد

15)برای ورم مخاط دهان و گلو، غرغره جوشانده آن پیشنهاد می شود

16)کمپرس آن را روی ضرب دیدگی می گذارند

17) زخم و بریدگی ها را با ضماد آن درمان می کنند

18) برای رفع خستگی از حمام شاه پسند استفاده می کنند، بدین منظور مقدار 100 گرم از برگ ها گیاه را در دو لیتر آب ریخته و حرارت دهید تا به جوش آید سپس آن را از روی حرارت برداشته و پس از مدت 15 دقیقه آن را صاف کرده و در وان حمام بریزید و برای 20 دقیقه در آن دراز می کشند تا خستگی عضلات برطرف شود.

خوردن زیاد گیاه شاه پسند ضربان قلب را کم می کند و باعث تحریک شدن روده ها و رحم می شود لذا زنان باردار و کسانی که بیماری قلبی دارند، می بایست در خوردن آن احتیاط کنند. نیوشا معروفی و یاسمن داوری دانش پژوهان راهنمایی آیین روشن نور با مطالعه درباره گیاه شاه پسند و با توجه به خواص این گیاه به تحقیق درباره ساخت چسب التیام بخش زخم پرداخته اند، شما نیز می توانید با مطالعه این مطلب و ایده گرفتن از مقاله فوق پژوهش های دیگری درباره این گیاه انجام دهید.

به نظر شما می توان ترکیبی ساخت که در آن گیاه شاه پسند به کار رفته و بتوان از آن برای درمان بیماری های پوستی استفاده کرد؟ با تحقیق بیشتر می توانید ایده های بیشتری از این مقاله بگیرید.

 ایده های برگزیده شیمی هشتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان

 ایده های برگزیده زیست شناسی هشتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان

ایده های برگزیده کشاورزی نهمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان

بخش پروژه های دانش آموزی تبیان

تهیه و تنظیم: فاطمه گودرزی