تبیان، دستیار زندگی
جنس مخالف واحد درسی که برخی از دانش اموزان بیرون از مدارس می گذرانند! و بی توجهی به آن باعث شده است که حالا زنگ خطر به صدا در آید
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : سپیده آماده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زنگ خطر روابط غیر مجاز در مدارس

جنس مخالف واحد درسی که برخی از دانش اموزان بیرون از مدارس می گذرانند! و بی توجهی به آن باعث شده است که حالا زنگ خطر به صدا در آید.

کیانا نیکفام - بخش اجتماعی تبیان
دوستی خیابانی، متلک

چندی پیش گزارشی از سوی مراکز پژوهش های مجلس منتشر شد که بازتاب رسانه ای گسترده ای به دنبال داشت، یکی از مهم ترین مولفه های گزارش، تحقیق وزارت آموزش و پرورش بر دانش آموز دختر و پسر دوره متوسطه در سال تحصیلی 1387-1386 بود که بر آن اساس تعدادی از دانش آموزان، تجربه رابطه «غیر مجاز با جنس مخالف» را داشته اند!

به گزارش «تبیان»، ماجرای ارتباط غیر مجاز با جنس مخالف، مسئله ای است که به عنوان رفتاری نابهنجار در تمام ادوار، در میان نوجوانان و جوانان دیده می شد اما انتشار آمار وجود «غیر مجاز با جنس مخالف» در میان دانش آموزان مقطع متوسطه، مسئله ای بود که بسیاری از کارشناسان و خانواده ها را ابتدا شوکه و سپس نگران کرد چون پیش از اینها تصور مردم در خصوص وقوع این نابهنجاری اخلاقی، بسایر محدود تر از این آمار منتشره بود.

دختر و پسری که تا پیش از این تنها از طریق تلفن ثابت خانه که آن هم از سوی والدین مورد نظارت واقع می شد، می توانستند ارتباطات جدید را تجربه کنند، دیگر تلفنی همراه و خصوصی داتشند با توسل به آن می شد به راحتی و بدون اینکه خانواده از قضیه بویی برنند، روابط جدید و متنوع را تجربه کرد!

مسئله دیگری که در انتشار آمار وجود «روابط غیر مجاز با جنس مخالف» در میان دانش آموزان مقطع متوسطه جلب توجه می کرد، زمان انجام این تحقیق بود، بر اساس مستندات این تحقیق در سال تحصیلی 1387-1386 بر روی 141 هزار و 555 دانش آموز دختر و پسر دوره متوسطه انجام گرفته بود، یعنی هفت سال پیش ، سالی که در آن نه خبری از فیس بوک بود و نه وایبر و ویچت، نه کسی تلفن تصویری داشت و نه کسی می توانست در لحظه، فیلم و تصاویر خود را به انتشار دیدگان دیگران بگذارد، سالی که در آن تکنولوژی nearby , shake ویچت نبود که از طریق آن همه اهالی محل را بشود در آن واحد پیدا کرد یا با تکان دادن گوشی به کسانی که در آن زموان گوشی هایشان را در تمام دنیا تکان می دهند، وصل شد! سالی که در آن خبری از گسترگی شبکه های فارسی زبان ماهواره ای که هر شب و روز با سریال های خیانت محور خود کمر به نابودی بنیان خانواده ها بسته اند، هم نبود!

وقتی معیارهای اخلاقی تغییر می کند!

زمانی برای تغییر معیارهای اخلاقی

در روزگاری نه چندان دور، ممنوعیت ها در مدارس کشور به اندازه ای بود که پوشیدن جوراب پارازین و همراه داشتن دفتر خاطرات هم جرم محسوب می شد و دیده شدن این موارد از سوی اولیای مدرسه با جریمه های مختلفی روبرو می شد، آن سال ها گذشت و شنیدن ممنوعیت ها و محدودیت های آن سالها هم برای نوجوانان این دوره شاید چیزی مانند جوک و لطیفه به نظر بیاید، نسلی که کودکی هایشان را در کنار شبکه های ماهواره ای و اینترنت سپری کرده بودند. گذاری که در طول یک دهه اخیر در میان مردم کشور رخ داد این بود که ابزارهای ارتباطی با حجمی مهار نشدنی و قابل پیش بینی وارد زندگی مردم شدند، اگر در سالهای پایانی دهه هفتاد تلفن همراه کالای لوکسی بود که تنها در دست قشر و طبقه خاصی از مردم دیده می شد، سال های ابتدایی دهه هشتاد زمانی شد برای گستردگی این ابزار ارتباطی در میان همه اقشار و طبقات اجتماعی و این گستردگی در مدت زمان کوتاه به جایی رسید که گوشی موبایل را می شد در دست هر بچه مدرسه ای هم دید. هجوم تلفن های همراه به خانه ایرانی ها در حالی اتفاق افتاد که مانند همه دیگر پدیده های تکنولوژیک، هنوز فرهنگ استفاده از آن وارد کشور نشده بود و همه افراد برای چشم و هم چشمی هم که شده اقدام به خرید موبایل کردند و گوشی های تلفن همراه را به دست کودکان نوجوانان خود هم دارد. این اتفاق باعث شد که در مدت زمان کوتاهی، همه دانش اموزان مدارس از پایه ابتدایی تا متوسطه به این ابزار جدید دسترسی پیدا کنند.

نکته ای که در این میان باعث نگرانی همه خانواده ها و دلسوزان می شود این است که چگونه می توان نوجوانان و جوانان را در تند باد این بازارهای مدرن ارتباطی، در حفظ و پاسداری از اخلاق و معیارهای دینی و اسلامی راهنمایی کرد؟

اولین پیامد حضور گسترده موبایل در میان نوجوانان و جوانان، ایجاد ارتباطات جدید و پنهان از دیدگان خانواده ها بود، در همین راستا دختر و پسری که تا پیش از این تنها از طریق تلفن ثابت خانه که آن هم از سوی والدین مورد نظارت واقع می شد، می توانستند ارتباطات جدید را تجربه کنند، دیگر تلفنی همراه و خصوصی داشتند با توسل به آن می شد به راحتی و بدون اینکه خانواده از قضیه بویی ببرد، روابط جدید و متنوع را تجربه کرد! در این میان با اینکه همراه داشتن موبایل در مدارس در سالهای ابتدایی ورود این ابزار، ممنوع بود اما در نهایت دانش آموزان به هر ترفندی که شده بود این ابزار را با خود همراه کردند تا بتواند در روابط خود راحتی بیشتری را تجربه کنند. روابط گسترده میان دختران و پسران دانش آموزان در این سالها بدون نظارت خانواده ها هر روز گسترده تر از روز گذشته می شد، روابطی که پتانسیل شدیدی به گرفتار شدن در دام روابط غیر مجاز و نامشروع داشت.

از ماهواره تا اپلیکیشن هایی که راه نابودی اخلاق را پیش گرفته اند

دیدن این آمار زمانی تاسف بارتر می شود که بدانیم گستردگی شبکه های ماهواره ای فارسی زبان و شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک در سالهای اخیر و اپلیکیشن های موبایل که یک سالی است به سمت خانواده های ایرانی هجوم آورده اند، مولفه هایی هستند که به خودی خود می توانند شیب صعودی روابط غیر مجاز میان دختران و پسران نوجوان را با شیب بی سابقه صعودی روبرو کنند. این در حالی است که ما به جز آمار شش سال پیش هیچ آمار تازه ای از وقوع روابط غیر مجاز میان دختران و پسران دانش اموز نداریم. نکته ای که در این میان باعث نگرانی همه خانواده ها و دلسوزان می شود این است که چگونه می توان نوجوانان و جوانان را در تند باد این بازارهای مدرن ارتباطی، در حفظ و پاسداری از اخلاق و معیارهای دینی و اسلامی راهنمایی کرد؟ اتفاقی که در میان این هجمه ها شاید کاری بسیار دشوار باشد ، اما مسلما غیر ممکن نیست و خانواده ها، آموزش و پرورش و نهادهای سیاست گذار و رسانه ها باید در کنار هم چاره ای کاربردی برای حفظ اخلاق و سلامت دختران و پسران نوجوان ما که مادران و پدران سالهای بعدی خواهند بود در میان این تندباد خانمان برانداز ارتباطی داشته باشند.


ورود دبیران مرد به مدارس دخترانه ممنوع

دوستی پاک ،دوستی جدید خیابانی

لطفا قید درس خواندن را بزنید!