تبیان، دستیار زندگی
در 20 سال اخیر روان شناسی یادگیری به پیشرفت های عظیمی دست یافته و به دیدگاه تازه ای نسبت به مطالعه و یادگیری رسیده است. در دانشکده ی روان شناسی و علوم ترتبیتی علامه طباطبایی درباره ی اثر بخشی روش های تندخوانی....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تقدیری متوسطه 2 هوشمند آبسال

در نهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

آشنایی با روش‌های تندخوانی

پژوهشگران جوان متوسطه 2 هوشمند آبسال به مدیریت سرکار خانم زهرا اربابیان در نهمین دوره جشنواره پروژه‌های دانش آموزی تبیان حضور داشتند.

پروژه ی تاثیر متاریدینگ بر یادگیری از این مدرسه جزء تقدیری های سمینارهای این دوره از جشنواره شد. شکیبا احمدپور، زهرا اله دادی و فایزه امیری پژوهشگران عزیزی هستند که این پروژه را با راهنمایی سرکار خانم زینب غدیری انجام داده اند. در زیر خلاصه ای از این پژوهش ارایه می گردد.

مقدمه:

در 20 سال اخیر روان شناسی یادگیری به پیشرفت های عظیمی دست یافته و به دیدگاه تازه ای نسبت به مطالعه و یادگیری رسیده است. در دانشکده ی روان شناسی و علوم تربیتی علامه طباطبایی درباره ی اثر بخشی روش های تندخوانی به همان نسبت که سرعت مطالعه را افزایش می دهند از میزان درک می کاهند.

بنابراین پژوهش درباره ی متاریدینگ که به تازگی در ایران ابداع شده و ادعا دارد با سرعت بالا درک کامل از متون داریم بسیار مطلوب و حایز اهمیت است.

بیان مسئله

در قرن حاضر با مشغله های کاری و انبوه اطلاعات نمی توان با شیوه های سنتی خواندن به این اطلاعات عظیم دست یافت. در روش متاریدینگ یا فرا خواندن ادعا می شود که هر صفحه ی کتاب وزیری را می توان در 4 تا 7 ثانیه همراه با یادگیری خوانده می شود، به عبارت دیگر یک کتاب 300 صفحه ای را در مدت زمان حداکثر 24 تا 35 دقیقه مطالعه می شود. اما تمامی روش های تندخوانی حاضر با افزایش سرعت مقدار فهم را کاهش می دهند. به همین جهت در این پژوهش نامه بررسی می شود که آیا متاریدینگ بر خواندن افراد تاثیر دارد؟

آشنایی با روش‌های تندخوانی

تعریف اصطلاحات

متاریدینگ: دوره فرا خواندن یا متاریدینگ قسمتی از طرح ابداعی "پروش نابغه ها" است که توسط دکتر حسن فراهانی برای کودکان ارایه شده است و چون این دوره، قابلیت اجرا برای بزرگسالان را نیز داشت، اندیشکده مهارت و خلاقیت تصمیم گرفته است تا این دوره را برای بزرگسالان نیز، اعم از دانش آموزان، دانشجویان، کارمندان و سایر اقشار جامعه برگزار کند.

در این دوره آموزشی وضعیت انسان متعادل تر می شود و دقت و تمرکز به شکل عجیب و باورنکردنی ارتقا می یابد به طوری که حافظه حدود دو هزار درصد رشد داشته و شیوه مطالعه و خواندن نیز کاملاً دگرگون می شود و از شکل سنتی حتی تندخوانی به تصویربرداری لحظه ای و فوتونی صفحه ای تبدیل می شود.

خواندن: خواندن که اغلب به عنوان اخذ آنچه نویسنده قصد بیان آن را داشته از کتاب و یا جذب و درک کلمات نوشته شده تعریف می شود.

تعریف علمیاتی سرعت خواندن:

تعداد کلمات خوانده شده × 60

---------------------------------

زمان (ثانیه)

تعریف نظری سرعت خواندن: تعداد کلمات خوانده شده در واحد زمان

تعریف عملیاتی درصد فهم: تعداد سوال ها با جواب های صحیح ضربدر ده

تعریف نظری فهم: درک کردن (لغنتامه دهخدا)

تاریخچه تندخوانی

تندخوانی:

مهارت مطالعه بیش از حد معمول در زمان محدود را تندخوانی می گویند.

توجه به تندخوانی و گسترش آن به اوایل قرن بیستم باز می گردد. زیرا، تولید انبوه مواد اطلاعاتی، دستیابی به توانایی هایی بیش از حد معمول برای مطالعه آن ها را الزام آور می کرد.

این ضرورت ابتدا در نیروی هوایی ایالات متحده احساس گردید .... متخصصان فنون جنگی نیروی هوایی در پی تحقیقات خود متوجه ضعف خلبانان در تشخیص دقیق و سریع هدف مورد نظر از فاصله دور به هنگام پرواز شدند. به دلیل اهمیت این امر، روان شناسان و متخصصان تربیت کارکنان نیروی هوایی، به بررسی موضوع و یافتن راه حل پرداختند.

این گروه، سرانجام، با تکمیل و به کارگیری دستگاه سنجش توجه و حافظه از طریق انعکاس تصاویری بر روی صفحه نمایش بزرگ، راه حل مسئله را یافتند. در این روش، نشان دادن تصاویر بزرگی از هواپیماهای دوست و دشمن به طور نیمه آشکار، سپس تغییر اندازه و کاهش وضوح و انجام مستمر این تمرین، توانایی تشخیص هدف های مورد نظر به زمانی کمتر از500-1 ثانیه افزایش می یافت.

دستاورد این تجربه به ویژه در امر تندخوانی مورد استفاده قرار گرفت. در این شیوه، ابتدا کمله ای در اندازه بزرگ به مدت پنج ثانیه بر روی صفحه نشان داده می شد، سپس به تدریج اندازه آن تغییر می کرد و از درجه وضوح آن نیز کاسته می شد و در پی آن، به جای یک کلمه، چهار کلمه به طور همزمان بر روی صفحه نمایش به مدت500-1 ثانیه ظاهر می گردید.

با انجام مستمر این تمرین، توانایی شناسایی و ثبت کلمه ها در حافظه فرد افزایش می یافت. زیرا، به دلیل قابلیت مشاهده دامنه وسیع تر، بر اثر این تمرین فرد می تواند به جای مطالعه یک واژه یا سطر، مجموعه سطرهای بیشتری را به طور همزمان مطالعه و درک کند. با به کارگیری این شیوه، دانش آموزان می توانند بین 100 تا 400 کلمه را در یک دقیقه بخوانند و درک کنند.

آشنایی با روش‌های تندخوانی

مهارت تندخوانی، در واقع، ریشه در فلسفه، منطق، ریاضی، عرفان و روان شناسی دارد. این مهارت از راه تقویت نیروهای نهفته درون انسان، به ویژه اعتماد به نفس، تمرکز حواس، شعور باطنی، عواطف درونی، کنترل خشم و نفرت، عشق ورزی، تزکیه نفس، و داشتن الگوها و اندیشه های منطقی و فلسفی و عرفانی به دست می آید. پدیده های دیگری نیز مانند تقویت حافظه، نظم و ترتیب، مراقبت از نفس، و آمادگی بیشتر ذهن برای تفکر و به یادسپاری موضوع های اصولی باید در درون انسان مهیا شود.

نتیجه گیری:

با به کارگیری روش های صحیح مطالعه می توان مطالعه ای مفیدتر با بازدهی بالاتر داشت. در واقع این مطالب به شما می آموزد که قبل از شروع مطالعه چه اصولی را به کار گیرید، در حین مطالعه چه مواردی را مد نظر قرار دهید، چگونه به اهداف مطالعاتی خود برسید و مطالعه ای فعال داشته باشید.

براساس آمارهای به دست آمده با توجه به جدول و اعداد آن مشاهده می شود که متاریدینگ درصد فهم را به مقدار زیادی بالا می برد زیرا مقدار میانگین در جامعه دوم بیشتر است و انحراف معیار (std.Deviation) در جامعه اول مقدار بیشتری دارد ولی در جامعه دوم مقدار کمی دارد یعنی افراد با به کارگیری متاریدینگ به درصد فهمی نزدیک تر به یکدیگر قرار دارند.

با توجه به جداول و اعداد مشاهده می شود که متاریدینگ سرعت خواندن را به مقدار زیادی بالا می برد. زیرا مقدار میانگین (Mean) در جامعه دوم بیشتر است هم چنین انحراف معیار (std.Deviation) در هر دو جامعه به نسبت مقادیر بالایی می باشد.

از آمارهای به دست آمده نتیجه می گیریم که بهترین شیوه و موثرترین شیوه برای افزایش سرعت خواندن و در صد فهم متاریدینگ می باشد و هدف ما در این پژوهشنامه بررسی تاثیر متاریدینگ بر سرعت خواندن و درصد فهم افراد می باشد که به حمدالله به نتایج خوبی رسیدیم و تمام شواهد نمایانگر صحت فرضیه ی ما می باشد.

محدودیت تحقیق:

یکی از بزرگ ترین مشکلات ما در این پژوهش نبود منابع کتابخانه ای درباره ی متاریدینگ بود.

پیشنهادات: انجام تحقیقات دیگری درباره ی فوتونی خواندن و عکس برداری در متاریدینگ

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه سارا خرّمی نژاد

تنظیم: نسرین صادقی

روان شناسی چیست؟

آشنایی با روش‌های تندخوانی

روش های تقویت تمرکز حواس و جلوگیری از حواس پرتی

فعالیت های مکمل و فوق برنامه برای تثبیت یادگیری