تبیان، دستیار زندگی
مرتضی گودرزی دیباج مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری درباره فعالیت های این مرکز و برنامه های آتی آن گفت و گویی انجام داده که بخش هایی از آن را در ادامه می خوانید:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برنامه های مرکز هنرهای تجسمی

مرتضی گودرزی دیباج مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری درباره فعالیت های این مرکز و برنامه های آتی آن گفت و گویی انجام داده که بخش هایی از آن را در ادامه می خوانید:

بخش هنری تبیان
مرتضی گودرزی

گودرزی با اشاره به برنامه های 6 ماه گذشته امسال در مرکز هنرهای تجسمی بیان کرد: در دو ماه پایانی سال گذشته برنامه های سال جاری را برنامه ریزی کردیم و از ابتدای امسال روی هفت برنامه مشخص برنامه هایمان را تنظیم کردیم که شامل تولید آثار هنری در قالب سفارش و هدایت در خلق آثار هنری، برگزاری جلسات تخصصی علمی و هنری با نگاه علمی، برگزاری نمایشگاه های تخصصی و برپایی کارگاه های هنری خلق آثار بود.وی افزود: برنامه هایی نیز در قالب دفتر مطالعات کاربردی هنر داریم که حدود یک سال است راه اندازی شده و بخشی از خروجی آن روی سایت مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری و بخش دیگری از آن در قالب کتاب- مجله هنرهای تجسمی حوزه منتشر می شود.

انتشار مجدد کتاب- مجله هنرهای تجسمی

گودرزی درباره انتشار این کتاب –مجله که مدتی دچار وقفه شده بود، گفت: در نیمه اول سال جاری اولین شماره آن را منتشر می کنیم. این مجله در گذشته حدود 15 شماره منتشره شده بود و بعد از حدود 3 سال وقفه، انتشار دوره جدید آن با رویکرد علمی و کاربردی در حوزه مباحث نظری هنر همراه خواهد بود.وی همچنین از اجرای برنامه های تعالی سازمانی مرکز هنرهای تجسمی به عنوان بخش دیگری از برنامه های این مرکز خبر داد و گفت: برنامه های تعالی سازمانی مرکز هنرهای تجسمی، بخشی از آن به برگزاری دوره ها و آموزش های تکمیلی برای هنرمندان مرکز تجسمی و بخشی نیز به آموزش های تکمیلی بخشی از پرسنل ستادی ما مرتبط می شود.

برپایی دو کارگاه هنری با موضوع غزه و دفاع مقدس

گودرزی به کارگاه های خلق آثار هنری در این مرکز اشاره کرد و افزود: امسال دو کارگاه آموزشی و هنری خوب برگزار کردیم که یکی کارگاه خلق اثر با حضور بانوان هنرمند سراسر کشور در حمایت از مردم مظلوم غزه برگزار شد و ظرف 20 روز آینده نیز کارگاه هنری آموزشی دیگری با حضور هنرمندان حرفه ای کشور با محور «دفاع مقدس» برگزار خواهیم کرد. او یادآور شد: در حوزه حمایت از خلق آثار هنری و کشف استعدادهای جوان نیز فعالیت داریم و مرکز ارزشیابی آثار هنری ما نیز آغاز به کار کرده است که در این مرکز به ارزیابی و سنجش هنری آثاری که به ما ارائه شود، اقدام خواهیم کرد.

اضافه شدن گروه «هنر جدید»

گودرزی از افزایش گروه های هنری مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری خبر داد و گفت: در مرکز تجسمی حوزه هنری 6 گروه هنری داریم و درصدد هستیم تا گروه «هنر جدید» را نیز در مرکز تجسمی حوزه فعال کنیم و در حال حاضر در حال کار مطالعاتی روی این بخشیم.

آرشیو آثار هنری ما استانداردهای جهانی را ندارد اما در حد امکان تلاش کرده ایم که در فضای مناسبی این آثار را نگهداری کنیم بنابراین اگر امکانات لازم به لحاظ تأمین بودجه و فضای فیزیکی آن تأمین شود، شرایط بهتری را برای نگهداری آثار هنری حوزه خواهیم داشت

انتشار چندین کتاب

وی درباره انتشارات این مرکز هم توضیح داد: در حوزه انتشارات و پژوهش های هنری تاکنون چندین کتاب تألیف، ترجمه و به انتشارات سوره مهر حوزه هنری سپرده شده است که از آن میان تعدادی به مجموعه آثار هنرمندان اختصاص دارد که شامل آثار و تحلیل آثار آنهاست. چند کتاب در حوزه هنر و اخلاق، هنر و تعهد اجتماعی، تحلیل و نقد آثار هنری نیز آماده چاپ داریم که به انتشارات سپرده شده است.

برپایی نمایشگاه های هنری هنرمندان سراسر کشور

مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری درباره برنامه های گالری های این مرکز هم یادآور شد: هر ماه در گالری های مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری نمایشگاه های بسیاری از هنرمندان متعدد تهران و شهرستانها برپا می شود که این روند همچنان ادامه دارد و برنامه های این گالری ها تا پایان سال پر شده است.

فعالترین کارگاه هنری کشور در حوزه هنری

او درباره فعالیت هایی که در کارگاه مرکز هنرهای تجسمی انجام شده متذکر شد: این کارگاه که فعالترین کارگاه هنری کشور است به طور دائم هنرمندانی در آن مشغول کارند و مهمانانی از سراسر کشور به تناوب در این کارگاه به خلق اثر مشغولند و فضایی برای تعامل همه هنرمندان سراسر کشور با یکدیگر را پدید آورده است.

برپایی جلسات نقد هنری

گودرزی از برپایی جلسات دفتر نقد هنری از 2 هفته آینده در مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری خبر داد و گفت: این جلسات در کارگاه مرکزی ما برگزار می شود که شامل جلسات نقد آثار هنری، تحلیل مکاتب مختلف هنری و رویکردهای جدید هنری، مسائل بینامتنی در حوزه مخاطب شناسی، جامعه شناسی هنر، زیبایی شناسی و... پرداخته می شود.

نمایش آثار هنرمندان حوزه هنری در موزه هنر مدرن پاریس

او در بخش دیگری از سخنانش از ارتباطات خارجی مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری سخن گفت و یادآور شد: بر اساس میزان بودجه ای که در اختیار داریم در این حوزه فعالیت داریم به طور مثال چندی پیش با همکاری موزه هنرهای معاصر تهران نمایشگاهی از آثار هنرمندان ایرانی با عنوان «تاریخ ویرایش نشده» در موزه هنر مدرن پاریس برپا شد که قرار است این مجموعه آثار در ایتالیا نیز به نمایش گذاشته شود. این پژوهشگر عرصه هنر از برپایی نمایشگاه مروری بر فعالیت های سه ساله هنرمندان مرکز هنرهای تجسمی در موزه هنرهای معاصر تهران یاد کرد و گفت: در دوره مدیریت آقای مومنی، کار جالبی که کردیم برپایی نمایشگاه مروری بر فعالیت سه ساله هنرمندان مرکز هنرهای تجسمی در موزه هنرهای معاصر تهران بود که این روند ادامه خواهد داشت و در این راستا با شتاب و گستردگی در حال خلق آثار هنری هستیم که اگر با مشکل حمایتی و بودجه مواجه نشویم، این فعالیت ادامه خواهد یافت.

آرشیو آثار هنری مرکز تجسمی در حد بضاعت است

وی با اشاره به فضای نگهداری آثار حوزه هنری یادآور شد: آرشیو آثار هنری ما استانداردهای جهانی را ندارد اما در حد امکان تلاش کرده ایم که در فضای مناسبی این آثار را نگهداری کنیم بنابراین اگر امکانات لازم به لحاظ تأمین بودجه و فضای فیزیکی آن تأمین شود، شرایط بهتری را برای نگهداری آثار هنری حوزه خواهیم داشت. گودرزی تأکید کرد: ما ادعا نمی کنیم که آثار ما در حد عالی نگهداری می شود اما هرچه هست در حد بضاعت ماست و قطعا آسیبی به آثار نمی‌رسد.

راه اندازی موزه هنر انقلاب در صورت تأمین بودجه و امکانات

مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری درباره موضوع راه اندازی موزه هنر انقلاب اسلامی که طی چند سال گذشته از سوی او مطرح شده بود چنین توضیح داد: برای راه اندازی این موزه، چند سال قبل حرکت هایی را شروع کردیم اما بعدها بنا به دلایلی تعطیل شد. اکنون بر اساس آخرین مذاکراتی که داشته ایم، مسئولان سازمان تبلیغات اسلامی برای راه اندازی موزه هنر انقلاب اسلامی بر اساس آخرین استانداردهای لازم در فضای مناسب تلاش خواهند کرد.


منبع: مهر