تبیان، دستیار زندگی
بررسی وضعیت دانش آموزان نشان می دهد که وقتی آن ها در حین تحصیل هدفی برای خود انتخاب می کنند، نمرات درسی آن ها بلافاصله بالا می رود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هدف و انگیزه درس خواندن یعنی چه؟ (2)

هدف و انگیزه درس خواندن یعنی چه؟ (2)

در مقاله قبل دانستیم هر انسانی، دارای اهدافی است و تمام فعالیت‌های خود را برای رسیدن به آن اهداف متمرکز می‌کند. اکنون به آثار هدف‌دار بودن در زندگی و تحصیل می‌پردازیم:

  • هدف گیری مثبت به انسان قدرت ایستادگی و مبارزه با مشکلات را می‌دهد.
  • هدف‌دار بودن، توانایی های فرد را افزایش می دهد و او را به حرکت وامی دارد.
هدف و انگیزه درس خواندن یعنی چه؟ (2)

  • هدف دار بودن، اندیشه را فعال می‌کند و به کارها جهت می‌دهد. هدف مانند بادبان کشتی است که انسان را از میان امواج سرگردان می‌رهاند. انسان بی هدف، همچون کشتی بدون بادبان است.
  • هدف داری به انسان انگیزه می‌دهد و فعالیت‌ها را هماهنگ می‌کند.
  • هدف داری شما را در یادگیری کمک می‌کند و فرایند آموختن را آسان‌تر و سریع‌تر می‌سازد.
  • هدف گیری خوب، علاقه شما را نسبت به تحصیل افزایش می‌دهد. میل و رغبتی فراوان درشما ایجاد می‌کند. اگر دانش آموزان موفق را مورد مطالعه قرار دهید خواهید دید که آن‌ها هدف‌های ویژه ای را دنبال کرده‌اند.

بنابراین، هدف‌دار بودن، کلیدی است که می‌تواند عمده اشکالات دانش آموزان را در زمینه یادگیری حل کند. بررسی وضعیت دانش آموزان نشان می‌دهد که وقتی حین تحصیل هدفی برای خود انتخاب می‌کنند، نمرات درسی آن‌ها بلافاصله بالا می‌رود. در واقع مشکل دانش آموزانی که نمرات پایین می آورند و دانشجویانی که دلسرد از تحصیل می‌شوند و دانشگاه را ترک می‌کنند، اینست که واقعاً نمی‌دانند برای چه درس می‌خوانند؟

تعیین هدف، یکی از مهم‌ترین علل موفقیت شماست که باید به دقت انجام گیرد و به هر میزان اهدافی که در نظر گرفته‌اید برایتان با ارزش و مهم باشد، انگیزه ای را در شما ایجاد می‌کند، نیرومندتر و پرانرژی‌تر خواهد بود. پس سعی کنید اهدافی در نظر بگیرید که هیچ گاه در انتخاب آن‌ها اشتباه و خطا نکرده و همواره سودآور باشند.

پیشنهادات:

هدف و انگیزه درس خواندن یعنی چه؟ (2)

با توجه به تمام موارد گفته شده پیشنهاد می‌کنیم که بکوشید برای خدا درس بخوانید و برای او مشکلات تحصیل را تحمل کنید. برای خدمت به همنوعان وجهت بهتر ساختن زندگی تلاش کنید.

چنانچه حضرت محمد (ص) می‌فرمایند: «هر که دانش را براى خدا بیاموزد، به هیچ بابى از آن نرسد مگر این که بیش از پیش، خود را حقیرتر بیند، با مردم افتاده‏تر شود، ترسش از خدا بیشتر گردد و در دین کوشاتر شود. چنین کسى از علم بهره‏مند مى‏شود. امّا کسى که دانش را براى دنیا و منزلت یافتن نزد مردم فرا گیرد، به هیچ بابى از آن نرسد مگر این که خود بزرگ بین‏تر شود و بر مردم بیشتر بزرگى فروشد و از خدا بیشتر غافل شود و از دین بیشتر فاصله گیرد. چنین کسى از دانش سود نمى‏برد.» (روضه الواعظین : 16 منتخب میزان الحکمة : 400)

هدف و انگیزه درس خواندن یعنی چه؟ (2)

آری، وقتی هدف برای شما مشخص شد، دیگر درنگ نکنید. بلکه بکوشید تا از میان راه‌های مختلف بهترین راه نیل به آن را انتخاب نمایید و با برنامه ریزی و پشتکار دست به کار شوید. مطمئن باشید آنچه شما در ذهن دارید و به آن فکر می‌کنید مهم است و قطعاً بر جریان زندگی‌تان اثر می‌گذارد. پس هوشمندانه عمل کنید، تفکرات مثبت و سازنده در ذهنتان ایجاد نمایید و آن را پرورش دهید. به آن چه به عنوان هدف در نظر گرفته‌اید بیندیشید و آن‌ها را در دفترچه اهدافتان بنویسید؛ در صورت لزوم به آن مراجعه نمایید وبا خود زمزمه‌اش کنید. آن وقت خواهید دید که فعالیت‌های شما در جهت هدف‌هایتان پیش خواهد رفت.


مرکز یادگیری سایت تبیان - تهیه: مریم عرفانیان

تنظیم: علی سرمدی