تبیان، دستیار زندگی
سیستم ورمی پونیک، یک فناوری جدیدی از موارد زیست فناوری است. در این روش یک نوع همزیستی و برقراری رابطه بین پرورش کرم قرمز گونه ی ایزینیا فتیدا کالیفرنیایی و کشت گیاه می باشد....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تقدیری متوسطه 2 آیین روشن، اختیاریه

در نهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

تقدیری متوسطه 2 آیین روشن، ورمی پونیک

پژوهشگران جوان متوسطه 2 آیین روشن، اختیاریه به مدیریت سرکار خانم سلطان قنبری در نهمین دوره جشنواره پروژه‌های دانش آموزی تبیان حضور داشتند.

پروژه ی پاکسازی محیط زیست با تولید و طراحی سیستم ورمی پونیک از راه ضایعات مدرسه و پرورش گیاه عدس بر روی آن از این مدرسه جزء تقدیری های سمینارهای این دوره از جشنواره شد. عاطفه فهیم و ریحانه استاجی پژوهشگران عزیزی هستند که این پروژه را با راهنمایی سرکار خانم شیما پور محمد فتالی انجام داده اند. در زیر خلاصه ای از این پژوهش ارایه می گردد.

شرح مختصر دستاورد

سیستم ورمی پونیک، یک فناوری جدیدی از موارد زیست فناوری است. در این روش یک نوع همزیستی و برقراری رابطه بین پرورش کرم قرمز گونه ی ایزینیا فتیدا کالیفرنیایی و کشت گیاه می باشد.

در پژوهش حاضر، پرورش کرم، تولید کمپوست، تولید کود برای گیاه و پرورش آن در این سیستم به طور چرخه ای انجام می شود. ابتدا آکواریومی به عنوان مخزن آب در نظر گرفته و درون آن یک پمپ برای آب رسانی به کل چرخه نصب می کنیم. در محیط آکواریوم از 4 پایه برای استحکام بستر کرم و توری فلزی (به عنوان یک صافی برای جلوگیری از ورود کرم و کود به درون آب) و تعدادی ابر (به منظور حفظ رطوبت دایمی برای بستر کرم ها) در زیر بستر کرم ها استفاده شد.

در سیستم ورمی پونیک، کرم ها با مواد زاید مدرسه مانند مقوا، کاهو پلاسیده، برگ خشک شده و... تغذیه می کنند.

ما این ضایعات را ریز کرده و با کمی آب به حالت له شده در آورده و برای تغذیه کرم ها استفاده کردیم. آب یا پساب حاصل از کرم کالیفرنیایی به عنوان یك منبع كودی آلی است. کرم کالیفرنیایی به عنوان تولید کننده اکسیژن ( O) و آغازگر چرخه نیتروژن ( N2 ) می باشد.

گلدان های پلاستیکی مخصوص پرورش گیاه را روی بستر کرم ها گذاشته و با استفاده از شلنگ متصل به پمپ، گیاه را آبیاری می کنیم. آب داخل مخزن به هنگام عبور از بستر کرم ها، با کمپوست مخلوط شده و چای کمپوست را تولید می کند. سپس این کود غنی که به صورت مایع است از طریق گردش مداوم پمپ، به گلدان ها رسیده و باعث رشد عالی و سریع گیاه می شود.

در این پژوهش ما درصد جوانه زنی بذر و رویش بذر تحت تیمار را، با درصد جوانه زنی بذر و رویش بذر در آب معمولی و هم چنین مقایسه ظهور اولین برگ در سیستم ورمی پونیک و خاک معمولی را مورد بررسی قرار دادیم.

تقدیری متوسطه 2 آیین روشن، ورمی پونیک

100 % جوانه زنی بذر و رویش بذر تحت تیمار و 78% جوانه زنی بذر و رویش بذر در آب معمولی نشان داده شد.

نتایج حاصل نشان داد، درصد جوانه زنی بذر و رویش بذر گیاه عدس تحت تیمار و ظهور اولین برگ در سیستم ورمی پونیک با موفقیت بیشتری انجام گرفت و اختلاف معنا داری نسبت به درصد جوانه زنی بذر و رویش بذر گیاه عدس در آب معمولی و ظهور اولین برگ در خاک معمولی را نشان داد.

در نهایت، نتایج را با داده های حاصل از آزمایش ها و تکرار آن ها با کمک مقایسه میانگین ها مورد تجزیه و تحلیل قرار دادیم.

اهداف و اهمیت تولید دستاورد

از جمله اهداف اصلی سیستم ورمی پونیک این است كه مواد زاید دور ریخته نمی شوند بلکه به عنوان غذا ی کرم ها مورد استفاده قرار می گیرد. هم چنین به دلیل رشد سریع گیاه و با کیفیت محصول، کمک شایانی به اقتصاد کشور می شود.

از جمله مزایای این سیستم می توان به، بهبود طعم و كیفیت محصولات كشاورزی حاصل از این سیستم، كاهش آلودگی محیط زیست و كاهش هزینه تامین آب اشاره کرد و هم چنین از شیوع سرطان نیز جلوگیری خواهد شد. صرفه جویی در مصرف كودهای شیمیایی یکی دیگر از مزایای ویژه این سیستم می باشد.

این سیستم حتی در مناطق خشك و نیمه خشك كه با كمبود آب مواجه هستند نیز کاربرد دارد. سیستم ورمی پونیک مدلی برای كشاورزی پایدار است. از دیگر مزایای این سیستم آنست که می توان از آن در کشت گلخانه ای استفاده قرار  کرد.

برای آگاهی بیشتر اینجا کلیک کنید تا اطلاعات بیشتری کسب کنید. دانلود

مطالب مرتبط:

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه فرزانگان 4 ،ورمی کمپوست

تقدیری دبستان خدیجه کبری (س) ورمی کمپوست

مراکز پردیس كشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران

کودهای بیولوژیک

تقدیر از متوسطه 1 پیام زهرا، اصفهان ،ورمی کمپوست

مصاحبه با دانش آموزان دبستان فرهنگ سعادت ،ورمی کمپوست

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه سارا خرّمی نژاد

تنظیم: نسرین صادقی