تبیان، دستیار زندگی
ساده ترین روش، قرار دادن کل پلکسی گلاس مورد نظر درون یک فضای گرم مانند فر می باشد. روش فوق برای شما مناسب...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سیستم اطفاء حریق - جلسه پنجم

اهداف جلسه: آموزش نحوه خم کردن پلکسی گلاس، ساخت دستگاه خم کن پلکسی گلاس، ساخت جعبه مورد نیاز برای دستگاه

وسایل مورد نیاز: آجر نسوز، المنت، پلکسی گلاس، چسب مخصوص پلکسی گلاس

5-1: آموزش روش های خم کردن پلکسی گلاس

برای ساختن این پروژه و تست کردن آن، نیاز به یک جعبه دارید تا به عنوان ماکت اتاق از آن استفاده نمایید. برای این که بتوانید طریقه عملکرد دستگاه را بهتر مشاهده نمایید، بهتر است این اتاقک را شفاف بسازید و همانگونه که در جلسه قبل آموختید، بهترین گزینه، استفاده از پلکسی گلاس می باشد، البته استفاده از شیشه نیز گزینه مناسبی می باشد.

چون این اتاق قرار است به عنوان مدل برای اتاق آتش گرفته شده استفاده شود، لذا درون آن دود باید تولید شود، هم چنین اتاقک باید به نحوی آب بندی شود که وقتی سیستم اطفاء حریق وجود دود در آن اتاق را حس کرد و آب پاش ها را به کار انداخت، آب خروجی از آب پاش ها به بیرون اتاقک نشست نکند. لذا از نکات مهم در ساخت این اتاقک، روشن آب بندی آن می باشد.

پس هر چه سعی شود در ساخت این جعبه کمتر از چسب کاری استفاده کرده و آن را یک تکه بسازید، احتمال نشت آب از آن کمتر خواهد بود، در نتیجه در جاهایی که امکان دارد، سعی می کنید پلکسی گلاس را جای بریدن و به هم چسباندن، خم نمایید.

با توجه به مطلب فوق، لازم است نحوه خم کاری پلکسی گلاس را به شما آموزش دهیم. برای خم نمودن پلکسی گلاس. ابتدا لازم است محل خم شدن را حرارت دهید تا نرم شود. این حرارت دادن را معمولاً به روش های مختلفی انجام می دهند.

ساده ترین روش، قرار دادن کل پلکسی گلاس مورد نظر درون یک فضای گرم مانند فر می باشد. روش فوق برای شما مناسب نمی باشد، زیرا تمام ورق پلکسی گلاس نرم می شود و کار کردن با آن دشوار خواهد شد.

روش دوم، استفاده از گرمکن های مخصوص این کار می باشد. این گرمکن ها مکانیزی شبیه سشوار دارند، ولی دمای خروجی آن ها بالاتر است. این روش روش مناسبی است ولی پر هزینه می باشد و به خرید دستگاه نیاز دارد.

سیستم اطفاء حریق - جلسه پنجم

مناسب ترین روش برای خم نمودن پلکسی گلاس، ساختن دستگاه خم کن می باشد. شکل این دستگاه به صورت زیر می باشد:

سیستم اطفاء حریق - جلسه پنجم

دستگاه از یک صفحه نسوز تشکیل شده که درون آن یک شیار موجود می باشد و درون این شیار یک المنت قرار دارد.

هنگامی که المنت را به برق متصل نمایید، گرم می شود و اگر بر روی این دستگاه یک ورق پلکسی گلاس قرار دهید، قسمتی از این ورق که در بالای شیار المنت قرار دارد، گرم می شود و به راحتی می توان آن را خم نمود.

این روش، روشی است که کارگاه های طلق سازی نیز معمولاً از آن استفاده می کنند. برای ساخت این دستگاه، می توانید به صورت زیر عمل نمایید:

به جای صفحه و شیار فوق، می توانید از آجر نسوز یا آجر 3 سانتی به صورت زیر استفاده کنید:

سیستم اطفاء حریق - جلسه پنجم

المنت را نیز می توانید از الکتریکی ها تهیه نمایید ( به عنوان المنت گرمکن ). قبل از خرید المنت حتماً با فروشنده مشورت نمایید تا المنت مناسبی برای کار شما به شما بدهد. حال وسائل لازم را تهیه نموده و شروع به ساخت دستگاه گرمکن نمایید.

در حین ساخت لازم است دقت زیادی به کار برید زیرا با برق و حرارت بالا سر و کار دارید. سعی کنید قسمت های برقی و اتصال به برق و ایمن سازی را با دقت و حوصله فراوان انجام دهید.

پس از ساخت و تکمیل دستگاه خم کن باید به ساخت جعبه اصلی بپردازید، ولی قبل از آن و برای آشنایی با روش کار دستگاه، چند تکه پلکسی گلاس تهیه نمایید و آن ها را به صورت تمرینی خم نمایید.

برای ساخت جعبه، نیاز به چسباندن پلکسی گلاس ها به هم خواهید داشت. برای چسباندن پلکسی گلاس از چسب های مختلفی می شود استفاده نمود. بهترین این چسب ها، چسب مخصوص پلکسی گلاس می باشد. البته چسب مخصوص چسباندن پلکسی گلاس، ظاهری مانند چسب قطره ای دارد و با چسب قطره ای فرق دارد، ولی از چسب قطره ای نیز می توان استفاده نمود.  چسب مخصوص پلکسی گلاس از فروشگاه های پلکسی گلاس قابل تهیه می باشد. برای استفاده از این چسب ها لازم است لبه هایی که قرار است به هم بچسبند کاملاً صاف و برهم منطبق باشند.

5-2: ساخت جعبه اصلی

در ای مرحله که با نحوه خم کاری و چسباندن طلق آشنا شدید، باید جعبه اصلی مورد نیاز در ساخت پروژه را بسازید.

ابعاد جعبه مورد نظر 40×40×40 سانتی متر می باشد.

برای ساخت این جعبه، از یک تکه پلکسی گلاس 120×40 و دو تکه پلکسی گلاس 40×40 استفاده نمایید. ابتدا باید قطعه 120×40 را به صورت زیر خم نمایید:

سیستم اطفاء حریق - جلسه پنجم

عمل خم کاری را با دقت بالا انجام دهید. پس از خم کاری، طبق روش ذکر شده در بالا، دو دیواره کناری را به وسیله چسب پلکسی گلاس به قطعه خم شده بچسبانید و پس از چسباندن جعبه را در محل امنی قرار دهید تا چسب های آن خشک شود. چون درب جعبه باید متحرک باشد، می توانید از یک تکه پلکسی گلاس بزرگتر استفاده کرده و آن را به وسیله لولا به جعبه متصل نمایید.

ابعاد 42×42 برای درب جعبه مناسب است.

دو لولا را به یک ضلع این مربع 42×42  به وسیله پیچ و مهره نصب نموده و طرف دیگر لولا را نیز به یک ضلع بالای جعبه مانند شکل زیر پیچ نمایید.

سیستم اطفاء حریق - جلسه پنجم

بهتر است اتصال لولا قبل از چسب کاری انجام شود تا آب بندی جعبه به هم نخورد.

تکلیف: برای ارزیابی این جلسه، از جعبه ساخته شده عکس بگیرید و برای ما ارسال نمایید. جعبه ساخته شده باید کاملاً آب بندی شده باشد.

مطالب مرتبط:

سیستم اطفاء حریق - جلسه اول

سیستم اطفاء حریق - جلسه دوم

سیستم اطفاء حریق - جلسه سوم

سیستم اطفاء حریق - جلسه چهارم

سیستم اطفاء حریق - جلسه ششم

سیستم اطفاء حریق - جلسه هفتم

سیستم اطفاء حریق - جلسه هشتم

بخش پروژه های دانش آموزی تبیان

تهیه: پوریا میرعشقی - تنظیم: فاطمه گودرزی