تبیان، دستیار زندگی
بازیگری همیشه حرفه ای جذاب بوده و طرفداران خودش را داشته. برای بعضی ها آنقدر جذاب که حاضرند برای رسیدن به آن دست به هر کاری بزنند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بازیگر شدن به شیوه فیس بوک


بازیگری همیشه حرفه ای جذاب بوده و طرفداران خودش را داشته. برای بعضی ها آنقدر جذاب که حاضرند برای رسیدن به آن دست به هر کاری بزنند

بازیگر شدن به شیوه فیس بوک

در مقابلِ عده ای که به دنبال هر راهکاری برای بازیگر شدن می روند، هستند کسانی هم که در این میان از این علاقه و شیفتگی که نسبت به هنر پبشگی وجود دارد سوء استفاده می کنند.

اخاذی و کلاهبرداری به نام بازیگران معروف و چهره های شناخته شده موضوعی است که همیشه وجود داشته، فقط در دوره های مختلف شکلش متفاوت شده است. در سال های اخیر با تغییر شیوه های ارتباطی و راه افتادن شبکه های اجتماعی خیلی از سودجویان با راه اندازی صفحاتی به نام بازیگران و یا شرکت های فیلمسازی از علاقه و شاید هم در نگاهی دیگر سادگی شیفتگان بازیگری سوء استفاده می کنند. شاید یکی از مزایای شبکه های اجتماعی برای این افراد این باشد که آنچه را که از خود به نمایش می گذارند بسیار متفاوت با آن چیزی است که هستند و خیلی راحت با تصاویر ساختگی و طراحی های جذاب مخاطب خود را وسوسه می کنند.

یکی از نمونه های نزدیک این اتفاقات مربوط به صفحه ای است که با نام یکی از بازیگران مطرح سینما ( به گفته برخی منابع بهرام رادان) در فیس بوک راه اندازی شد ه بود.

در روزهای اخیر رییس فضای تولید و تبادل اطلاعات تهران بزرگ از دستگیری این فرد خبر داد که با ایجاد صفحه جعلی از دختران جوان اخاذی می‌کرده است.

این فرد با راه‌اندازی صفحه‌ای در فیسبوک به نام این بازیگر معروف مرد سینمای ایران بعد از مدتی به بهانه دعوت از دختران برای حضور در فیلم‌ها و سریال‌ها از آنها هدیه و مبالغی پول دریافت کرده و پس از آن، ارتباط خود را با این دختران قطع می‌کرده است. این اتفاق در حالی رخ داده بود که این بازیگر در خارج از کشور به سر می‌برد و افرادی به قصد سودجویی اقدام به ایجاد صفحه‌ای در فیسبوک به نام این بازیگر معروف سینما کردند.

رییس پلیس فتای تهران بزرگ با بیان اینکه کارشناسان با مهندسی اجتماعی معکوس توانستند با گرداننده این صفحه ارتباط برقرار کنند و در اقدامی غافلگیرانه و در حالی که قصد اخاذی از دختری 24 ساله را داشت، او را دستگیر کردند. ماموران در بررسی کامپیوتر شخصی این فرد متوجه شدند که این فرد از چهار دختر جوان دیگر اخاذی کرده است.

وی با بیان اینکه بررسی‌ها نشان داد که این فرد در ابتدا از طریق کامنت‌نویسی با دختران جوان ارتباط برقرار کرده و پس از آن با تکیه بر شباهت صدایش به این بازیگر معروف، تماس تلفنی با قربانیان خود برقرار کرده و از آنها اخاذی می‌کرد. علاوه بر شباهت فوق‌العاده صدای این متهم به بازیگر معروف مرد، این متهم سعی می‌کرده با استفاده از تکیه کلام و نحوه گویش برخی کلمات این بازیگر، به دختران نزدیک شود.

فضای مجازی همانطور که از اسمش پیداست مرز میان واقعیت و خلاف آن را مشخص نمیکند. حکایت سودجویان در فضای مجازی هم همین است، که از این جذابیت ها و امکانات سوء استفاده می کنند و به نام واقعیت از کاربران شبکه های اجتماعی اخاذی می کنند

چندی پیش هم در ایام ماه مبارک رمضان یک شرکت تبلیغاتی از طریق پیامک اعلام کرده بود ضیافت های افطاری را با حضور هنرمندان شناخته شده کشور برگزار می کند که هزینه برگزاری این افطاری ها از 600 هزار تا 18 میلیون تومان اعلام شده بود.

در اظهار نظرهای متولیان این کار اشاره شده بود که :ما چون کارهای سینمایی هم انجام می‌دهیم آشنایی زیادی با بازیگران داریم. در فهرست بازیگران نام هایی چون الناز شاکردوست، الهام حمیدی، نسرین مقانلو، تینا آخوندتبار، بهنوش بختیاری، پریناز ایزدتبار، بهاره رهنما, محمدرضا گلزار، امین حیایی، حسام نواب صفوی، سام درخشانی، کامبیز دیرباز و ... هنرمندانی هستند که می‌توانند در مراسم شما حضور داشته باشند. مجریان برنامه را هم می‌توانید از بین محمود شهریاری، علی ضیاء، محمدرضا سنیانی و بهمن هاشمی انتخاب کنید. سامان گوران و حمید ماهی‌صفت از طنازهایی هستند که بتوانند شب خوبی را برای مهمانان شما رقم بزنند. بستگی به معروف بودن و شهرت بازیگر مورد نظر دارد. پایه از 600 هزار تومان است و به 18 میلیون تومان هم می‌رسد.»

مدیر شرکتی که این کارها را انجام می‌دهد می‌گوید: «بستگی دارد به محبوبیت هنرپیشه‌ای که انتخاب می‌کنید. همچنین اگر آخر هفته و ایام تعطیل باشد این نرخ بالاتر هم می‌رود. پایه قیمت‌های ما از شبی 600 هزار تومان است. مثلا علیرضا برجی خواننده تیتراژ «شاید برای شما هم اتفاق بیفتد» با این دستمزد در افطاری شما می‌خواند. بهنام صفوی اگر اجرای زنده بگذارد بین 12 تا 13 میلیون تومان می‌گیرد. یک‌سری از خواننده‌ها حاضرند پلی‌بک بخوانند اما یک‌سری‌ها هم مثل شهرام شکوهی زیر بار نمی‌روند و می‌خواهند اجرای زنده داشته باشند. شما به این آیتم‌ها باید فیلمبرداری از مجلس، اجاره سالن و عکس را هم اضافه کنید.»

مدیر این شرکت ادامه می‌دهد: «قیمت‌ها متغیر است. همانطور که گفتم از 600 هزار تومان شروع می‌شود و به 18 میلیون تومان می‌رسد. این رقم را محمدرضا گلزار می‌گیرد. به هر حال مردم دوست دارند و بعضی از چهره‌ها در بین مردم محبوب‌تر هستند.»

بعد از این ماجرا کامبیز دیرباز گفت: این نوع شایعه پراکنی در کشور مد شده است؛ از بیماری کلیوی من گرفته تا خبرسازی برای ازدواج برخی از همکاران بازیگرمان.

امروز هم که شایعه شد من و تعدادی دیگر از بازیگران سینما و خوانندگان با گرفتن پول در مراسم افطاری حضور پیدا می کنیم. من این مسئله را کاملا تکذیب کرده و با همکاری حسام نواب صفوی بازیگر خوب کشورمان که به حرفه وکالت هم مشغول است به زودی این مسئله را به صورت حقوقی پیگیری می کنیم.

باید هرچه سریعتر جلوی این سوء استفاده ها از نام و جایگاه هنرمندان گرفته شود. با چنین روش هایی هم آبروی هنرمندان به باد می رود، هم از مردم سوء استفاده می شود.

در میان این گروه ها تعدادی هم به بهانه شرکت های فیلمسازی با روش های مختلف عده ای را که برای بازیگر شدن به هر دری می زنند جذب خود می کنند و با در اختیار داشتن عکس و فیلم خصوصی از این افراد آن ها را تحت فشار قرار می دهند و اخاذی می کنند.

جذابیت ها و امکاناتی که در شبکه های اجتماعی وجود دارد آنها را به رسانه هایی قدرتمند تبدیل کرده که توسط خود مردم اداره می شوند. فضای مجازی همانطور که از اسمش پیداست مرز میان واقعیت و خلاف آن را مشخص نمیکند. حکایت سودجویان در فضای مجازی هم همین است، که از این جذابیت ها و امکانات سوء استفاده می کنند و به نام واقعیت از کاربران شبکه های اجتماعی اخاذی می کنند.

فرآوری: زهرا فرآورده

بخش ارتباطات تبیان


منابع: ایسنا/ مهر

مطالب مرتبط:

شاکیان شبکه‌های اجتماعی موبایل کیستند؟

زندگی با عکس های خصوصی دیگران