تبیان، دستیار زندگی
اگر به دنبال تغییر در محیط کار خود هستید و دوست دارید آن را تبدیل به محیطی فعال و پویا کنید حتما این مقاله را مطالعه کنید.،
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تغییر از نوع زرد


اگر به دنبال تغییر در محیط کار خود هستید و دوست دارید آن را تبدیل به محیطی فعال و پویا کنید حتما این مقاله را مطالعه کنید.

سوال

رنگ زرد یکی از رنگ های اصلی است که می تواند بیانگر نشانه های مهمی در مورد شخصیت و ویژگی روان شناختی افراد باشد، از سوی دیگر انتخاب این رنگ هم به فضای روانی انتخاب کننده موثر است و هم می تواند در برگیرنده خصوصیات مهمی در محیط فیزیکی، فضای زندگی و حتی محیط کار افراد باشد.

رنگ زرد به لحاظ روان شناختی نشانگر خود انگیختگی در فرد است رفتار خود انگیخته، رفتاری است که بی درنگ و بی اختیار از فرد سر می زند، لذا انتخاب کننده رنگ زرد اهل فعالیت و آینده نگری است .

او در عین حال که شخصیتی غیر مستقل دارد اما بدنبال توسعه طلبی و بلند پروازی است . اواهل تحقیق و پژوهش است . این رنگ، رنگی است که در تابلوی بسیاری از مراکز تحقیقاتی و حتی مشاوره ای، حرف مهمی را برای گفتن دارد ، و این نشان دهنده پویایی هایی است که در پرتو این رنگ یافت می شود . افرادی که رنگ زرد را بسیار دوست دارند به لحاظ عاطفی اهل تغییر هستند، آن ها قدرت تغییر بایدها و باورهای خود را دارند . به این ترتیب افرادی منعطف و سازگار محسوب می شوند، اگر دوست دارید که در محیط کار خود افراد را با تغییر و انعطاف همگام کنید از رنگ زرد به وفور و در کنار سایر رنگ ها مثل رنگ سبز استفاده کنید ، مسلماً لازمه قدرت تغییر نیروی اراده است چون تغییر، کار سختی است ، لذا افراد دوستدار رنگ زرد در جستجوی اصلاح کردن خود، اطراف و امور هستند آنها خواستار اصلاح نکات ضعف و قواعد نادرست در محیط زندگی خود هستند ، اما در عین حال آنها افرادی پر توقع هم هستند ، به خاطر همین گاهی جاه طلبی و بلند پروازی در رفتار ، احساس و گفتارشان دیده می شود. افرادی برون بین و برون محور هستند آنها به دنبال بر قراری ارتباطات و معاشرت با دیگران هستند ، این افراد قادرند بیرون از وجود خود را هم ببینند. به محیط و پیرامون خود، به اشیاء و دور و برِ خود و مردم علاقه زیادی دارند ، بنابراین گاهی بر محیط بیرون خود اثر می گذارند و گاهی هم محرک ها و انگیزه ها را از محیط و اطرافیان خود می گیرند ، چنانچه از محیط خود اثر بپذیرند افرادی غیر مستقل هستند و اگر بر محیط خود اثر بگذارند و نسبت به آن موثر باشند ، مستقل محسوب می شوند.

اگر دوست دارید که در محیط کار خود افراد را با تغییر و انعطاف همگام کنید از رنگ زرد به وفور و در کنار سایر رنگ ها مثل رنگ سبز استفاده کنید

این رنگ در مقابل رنگ قرمز از قدرت تحریک کمتری برخوردار است، و لذا به جای تحریک، بیشتر افراد را تشویق به قبول یک فکر و یا انجام یک عمل می کند، این کار بدون هیچ گونه فشار و یا اجبار انجام می شود و لذا بیشتر جنبه تلقینی دارد . صفات اصلی رنگ زرد عبارتند از روشنی، بازتاب شادمانی ، درخشانی و نمایانگر تسکین خاطر و سهل گرفتن امور است . این رنگ می تواند هرگونه فشار و یا تشنج را در محیط کار از بین ببرد و باعث انبساط خاطر افراد شود، لذا در محیط بسباری از مهد کودک ها می توان از این رنگ استفاده کرد . اتاق بازی بچه ها یعنی مکانی که کودک در آن از قید مسئولیت ها رها میشود و مشکلات و آزارها و یا محدودیت ها را کنار میگذارد می تواند به رنگ زرد باشد.

زرد

از نظر نمادین، رنگ زرد شباهت زیادی با گرمای آفتاب و رنگ خورشید دارد ، به همین دلیل شادی، امید و خوشبختی را به ارمغان می آورد، به لحاظ حسی با طعم تندی همراه است ، رنگ بسیاری از طعم های تند؛ مثل خردل، و ادویه هایی مثل زردچوبه متمایل به این رنگ است، اگر فردی در اولویت اول این رنگ را انتخاب کند ، نشانه هیجان های رهایی و امید و یا انتظار برای خوشبختی و بزرگ منشی است. این فرد ممکن است بعضی تضادهای کوچک و یا حتی بزرگ تر را در خود حس کند و نیازمند رها شدن از قید آن تضادها است.

اما امید به خوشبختی و رسیدن به سعادت، به دلیل روحیه ی کمال گرایی انتخاب کننده رنگ زرد، همواره باعث هدف گذاری او به سوی آینده است . زرد یعنی پیشرفت به جلو ، رفتن به سوی پدیده های نو، یعنی تحول و ترقی .

وقتی فردی به شکل افراطی از رنگ زرد استفاده می کند این بهره وری افراطی جنبه جبرانی پیدا می کند، و در واقع بیانگر آن است که فرد علاوه بر تمایل زیادی که به رها شدن از سختی های موجود دارد جویای کسب یک تجربه هم هست. این فرد دوست دارد به مقام بالایی برسد و مورد احترام وافر دیگر افراد جامعه اطراف خود باشد . لذا ممکن است برای کسب این بلند پروازی ها همواره به محیط اطراف خود فشار وارد کند، و لذا گاهی نشانه افتادن دردام حسادت هم هست .

امید به خوشبختی و رسیدن به سعادت، به دلیل روحیه ی کمال گرایی انتخاب کننده رنگ زرد، همواره باعث هدف گذاری او به سوی آینده است . زرد یعنی پیشرفت به جلو ، رفتن به سوی پدیده های نو، یعنی تحول و ترقی

اگر فردی رنگ زرد را طرد کند و آن را در اولویت های ششم یا هفتم و یا هشتم خود انتخاب کند ، نشان می دهد که او به پوچی و انزوا رسیده است ، قطعِ امید کرده و از اطرافیان بریده است و ناراحتی چنین فردی بیشتر ناشی از ناامیدی است. و حتی او را به سمت بی اعتمادی و بدگمانی نسبت به دیگران می برد . انتخاب رنگ با ساختار شخصیت و در حیات فرد هماهنگی بسیاری دارد لذا توصیه می شود که اگر بدنبال استخدام کارمندی در محیط کار خود هستید حتماً در مصاحبه استخدامی، انتخاب او را برای اولویت بندی رنگ زرد جویا شوید زیرا وجود چنین فردی می تواند محیط کاری را برای رسیدن به اهداف مورد نظر آن محیط امیدوار و فعال و پویا سازد.

دکترحمیرا آزادمنش

روانشناس

بخش محیط کار تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.