تبیان، دستیار زندگی
نیاز به آموزش انفرادی موضوعی است که معلم با استفاده از نگرش پست مدرن قادر به درک آن خواهد بود و برای اجرای آن تلاش خواهد نمود. انجام آموزش انفرادی ضمن آموزش عمومی و مشترک انجام پذیر می گردد....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : نسیم گوهری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آموزش عمومی و دسته جمعی، برای آموزش انفرادی

نیاز به آموزش انفرادی موضوعی است که معلم با استفاده از نگرش پست مدرن قادر به درک آن خواهد بود و برای اجرای آن تلاش خواهد نمود. انجام آموزش انفرادی ضمن آموزش عمومی و مشترک انجام پذیر می گردد. اگر در این آموزش بتوان با تشکیل گروه ها در تمام وقت و با تمام توان به فعالیت گروهی و عملی پرداخت تا بدین طریق ضمن آموزش مشترک و دسته جمعی، شرایط ایجاد آموزش انفرادی به وجود آمده و امکان برطرف نمودن نیازهای تمامی یادگیرندگان امکان پذیر گردد. با این راه کار دانش آموزان با بهره های هوشی متفاوت از روش های یادگیری متفاوتی بهره مند شده و بدین وسیله قادر خواهند بود از تمام قدرتشان برای کار در گروه استفاده نمایند.

بنابراین معلمی که برای آموزش دانش آموزان خود با استفاده از استراتژی های آموزشی مشترک موثر وقت صرف می کند با یک نگرش همه جانبه تر می تواند ضمن آن آموزش به نیازهای خاص و ویژه ی دانش آموزان مددجو کمک نموده و آموزش را معتبرتر و لذت بخش تر بنماید تا شاید بدین وسیله بتوان از تشکیل بسیاری از مدارس خانگی و مدارس انفرادی غیر انتفاعی در آینده به منظور آموزش انفرادی برای تمام دانش آموزان جلوگیری نمود.

آموزش عمومی و دسته جمعی، برای آموزش انفرادی

از کجا شروع کنید؟

یکی از اولین مواردی که در آغاز کار در مدرسه باید انجام دهید این است که هرچه سریع تر اطلاعات بیشتری درباره دانش آموزان تان کسب نمایید. می توانید از طریق معرفی خود این کار را انجام دهید. روش مناسب دیگر این است که برگه های راهنما در اولین روز کلاس با خود به همراه داشته باشید و به تک تک دانش آموزان بدهید و از آن ها بخواهید که بر روی برگه ها اسامی مختلف خود را یادداشت نمایند و اطراف اسمی را که ترجیح می دهند با آن صدا زده شوند، دایره کشیده و یا با پرانتز مشخص نمایند. و نیز سه مشخصه فردی خود را که می تواند به شما و دیگر دانش آموزان کمک نماید تا اسم هرکسی را در کلاس به خاطر بسپارید، یادداشت نمایند.

سپس از آن ها بخواهید به مشخصات فردی یادداشت شده گوش دهند و سعی کنند اسامی به همراه یک یا دو مشخصه فردی هریک از دانش آموزان کلاس را در طی اولین هفته تحصیلی به خاطر بسپارند و بدین وسیله از امتیازات ویژه بهره مند گردند. یکی از بهترین نتایج ناشی از این فعالیت این است که نشان می دهد نه تنها دانش آموزانی که شاخص و اجتماعی هستند بلکه همه دانش آموزان مهم هستند.

اصولا دانش آموزان ترجیح می دهند با عناوینی غیر از این جملات "شمایی که در ردیف دوم نشسته اید" یا "ردیف دومی" صدا زده شوند. گاهی اوقات معلم ها از کاربرد اسامی خودمانی متنفر هستند، گرچه آن اسم را دانش آموز دوست دارد و در تمام زندگی خود با آن اسم صدا زده شود. چرا این کار را انجام ندهیم؟

از طریق یادداشت های روزانه با دانش آموزان ارتباط متقابل پیدا کنید.

شاید پس از گذشت چند هفته بخواهید دانش آموزانتان را از طریق یادداشت های روزانه ی شان بهتر بشناسید. گاهی می توان با دادن تکالیف هدفمند به دانش آموزان کمک کرد تا بتوان از این طریق راهی برای ارتباط با آن ها یافت. تکالیف نوشتنی مثل انشا و یا خلق داستان های ذهنی و نقاشی می تواند از این دسته از تکالیف باشد. معمولا می توان از طریق نوشته هایی که بدون تفکر و آمادگی قبلی توسط دانش آموزان نوشته می شود به خصوصیات و شخصیت دانش آموزان پی برد.

یادداشت های روزانه بهترین منابعی هستند تا شما از طریق آن ها اطلاعاتی کسب نموده و با دانش آموزانتان ارتباطی مبنی بر صداقت و اعتماد بنا نمایید. یادداشت مطالب روشی است که شما از طریق آن می توانید تقریبا در هر سطحی با دانش آموزان تان ارتباط برقرار کنید.

اجازه بدهید دانش آموزان بفهمند که می توانند موفق شوند.

هیچ چیزی به اندازه این که دانش آموزان موفق داشته باشید باعث پیشرفتتان نمی گردد. یکی از با ارزش ترین افکار سازنده ای که دانش آموزان می توانند داشته باشند این است که بدانند معلمشان برای موفقیت آن ها تلاش می کند. تلاش معلم می تواند به دانش آموزان این تصمیم را القا کند که برای جلب رضایت معلمی که به آن ها اهمیت می دهد به خوبی وظایفشان را انجام دهند. پس در صورت امکان زمینه این گونه افکار مثبت و با ارزش را در ذهن شان ایجاد نمایید. در آن صورت انتظارات شما را برآورده خواهند نمود. بنابراین نکته اصلی این است که اگر شما درست برنامه ریزی کنید و اگر به پشتوانه اطلاعاتی خود اطمینان داشته باشید، دانش آموزان تان خواهند فهمید که می توانید همانطور که برنامه ریزی نموده اید، رفتار کنید. در نتیجه انتظارات تان برآورده می شود.

وقتی دانش آموزان شما به این مسئله پی ببرند که برای شما مهم هستند، حتی مهم تر از بیان علم و دانش و اجرای قوانین باور می کنند که شما فوق العاده هستید و در آن صورت موفق خواهند شد و این پیروزی درسی جاودان خواهد شد تا شما بفهمید که چگونه سال های دیگر موثر و موفق باشید. اگر تمام معلم ها بنا را بر صداقت بگذارند، دیگر در مورد عدم تاثیر نقش خود نگران نخواهند بود.


مرکز یادگیری سایت تبیان - تهیه: نسیم گوهری