تبیان، دستیار زندگی
موزه فرش ایران از مهم ترین و معتبر ترین موزه های فرش جهان است که به دستور فرح پهلوی در بهمن 1356 افتتاح شد. ساختمان موزه فرش ایران معماری جالب، شكیل و چشم‌گیری دارد و نمای بیرونی آن شبیه به دار قالی است‌. ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

موزه فرش

محلی مناسب برای بازدید دانش پژوهان

اگر شما از جمله دانش پژوهانی هستید که به موضوعات تاریخی، هنری و فرهنگی علاقمندید، اگر تاریخ فرهنگ و هنر ایران زمین و تحقیق درباره آن برایتان جذاب است، اگر پروژه ای با موضوع هنر و فرهنگ ایران انتخاب کرده اید و به دنبال کسب اطلاعات بیشتر هستید، از موزه فرش ایران بازدید نمایید.

موزه فرش

موزه فرش ایران از مهم ترین و معتبر ترین موزه های فرش جهان است که به دستور فرح پهلوی در بهمن 1356 افتتاح شد. ساختمان موزه فرش ایران معماری جالب، شكیل و چشم‌گیری دارد و نمای بیرونی آن شبیه به دار قالی است‌. سطح نمایشی موزه مساحتی برابر 3400 مترمربع است كه شامل دو تالار بزرگ جهت نمایش انواع قالی‌ های دست بافت و گلیم است. طبقهء همکف این موزه برای نمایش دایمی 150 قطعه فرش و طبقه دوم آن برای برگزاری نمایشگاه‌های موقت و فصلی گلیم و قالی در نظر گرفته شده‌ است.

موزه فرش

هدف از تشکیل این موزه را می‌توان پژوهشی در سوابق، تحولات و کیفیت تاریخی هنر و صنعت فرش، خاصه فرش ایرانی دانست. هم چنین گردآوری و خریداری نمونه انواع قالی‌های دست بافت ایرانی و برگزاری نمایشگاه‌های موقت از فرش ایران و سایر نقاط جهان‌، از دیگر اهداف این موزه به شمار می آید.

موزه فرش

مجموعه موزه فرش ایران شامل با ارزش‌ ترین نمونه‌های قالی ایران از قرن نهم هجری تا دوره معاصر است و از منابع غنی تحقیقی برای پژوهشگران و هنر دوستان به شمار می آید. معمولاً حدود 135 تخته از شاهكارهای قالی ایران‌، بافت مراكز مهم قالی‌بافی مانند كاشان‌، كرمان‌، اصفهان‌، تبریز، خراسان‌، كردستان و جز آن‌ها، در تالار طبقه هم‌كف به معرض نمایش گذاشته می‌شود. در موزه فرش ایران انواع گلیم‌ها و فرش‌های دست بافت‌، با توجه به مرغوبیت و قدمت آن‌ ها و با در نظر گرفتن ویژگی‌ های قالی ایران از لحاظ رنگ آمیزی‌، طرح‌، نقش‌، بافت و تنوع مناطق قالی بافی حفظ و نگه‌داری می‌ شود.

موزه فرش

از جمله آثار نمایش داده شده در موزه فرش، قالیچه دست‌بافت ارزشمند و بی‌نظیر ایرانی‌ است که كار فرشبافان كاشان‌ است، این قالیچه در اندازه‌های 130 در 220 سانتی‌متر، معروف به قالیچه میرزا كوچك خان جنگلی است كه این شخصیت روحانی ملی را در لباس نظامی مسلح به تفنگ و اسلحه كمری‌ نمایش می‌دهد. در شمسه بالای تصویر میرزا، كتیبه‌ای با عبارت و نام كارخانه ملامحمود دیده می‌شود كه احتمالاً، با توجه به این عبارات‌، تاریخ بافت قالیچه سال‌های آخر دوره قاجار است.

موزه فرش

قدیمی‌ترین فرش شناخته شده در جهان قالی 2500 ساله پازیریک است كه در 1949 میلادی‌، در جنوب سیبری كشف ‌شد و آن را بافت ایران در دوره هخامنشی دانسته‌اند. آشكار است كه قالی‌بافی در ایران در دوره هخامنشی وجود داشته و در قرن پنجم پیش از میلاد، دوره‌ای طولانی از تكامل را پشت‌سر گذاشته است‌.

موزه فرش

در این نمایشگاه نمونه‌هایی از قالیچه‌های تصویری شاهنامه بایسنغری (نسخهء کهن نگاره‌دار شاهنامه فردوسی) به نمایش درآمده است كه گوشه‌هایی از ادبیات‌، اسطوره‌، مذهب و فرهنگ و هنر غنی ایران را نشان می‌دهد. این آثار همه در كارگاه قالی‌بافی استاد موسوی سیرت‌، به یاری هنرمندان جوان ایرانی و ذوق و سلیقه استاد دنیا دیده و بهره گیری از  تكنولوژی كامپیوتری آفریده شده‌اند.

موزه فرش    موزه فرش

موزه فرش ایران شامل کتابخانه ای با حدود 3500 جلد كتاب به زبان‌های فارسی‌، عربی‌، فرانسه‌، انگلیسی و آلمانی می باشد که این منابع در اختیار هنر دوستان و پژوهشگران قرار می‌گیرد.

هم‌ چنین بهترین كتاب‌ ها و نشریات و تحقیقات مربوط به فرش ایران و قالی‌ های مشرق زمین در كتابخانه موزه موجود است‌. در کتاب فروشی موزه‌ نیز، فیلم‌ها و اسلایدهایی در زمینه قالی‌بافی و گلیم و هنرهای دستی ایران برای علاقمندان ارایه می شود.

موزه فرش ایران واقع در تهران خیابان کارگر شمالی، تقاطع خیابان دکتر فاطمی می باشد.

جهت هماهنگی با شماره  88962703 تماس حاصل نمایید.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: الهام گارسچی

تنظیم: نسرین صادقی