تبیان، دستیار زندگی
تفكر انتقادی نیازمند درکی متفاوت از «فهم مردم عادی» است و نیازمند نتیجه گیری از یک یا چند موضوع است. برای اینکه فرد بتواند تصمیم مهمی در زندگی بگیرد، باید قدرت تجزیه و تحلیل، ارزیابی و قضاوت نسبت به شرایط زندگی خود را داشته باشد. ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تقدیری متوسطه 2 فرزانگان 9

در نهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

تقدیری متوسطه 2 فرزانگان 9، تفکر انتقادی

پژوهشگران جوان متوسطه 2 فرزانگان 9 به مدیریت سرکار خانم کتایون حافظی در نهمین دوره جشنواره پروژه‌های دانش آموزی تبیان حضور داشتند.

پروژه ی بررسی نقش تفکر انتقادی در زندگی انسان ها از این مدرسه جزء تقدیری های سمینارهای این دوره از جشنواره شد. سویم سلیمانی پژوهشگر عزیزی هستند که این پروژه را با راهنمایی سرکار خانم فرشته انصاری انجام داده اند. در زیر خلاصه ای از این پژوهش ارایه می گردد.

«چکیده»

تفكر انتقادی نیازمند درکی متفاوت از «فهم مردم عادی» است و نیازمند نتیجه‌گیری از یک یا چند موضوع است. برای اینکه فرد بتواند تصمیم مهمی در زندگی بگیرد،‌ باید قدرت تجزیه و تحلیل، ارزیابی و قضاوت نسبت به شرایط زندگی خود را داشته باشد.

گاهی بیان "من نمی دانم" بهترین روشی است که درباره یک مطلب می‌توان گفت. همان طور که سقراط بیان کرده است:

بر خویش غره شدن، در خور متفکران انتقادی نیست.

تا هنگامی که ما تفکرمان را بی‌اهمیت بپنداریم، برای پیشرفت آن کاری انجام نداده‌ایم. راسل دانشمند معروف، در موارد بسیاری این مطلب را آشکار می‌کند که باورهای آدمیان باید متناسب با شواهد باشند. چنان که راسل بر راه دستیابی به منابع بی‌طرفانه شناخت، تاکید می‌کند.

لذا ما جهت پرورش ویژگی های فردی و اجتماعی دانش آموزان به این فکر افتادیم تا آنان را با تفکر انتقادی و ویژگی های افراد دارای اندیشه انتقادی آشنا نماییم.

برای این کار از کتب فارسی و انگلیسی و سایت های مختلف فیش برداری نمودیم و پس از تجزیه و تحلیل اطلاعات  به نتایجی دست یافتیم.

دریافتیم که یک متفکر انتقادی باید روشن و دقیق، منطقی، منصف، بی تعصب و هم چنین دارای روحیه پرسشگری، خود نقد پذیری و قدرت تجزیه و تحلیل باشد و با تفکر به عواقب کار، به راحتی جذب هیچ گروهی نشود.

«مقدمه»

زندگی در جامعه پیچیده امروزی نیازمند افرادی است که قادر هستند با تکیه بر تفکر و اندیشه خود بر مسایل پیرامون خویش فایق آیند، در چارچوب و چشم‌انداز روشنی، اطلاعات لازم را در مورد زندگی خویش جمع‌آوری و ترکیب کنند، با یک داوری خوب، آنها را ارزیابی نمایند و از کارهایی که امکان پذیر نیستند بپرهیزند. در حقیقت، افراد برای مواجهه با مسایل زندگی و گرفتن تصمیم‌های اساسی نیازمند مهارت‌ ها و صلاحیت ‌های تفکر انتقادی هستند (lipman,M.1988.46).

" تفکر انتقادی" به عنوان یکی از الگوهای نوین در نظام تربیتی می‌باشد. در این الگو به پرورش ویژگی های فردی و اجتماعی فراگیران توجه ویژه‌ای می‌شود. به طوری که قوای ذهنی و احساس مسولیت اجتماعی نیز در فراگیران تقویت می‌شود. در این راهبرد بر خلق و آفریدن اندیشه ‌ها، بیان و عمل کردن به آن ها به عنوان ویژگی اساسی داوری تأکید می‌شود (Ernst,J.2006.430).

تفکر انتقادی به عنوان داوری و قضاوت متمرکز و هم چنین با ملاحظه افکار و باورهای خود شناخته و مشخص می شود. که این برای تصمیم‌ گیری در پاسخ به مشاهدات خود فرد و تجربیات و استدلال و اظهاراتش کمک کننده خواهد بود (Ernst,J.2006.430)

تقدیری متوسطه 2 فرزانگان 9، تفکر انتقادی

«بیان مسئله»

با توجه به پیچیدگی جوامع، نیاز به پرورش افرادی است که با تکیه بر تفکر و اندیشه خود بتوانند بر مشکلات فایق آیند و تفکر انتقادی را در زندگی به کار گیرند. مهارت های زندگی باید در طول دوران تحصیل به تمام دانش آموزان آموزش داده شود و آموزش و پرورش به عنوان مهم ترین سازمانی که تربیت و تعلیم را برعهده دارد باید برای کسب مهارت های زندگی کودکان برنامه های طولانی مدت را ارایه و برنامه ریزی نماید.

تفکر انتقادی به عنوان زیربنای اصلی آموزش مهارت های زندگی تلقی می شود. با توجه به اینکه امروزه در جامعه مشکلات جدیدی از جمله اعتیاد و بیماری های ناشی از بی بندوباری رواج دارد لازم است تا تمام افراد جامعه از همان سنین کودکی با تفکر انتقادی آشنا شوند. لذا با توجه به اهمیت موضوع ما به این فکر افتادیم تا جهت پرورش ویژگی های فردی و اجتماعی دانش آموزان، آنان را با تفکر انتقادی آشنا نماییم تا انشاالله آینده سازان جامعه آگاهی های بیشتری در این مورد کسب نمایند.

«هدف تحقیق»

1-بررسی جنبه های مختلف تفکر انتقادی، مقایسه و به کارگیری آن در نظام آموزش و پرورش جهت ارایه بهتر تعلیم و تربیت است.

2-پرورش دانش آموزانی که اندیشه انتقادی داشته باشند.

«اهمیت و ضرورت تحقیق»

با توجه به پیچیدگی جامعه امروز نیاز به پرورش افرادی است که بتوانند با تکیه بر تفکر و استدلال قوی بر مشکلات خود فایق آیند خوب داوری کنند و سطحی نگر نباشند و مسئولیت پذیر باشند تا انشأالله در آینده در کارهای خود موفق تر باشند.

برای آگاهی بیشتر اینجا کلیک کنید تا اطلاعات بیشتری کسب کنید. دانلود

مطالب مرتبط

مهارت برای زندگی یا  زندگی برای کسب مهارت؟

با آموزش پروژه محور مهارت‏های زندگی را افزایش دهید

نگاهی کیفی به ارزشیابی پیشرفت تحصیلی به بهانه ی ارزشیابی توصیفی

راهبردهای آموزش مهارت های تفکر انتقادی

فعالیت‌هایی برای توسعه تفكر پژوهشی

آموزش تفکر به دانش آموزان

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه سارا خرّمی نژاد

تنظیم: نسرین صادقی