تبیان، دستیار زندگی
پیکارهای کشتی قهرمانی جهان در حالی از فردا در ازبکستان آغاز می شود که آزادکاران کشورمان سال گذشته عنوان قهرمانی را به خود اختصاص داده بودند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خیز گوش شکسته ها برای ششمین قهرمانی


رقابت‌های کشتی قهرمانی جهان از فردا، هفدهم شهریورماه در شهر تاشکند ازبکستان آغاز می‌شود و آزادکاران ایران که سال گذشته در کشتی آزاد قهرمان شده بودند، اکنون برای دفاع از عنوان قهرمانی و حفظ جام قهرمانی به میدان خواهند رفت.


کشتی

تیم ملی کشتی آزاد ایران سال گذشته در شرایطی قهرمان رقابت‌های 2013 جهان شد که ملی‌پوشان کشورمان با کسب 2 مدال طلا (حسن رحیمی و رضا یزدانی)، یک نقره (عزت الله اکبری) و 2 برنز (مسعود اسماعیل‌پور و احسان لشگری) بعد از 11 سال عنوان قهرمانی را از آن خود کرد و به یکه‌تازی روس‌ها پایان دادند.

تیم ایران در حالی با ترکیب دگرگون شده‌ای نسبت به سال گذشته گام به رقابت‌های جهانی ازبکستان خواهد گذاشت که به فاصله‌ای کم‌تر از دو هفته باید در میدانی دیگر به نام بازی‌های آسیایی شرکت کند، جایی که 4 کشتی‌گیر کشورمان باید سختی وزن کم کردن دوباره را به جان بخرند تا برای مبارزه با حریفان آسیایی آماده شوند که این موضوع کار را برای شاگردان خادم سخت می‌کند.

سیداحمد محمدی، مصطفی حسین‌خانی، رضا افضلی و محمدحسین محمدیان برای نخستین بار حضور در چنین میدان مهمی را تجربه می‌کنند و در مقابل کشتی‌گیرانی مانند رحیمی، اسماعیل‌پور، یزدانی و قاسمی با کوله‌باری از تجربه گام به این رقابت‌ها خواهند گذاشت.

آنچه مسلم است شاگردان رسول خادم کار سختی برای تکرار عنوان قهرمانی در حضور مدعیانی همچون روس‌ها، ازبک‌ها و حتی گرجستانی‌ها و آذربایجانی‌ها خواهند داشت. شاگردان خادم قصد دارند از عنوان قهرمانی سال گذشته ایران در جهان دفاع کنند و ثابت کنند همچنان بر قله افتخار جهان ایستاده‌اند و قهرمانی جهان در سال قبل تنها یک اتفاق نبوده است.

حسن رحیمی‌

حسن رحیمی، ‌دارنده مدال طلای پیکارهای کشتی آزاد قهرمانی سال‌2013 در بوداپست مجارستان و مدال برنز رقابت‌های قهرمانی سال‌2011 مسکو است. در این وزن ویکتور لبدف‌(نفر اول رقابت‌های جهانی سال‌2011) هم حضور دارد.

کمیل قاسمی

کمیل قاسمی‌، سنگین‌وزن کشورمان هم مدال برنز بازی‌های المپیک‌2012 لندن را یدک می‌کشد، ضمن آن‌که چندی پیش در رقابت‌های قهرمانی آسیا در قزاقستان عنوان قهرمانی را کسب کرد. در این وزن کشتی‌گیرانی همچون چولونبات جارگالسیخان از مغولستان‌(نفر هفتم المپیک لندن و نفر پنجم رقابت‌های جهانی‌2011) قربان قربان‌اف از ازبکستان‌(نفر پنجم المپیک لندن)، حاجی مراد گاتسالوف از روسیه (دارنده 7 مدال طلای جهان و المپیک) و ترول دلاگنف از آمریکا حضور دارند.

مصطفی حسین‌خانی

از‌ سوی دیگر مصطفی حسین‌خانی در وزن‌70‌ کیلوگرم‌(دارنده مدال طلای قهرمانی‌2014 آسیا) و محمد‌حسین محمدیان در وزن 86‌ کیلوگرم برای اولین بار در پیکارهای قهرمانی جهان شرکت می‌کنند. در وزن 70‌ کیلوگرم ختاگ تسابالوف روسی شاید یکی از جدی‌ترین حریفان حسین‌خانی در پیکارهای جهانی باشد و او اگر قدری هوشمندانه کشتی بگیرد به راحتی می‌تواند اولین مدال طلای جهانی خود را کسب کند.

محمدحسین محمدیان

محمد‌حسین محمدیان فرزند عسگری محمدیان‌(دارنده 2 مدال نقره المپیک) هم یکی از آزادکاران جوان تیم ملی در وزن 86‌ کیلوگرم است که شاید داتو مارساگیشویلی‌(نفر سوم المپیک لندن و نفر سوم رقابت‌های سال‌2011‌ جهان) از گرجستان و رشید سعدا...یف (نفر اول رقابت‌های‌2013 اروپا) از روسیه در این وزن از جدی‌ترین رقبای این کشتی‌گیر ساروی باشند.

همچنین وزن‌کشی 4‌‌ وزن دوم با حضور مسعود اسماعیل‌پور(61کیلوگرم)، سید‌احمد محمدی‌(‌65 کیلوگرم)، رضا افضلی‌(74 کیلوگرم) و رضا یزدانی در 97 کیلوگرم روز یک‌شنبه برگزار خواهد شد.

مسعود اسماعیل‌پور

مسعود اسماعیل‌پور، در وزن‌61 کیلوگرم دارنده مدال برنز رقابت‌های جهانی‌2013 در این پیکارها دیگر بخان گوی‌گریف از روسیه، ولادمیر دوبوف از بلغارستان و بارجانگ از هند را نخواهد دید و شاید الکساندر بوگومویف روسی یکی از حریفان جدی مسعود در این رقابت‌ها باشد.

تیم ملی کشتی آزاد ایران همواره در پیکارهای جهانی جزو مدعیان بوده و تا سال2013، 5 مرتبه در سال‌های1961یوکوهاما ژاپن‌،1965منچستر انگلیس،1998تهران،2002 تهران و2013 بوداپست مجارستان بر سکوی قهرمانی جهان ایستاده است. همچنین تیم ایران 5 بار در سال‌های‌1971،1973، 1995،2006 و2011 عنوان نایب‌قهرمانی جهان را به دست آورده و11مرتبه هم در مکان سوم قرار گرفته است.

رضا یزدانی

رضا یزدانی، کشتی‌گیر وزن 97‌ کیلوگرم کشورمان دارنده 2‌مدال طلای‌2011 استانبول ترکیه و‌2013 بوداپست مجارستان امسال در صورت رویارویی با آرتور الکسانیان از ارمنستان‌(دارنده مدال نقره 2013 جهان)، والری آندریتسف از اوکراین‌(دارنده مدال نقره المپیک لندن)، عبدالسلام گادیسوف از روسیه، جاکوب وارنر از آمریکا‌(دارنده مدال طلا المپیک لندن و برنز رقابت‌های جهانی‌2011) و ختاگ گازیموف از آذربایجان‌(دارنده مدال طلا و نقره رقابت‌های جهانی‌2010 و‌2013 و نفر سوم المپیک لندن) باید مانند گذشته و بسان پلنگ مازندران با رقبا دست و پنجه نرم کند.

سیداحمد محمدی

در وزن‌ 65‌ کیلوگرم که سید‌احمد محمدی جوان حضور دارد، کشتی‌گیران نامداری همچون دیوید صفریان از ارمنستان‌(دارنده مدال طلای2013 جهان و نفر هشتم المپیک لندن) مانداراخان گانزوریک از مغولستان‌(نفر سوم رقابت‌های جهانی‌2013 جهان)، اختیار نوروزاف از ازبکستان‌(نفر نهم المپیک لندن)، مالخاز زاراکوا (نفر نهم المپیک لندن و نفر سوم2011 جهان) و سوسلان رامونوف از روسیه حضور خواهند داشت.

رضا افضلی

رضا افضلی در وزن74 کیلوگرم هم رشید قربان‌اف از ازبکستان ‌(نفر هفتم رقابت‌های سال2011 جهان)، دنیس سارگوش روسی ‌(نفر سوم المپیک لندن)، جردن باروفس از آمریکا (دارنده مدال طلای رقابت‌های2011 و2013 جهان و مدال طلای بازی‌های المپیک لندن)، جبرئیل حسن‌اف از آذربایجان (نفر پنجم رقابت‌های جهانی سال2013 و دارنده مدال برنز رقابت‌های 2011 و2010 جهان) را پیش‌رو خواهد داشت.

با نگاهی به ترکیب تیم ملی کشتی آزاد ایران می‌توان امیدوار به تکرار قهرمانی شاگردان خادم بود موضوعی که چندان دور از ذهن نیست هر چند که با حضور پرقدرت روس‌ها و میزبانی ازبکستان این قهرمانی به چالش کشیده خواهد شد.

خوشبختانه ملی‌پوشان از نظر شرایط روحی و جسمی در شرایط مطلوبی قرار دارند و به غیر از چند مصدومیت جزئی مشکلی نیست. با توجه به موفقیت‌های اخیر گوش شکسته‌های کشورمان در میادین بزرگ بین‌المللی، این امید می‌رود که آزادکاران کشورمان با دستی پر به وطن بازگردند.

تیم ملی کشتی آزاد ایران همواره در پیکارهای جهانی جزو مدعیان بوده و تا سال2013، 5 مرتبه در سال‌های1961یوکوهاما ژاپن‌،1965منچستر انگلیس،1998تهران،2002 تهران و2013 بوداپست مجارستان بر سکوی قهرمانی جهان ایستاده است. همچنین تیم ایران 5 بار در سال‌های‌1971،1973، 1995،2006 و2011 عنوان نایب‌قهرمانی جهان را به دست آورده و11مرتبه هم در مکان سوم قرار گرفته است. تاکنون 44 مدال طلا،40 نقره و 36 برنز ره‌آورد ملی‌پوشان کشتی آزاد ایران در رقابت‌های جهانی بوده است. تیم ملی کشتی آزاد ایران سال گذشته در پیکارهای کشتی قهرمانی سال 2013 جهان در بوداپست مجارستان با 2 مدال طلای حسن رحیمی‌و رضا یزدانی، مدال نقره عزت‌ا... اکبری و2 مدال برنز مسعود اسماعیل‌پور و احسان لشگری پس از48 سال توانست در خارج از خانه عنوان قهرمانی را کسب کند. پیکارهای کشتی آزاد و فرنگی سال2014 قهرمانی بزرگسالان جهان از 17تا 23 شهریور با حضور700 کشتی‌گیر از80 کشور جهان در سالن ژیمناستیک شهر تاشکند ازبکستان برگزار خواهد شد.

فراوری: حسین محمدی

بخش ورزشی تبیان


منبع: فارس