تبیان، دستیار زندگی
آموزش سعی و تلاش هنرمندانه و پیچیده ای می باشد که باید برای آن مطالعه و برنامه ریزی کرد. اما این تنها بخش کوچکی از هنر تدریس می باشد....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : نسیم گوهری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عملکرد درست در رابطه با دانش آموزان

آموزش سعی و تلاش هنرمندانه و پیچیده ای می باشد که باید برای آن مطالعه و برنامه ریزی کرد. اما این تنها بخش کوچکی از هنر تدریس می باشد. خیلی زود متوجه خواهید شد که برای دست یابی به موفقیت نه تنها باید با موضوع مورد بحث آشنا باشید بلکه باید دانش آموزان خود را نیز بشناسید. جوانان و نوجوانان افرادی رو به تکامل و در حال تغییر می باشند. آن ها نسبت به دنیایی که در آن زندکی می کنند بسیار حساس و نکته سنج تر از دانش آموزان چند سال گذشته هستند.

معلم، ای انسان آزاده

برای درک دانش آموزان امروز پست مدرنیسم را امتحان کنید.

اغلب معلمان سنتی بسیار نگران این مسئله هستند که تحصیلات حرفه ای شان روی یک تئوری متمرکز شده باشد. آن ها می خواهند درباره نحوه موفقیت خود در اداره کلاس تجارب کاربردی تر و اطلاعات جزئی علمی و عملی بیشتری را کسب نمایند. ممکن است اهمیت عملکرد استفاده از یک تئوری اساسی پیش از این که فردی وارد آن حرفه شود مشخص نگردیده باشد. لذا پس از شناخت یک تئوری به عنوان اساس شیوه ی کار، معلم به روشی دست می یابد که توسط آن به بررسی گسترده تری در خصوص اتفاقات داخل کلاس و رابطه بین یاددهنده و یادگیرنده می پردازد. این روش به معلم کمک می کند تا به خوبی درک نماید که چگونه دنیای خارج روی جو کلاس تاثیر می گذارد. تئوری پست مدرن در سیستم های آموزشی توسط "داول" تشریح گردید که امروزه با توجه به گرایش های موجود در عملکردهای یادگیری و آموزش، مناسب ترین تئوری می باشد.

معلم، ای انسان آزاده

داول ویژگی های دانش آموزان امروز را با استفاده از مواردی که در دنیا جریان دارد از قبیل: کم رنگ شدن خانواده های سنتی و ارزش های سنتی و عدم جذب آموزش های سنتی و یادگیری مبتنی بر آموزش نوین، توصیف نموده است. ایشان دوره نوجوانی و جوانی را به عنوان سنی از آشوب ها بیان نموده است. وی معتقد است معلم ها باید در چنین دنیایی تفاوت های دانش آموزان را بپذیرند. دانش آموزان به یک طرح آموزشی جداگانه متناسب با خود نیاز دارند. این نگرش و گرایش منجر به افزایش طرح های آموزش انفرادی می گردد که برای نیازهای خاص دانش آموزان، در حال طراحی می باشد. طراحی درس های مناسب انفرادی نه تنها می تواند دوره ی آموزش امروزی را برای دانش آموزانی که دارای نیازهای خاص هستند، تغییر دهد، بلکه می تواند دقیقا برای تمام دانش آموزان اجرا گردد.

اکنون معلم پست مدرن باید پاسخ گوی رسیدگی به دانش آموزانی باشد که نیازهای خاص دارند. بنابراین باید برنامه درسی استان و حوزه تحت اختیار خود را بررسی نماید و برای کلاسش سیستم مدیریتی طراحی نماید که در آن استقلال و مسئولیت را رواج دهد و روش های برخورد با این وظایف گسترش می یابد. گرچه در ابتدا به نظر می رسد این اقدام غیر ممکن باشد، با این وجود تمام موارد با یک برنامه ریزی دقیق قابل اجرا می باشد. معلمی که از روش پست مدرن استفاده می کند، یک رابطه یادگیری متفاوتی با دانش آموزان برقرار خواهد نمود. او در بین ردیف های دانش آموزان از جلو به عقب کلاس قدم نمی زند بلکه بیش تر اوقات در حال کار گروهی و تعامل متقابل با دانش آموزان می باشد. معلم بیش تر از این که یک سخنران باشد، گسترش دهنده علم و دانش می باشد. او باید تسهیل کننده ی یادگیری باشد، همان کسی که به دانش آموزان کمک می کند تا روی یادگیری موضوعات درس تمرکز نمایند و با همه ی این ها، در صورت نیاز هریک از دانش آموزان به آموزش انفرادی باید آن شرایط را فراهم نماید. علاوه بر این معلم باید روش های آموزشی قابل قبول سنتی را به روش های جدید ضمیمه نماید. معلم باید همیشه مراقب روش های برخورد خود با نیازهای دانش آموزان باشد و یادگیری را برای آن ها هدفمند نماید. نکته اساسی در برخورد با نیازهای دانش آموزان این است که بدانیم آن ها واقعا دانش آموز امروز هستند.

با گروه های مختلف دانش آموزی آشنا شوید.

روز معلم

مسلما شما در طی تحصیل کلاس های حرفه ای خود مطالب زیادی پیرامون انواع دانش آموزان خوانده و شنیده اید. هم چنان که وارد دنیای واقعی می شوید و با گروه های مختلف دانش آموزان آشنا می گردید مسئولیت رسیدگی به آن ها را بر عهده می گیرید، بنابراین شاید لازم باشد تا روی بعضی از ویژگی هایی که با آن ها مواجه می شوید، تاکید بیش تری نمایید. بسیاری از دانش  آموزانی که به آن ها آموزش می دهید شاید فاقد حمایت والدین در مواقع ضروری باشند، همان مواقعی که لازم است دانش آموز برای آمدن به مدسه و ماندن در آن علاقه مند شود. در این زمان اگر معلم این دانش آموزان را در نیابد و آن ها را به آمدن مدرسه تشویق نکند بسیاری از آن ها ترک تحصیل خواهند نمود.

این ها دانش آموزان "در معرض خطر" را تشکیل می دهند که می تواند از هر گروه اجتماعی-اقتصادی و از هر گروه قومی و از هر نوع خانواده ای باشند اگرچه آمار نشان می دهد فرزندان برخی از خانواده ها با ویژگی هی مشخص، درصد بالاتری از ترک تحصیل را تشکیل می دهند.

در مقاله بعدی به تفصیل درباره دانش آموزان در معرض خطر خواهیم پرداخت.


مرکز یادگیری سایت تبیان - تهیه: نسیم گوهری