تبیان، دستیار زندگی
نانو ذرات نقره امروزه به شکل وسیعی در تجهیزات پزشکی کاربرد دارد و در بیمارستان ها برای زخم های خارجی و سوختگی استفاده می‌شود. در جنگ جهانی اول از نقره برای پانسمان زخم ها و ضد عفونی کردن استفاده می شده است. ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تقدیری متوسطه 2 فرزانگان 1

در نهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

تقدیری متوسطه 2 فرزانگان 1، تاثیر نقره

پژوهشگران جوانمتوسطه 2 فرزانگان 1 به مدیریت سرکار خانم مرضیه فخر در نهمین دوره جشنواره پروژه‌های دانش آموزی تبیان حضور داشتند.

پروژه ی تاثیر نانو ذرات نقره بر بافت کبد موش از این مدرسه جزء تقدیری های سمینارهای این دوره از جشنواره شد. شایاعلی مقدم و ساناز خدادادی پژوهشگران عزیزی هستند که این پروژه را با راهنمایی سرکار خانم سارا قربانی انجام داده اند. در زیر خلاصه ای از این پژوهش ارایه می گردد.

مقدمه:

نانو ذرات نقره امروزه به شکل وسیعی در تجهیزات پزشکی کاربرد دارد و در بیمارستان ها برای زخم های خارجی و سوختگی استفاده می‌شود. در جنگ جهانی اول از نقره برای پانسمان زخم ها و ضد عفونی کردن استفاده می شده است. پادشاهان ایرانی پودر نقره را در آب جوش حل کرده و به عنوان ضد عفونی کننده استفاده می کردند. علاوه بر کاربرد های پزشکی، نانو ذرات نقره در مواد آرایشی، سلامت و بهداشت، مواد غذایی، محیطی و کشاورزی نیز کاربرد دارد. ما هر روز در تماس مستقیم این مواد هستیم اما متاسفانه هنوز اطلاعات زیادی از تاثیرات نانو ذرات بر بافت های بدن در دسترس نیست به همین منظور باید تحقیقات گسترده ای در این موضوع انجام شود.

فناوری نانو، واژه ای است كلی كه به تمام فناوری های پیشرفته در عرصه كار با مقیاس نانو اطلاق می شود. منظور از مقیاس نانو، ابعادی در حدود 1 تا 100 نانومتر است. گسترش فناوری نانو در سطح جهانی و استفاده روز افزون از تولیدات حاصل از این فناوری، با توجه به كاربردهای فراوان نانو مواد در كاهش عفونت میكروبی پوست و زخم های سوختگی، همچنین برای جلوگیری از تجمع باكتری برسطح ابزار مختلف مثل پروتزها، مورد استفاده قرار گرفتند.

اهمیت و ضرورت انجام طرح:

با توجه به این که کاربرد نانو ذرات نقره در صنعت بسیار گسترده است و این مصرف روز به روز افزایش می یابد. بررسی اثر سمیت نانو ذرات به ویژه نانو ذره نقره ضروری به نظر می رسد. تا بتوان با شناخت کامل و دقیق از اثرات نانو ذره در سیستم های بیولوژی مصرف صحیح تری صورت گیرد.

تقدیری متوسطه 2 فرزانگان 1، تاثیر نقره

اهداف طرح:

بررسی اثر نانو ذره‌ی نقره بر بافت کبد، قلب و کلیه ی موش سوری

اهداف ویژه (جزیی، اختصاصی):

بررسی تغییرات بافتی بر اثر مصرف نانو ذرات نقره

بررسی بافت کبد، قلب، ریه

بررسی تغییرات جرمی نمونه ها

بررسی تغییرات ظاهری مثل اندازه چشم ها و ...

اهداف کاربردی:

باز نگری در مصرف فراوان نانو ذرات نقره در صنعت

کاهش سرطان

دور کردن عوامل سرطان زا از محیط زندگی انسان ها

(روش اجرای طرح)

مواد و وسایل مورد نیاز: نانو ذره نقره 20nm-7 سر موش – الکل – پارافین – زایلون - محلول ائوزین - دستگاه میکروتوم – اتر - فرمالین

روش انجام تحقیق:

هدف ما بررسی اثر نانو ذره ی نقره بر بافت کبد موش در مدت 1 ماه بود. نانو ذره‌ی نقره با ابعاد 20 نانومتر به این منظور انتخاب شد. 7 سر موش سوری از آزمایشگاه دانشگاه تهران خریداری شد. تمام نمونه ها از لحاظ سن و جنس (نر) یکسان بودند. به مدت یک ماه برای تطبیق محیط و حذف اثر احتمالی محیط در حیوانخانه ی مدرسه نگه داری شدند. در شروع آزمایش نمونه‌ ها وزن شدند و خصوصیات ظاهری آن‌ ها بررسی شد. نور و دمای محیط در تمام مدت آزمایش کنترل شده بود (دما 25 درجه سلسیوس و رطوبت 50 درصد و 12 ساعت روشنی و 12 ساعت تاریکی). موش ها به دو گروه شاهد و آزمایش تقسیم شدند. 4 سر در گروه آزمایش (مصرف نانو ذره)  و 3 سر در گروه شاهد (عدم مصرف نانو ذره) جای گرفت. در ابتدای آزمایش برای محاسبه نانو ذره مصرفی توسط گروه آزمایش وزن 7 سر موش را بوسیله ترازوی دیجیتال اندازه گیری شد و موش های هر گروه به طور جداگانه نشانه گذاری شد. از تاریخ 1392/9/24 مقدار 1.9824 mgنانو ذره ی نقره به صورت محلول در مقدار 400 ml آب به صورت خوراکی توسط گروه آزمایش مصرف شد.

در تاریخ 1392/11/8 موش ها تشریح شدند. بدین منظور ابتدا موش ها را توسط اتر  در دسیکاتور بیهوش کردیم و آن ها را توسط وسایل تشریح باز کردیم. پس از باز کردن بدن هر موش اندام کبد، کلیه و قلب را جدا نموده و در فرمالین قرار دادیم. نمونه ها  بعد از قرار دادن در فرمالین به قسمت پاتولوژی بیمارستان شریعتی ارجاع داده شد و نمونه ها به روش استاندار آماده سازی شد و توسط میکروتوم برش داده شد و رنگ آمیزی H and D صورت گرفت. اسلاید های آماده شده زیر نظر پاتولوژیست مجرب با میکروسکوپ نوری با بزرگ نمایی 40 مشاهده شد.

تقدیری متوسطه 2 فرزانگان 1، تاثیر نقره

بافت کبد گروه شاهد

تقدیری متوسطه 2 فرزانگان 1، تاثیر نقره

بافت کبد گروه آزمایش

تقدیری متوسطه 2 فرزانگان 1، تاثیر نقره

بافت قلب گروه آزمایش

تقدیری متوسطه 2 فرزانگان 1، تاثیر نقره

بافت قلب گروه شاهد

برای آگاهی بیشتر اینجا کلیک کنید تا اطلاعات بیشتری کسب کنید. دانلود

مطالب مرتبط

نقش قلب در بدن

قلب

قلب و کار آن

هورمون ها

غده پانکراس

سیستم های ایمنی ذاتی

ایده برگزیده نانو شیمی

کاربرد نانو ذرات الماس در دندانپزشکی

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه سارا خرّمی نژاد

تنظیم: نسرین صادقی